Er denne ekte?

Medlem
8. feb. 2015
Hei.

Jeg er ny her.
Jeg har arvet en klokke som har blitt liggende i en skuff i flere år. Jeg vet ikke om den er ekte og tenkte derfor at kanskje dere kunne hjelpe?

WP_20150208_003_zpskweqy9cd.jpg

WP_20150208_001_zpsci13gt8p.jpg

Åpnet klokken, der står det Omega Swiss. 17 jewels. Omega 283. 14960008.
I casebacken står det 2640-8SC

Redigert:
Casebacken er blank, altså uten noen innskripsjon på baksiden, men den er slitt, så det kan jo kanskje ha vært noe der tidligere. Den til å trekke opp med (winderen?) står det en K på.
Jeg trodde det skulle være et Omega merke der, men det er det altså ikke. Noen som vet om dette betyr noe?
Det er en gammel klokke, så det kan jo være at den er byttet tidligere.

Jeg hart bestilt en ny natoreim til denne. så ble jeg plutselig usikker..
Den burde kanskje ha en skinnreim isteden.

Noen anbefalinger?

Hei og velkommen til forumet.
Jeg klarer ikke å identifisere klokken ut av bildene, men urverket ser ut som et manuelt 283 verk, så det skal stemme.
Serienummeret antyder at urverket er fra 1955-56.
Kronen (winderen som du kaller den) er nok byttet en gang i tiden.

Nevner du hvor i Norge du er så kan sikkert noen tipse deg om en urmaker som kan kikke på den for den.

Bruk den med glede og du er på riktig vei. Den blir flott med en nato!

Den til å trekke opp med (winderen?) står det en K på.
Jeg trodde det skulle være et Omega merke der, men det er det altså ikke. Noen som vet om dette betyr noe?
Det er en gammel klokke, så det kan jo være at den er byttet tidligere.

Jeg vet ikke hva K'en står for, men jeg fikk overhalt et par mekaniske 60-tallsur (av mindre kjente merker riktignok) for noen år siden som kom i retur med samme krone. Vil anta at det er en generisk reservedel. Urmakeren som har byttet den har vel enten manglet tilgang på originaldeler, eller så har han ikke vært så nøye på det...:)

Hvis den har affeksjonsverdi ville jeg fått byttet krona og spandert en overhaling på urverket. Den kommer til å se bra ut både med Nato, perlon og skinn.

Takk for god info!

Jeg bor i nærheten av Drammen og jobber i Oslo, så det er vel sikkert noen verksteder jeg kan bruke i nærheten.
Foreløpig er jeg mest fasinert av tikkelyden, men gleder meg til å få byttet reimen!
Det blir Nato i første omgang.

Hvis du er i Drammen kan du ta den inn til Arne Øen og snakke med sjefen selv. Han er en mester i faget og kan nok hjelpe deg!

Jeg har trukket en foreløpig konklusjon om at klokken må være ekte. Men skal få levert den til service og kontroll.
Takk for gode tips om.

Ettersom klokken er arvegods har den affeksjonsverdi så den skal ikke selges, men jeg innbiller meg at den virkelige verdien ligger på rundt 3-4000kr idag.
Det fikk meg til å lure litt. Denne klokken er fra ca 1955. Er det noen her som vet hva nyprisen i Norge var på noe lignende på den tiden?

Redigert: