Er denne poleringen ok?

Medlem
7. des. 2010
Sted
Bergen
Som novise på jakt etter 5513 trenger jeg litt råd. Denne er ca 34 år gammel og da regner jeg med denne strøkne kassen er polert. Spørsmålet mitt er om det er riktig gjort. Skal det være polert på siden og matt på oversiden? Er overgangen riktig? Skal den være så avrundet, eller er det poleringsslitasje?

I tillegg har den 5512 printet i baklokket. Selger sier 5512 og 5513 hadde litt om hverandre med baklokk på den tiden. Stemmer det?

Skjermbilde2011-10-01kl123318.png

Lugsene ser veldig bra ut, men kronebeskyttelsen ser meget firkantet ut. Det var jo være at klokken kom med firkantet kronebeskyttelse, men det tror jeg reflekteres av prisen.

Morsom jakt!

Skal vi se, 5512 ble produsert i perioden 59-78 om klokken din er ca 34 år kan det være en veldig sen 5512. Etter hva jeg har forstått har 5512 og 5513 samme kassen. Det som kan være tilfelle er jo at kronebeskyttelsen er polert av en nisse som samtidig har satt på feil baklokk eller så klokka en regelrett frank.

Edit: Ved nærmere ettertanke kan det se ut som 5513 har en liten "dupp" på kronebeskyttlsen slik som bildet ditt antyder. Jeg tror baklokket er satt på i mangel av et riktig og at kronebesyttelsen er litt flatt polert.

Skal vi se, 5512 ble produsert i perioden 59-78 om klokken din er ca 34 år kan det være en veldig sen 5512. Etter hva jeg har forstått har 5512 og 5513 samme kassen. Det som kan være tilfelle er jo at kronebeskyttelsen er polert av en nisse som samtidig har satt på feil baklokk eller så klokka en regelrett frank.

Edit: Ved nærmere ettertanke kan det se ut som 5513 har en liten "dupp" på kronebeskyttlsen slik som bildet ditt antyder. Jeg tror baklokket er satt på i mangel av et riktig og at kronebesyttelsen er litt flatt polert.

Vil feil baklokk ha noe å si for verdien tror du? Den har 1520-verk, men det hadde jo både 5512 og 5513. Hvis det faktisk er en 5512, er ikke de mer verdt?

Glemte å poste i sted. Fant en tråd fra rolexforums som beskrev dette som helt normalt. Tror ikke det påvirker prisen veldig mye.

Som novise på jakt etter 5513 trenger jeg litt råd. Denne er ca 34 år gammel og da regner jeg med denne strøkne kassen er polert. Spørsmålet mitt er om det er riktig gjort. Skal det være polert på siden og matt på oversiden? Er overgangen riktig? Skal den være så avrundet, eller er det poleringsslitasje?

Synes den poleringsjobben ser meget bra ut. Det som er viktig å sjekke er at alle fire lugsa fortsatt er kraftige og noenlunde like i tykkelsen, ofte er bare en av dem er polert til et flatbrød for å fjerne hakk og sår og det ser ikke bra ut.

I tillegg har den 5512 printet i baklokket. Selger sier 5512 og 5513 hadde litt om hverandre med baklokk på den tiden. Stemmer det?

Det stemmer. Er du usikker på om det kan være en 5512, står jo referansenummeret mellom remfestene.

Nå ser jeg at en av lugsene litt tynnere ann de andre, men du må se etter det for å legge merke til det. Jeg er usikker på hva jeg kan forvente. Disse er vel polerte alle sammen, og er de ikke det men likevel i god stand så koster de vel flesk. Selv om denne er en del polert så frister den pga nydelig patinert lume og fadet bezelinsert... Gruble gruble

Du har fått svar på det meste ser jeg...

Det med baklokk er riktig, de to modeller ble levert med lokkene om hverandre fra fabrikk. Det bildet du har postet synes jeg viser en særdeles "fet" lug. Har hatt noen gamle rolexer nå, og de er som allerede kommentert gjerne en som er merkbart mer polert enn andre. Du kommenterer ikke skive eller visere, hadde vært spennende å høre - eller se! Lykke til.

Jeg har akkurat kvittet meg med min 5513. Den var nok mer polert enn din...

Vakre klokker

Bezelen seg også skarp og fin ut, om prisen er fin ser jeg ingen store hinder for å kjøpe.

Det med baklokk er riktig, de to modeller ble levert med lokkene om hverandre fra fabrikk. Det bildet du har postet synes jeg viser en særdeles "fet" lug. Har hatt noen gamle rolexer nå, og de er som allerede kommentert gjerne en som er merkbart mer polert enn andre. Du kommenterer ikke skive eller visere, hadde vært spennende å høre - eller se! Lykke til.

Jeg har akkurat kvittet meg med min 5513. Den var nok mer polert enn din...

Vakre klokker

Fadet bezel og matchende fin lysebrun patina på lumedots og visere. Pent eksemplar, men trenger visstnok en service. Har mye rart i kikkerten og lite på klokkekontoen, så her må det tenkes hardt.

Den poleringen, børstingen og chamferingen ser jo ut som om Rolex selv har gjort det. Elsker den litt grovere børstingen som de bruker. Kan noen ha utført en dårlig jobb tidligere som senere har blitt rettet opp ved en Rolexx service?

-V