Er det håp for dette lommeuret?

Medlem
10. aug. 2011
Sted
Bergen
Hei,

har fått eit lommeur av pappa. Dette stammar frå oldefar. Farfar fekk dette då oldefar kom frå amerika på slutten av 1920 talet.

No har eg fått dette. Det ber preg av å ha ligget i ein kjøkkenskuff die siste 20 åra. Glasset er vekke, sekundviser manglar og klokka går ikkje.

Merket er Mephisto. Under lokket på baksida står det Swiss made. Finner ikkje noko særlig info om denne produsenten på nett. Sikkert konkurs for lenge sidan...
Nokon som veit om det går an å levere dette inn til urmaker og få reparert? Siden denne har litt affeksjonsverdi, så hadde vet vært veldig kjekt å fått denne til å tikke og gå.

Nokon som kjenner til gode urmakere i Bergensområdet som kan ta eit slikt oppdrag?

Prøver å laste opp bilde, men får beskjed om at eg ikkje har tilgang til dette på forumet (?).

Du må bruke photobucket, Flickr el. for å laste opp bilder.

Mulig den kan restaureres. Kommer an på urverket som står i, glasset, etc. Hør med tusen tikk i gågaten. Kommer nok til å koste deg en del tusen.

Takk for tipset.
Her er eit par bilder av uret:

IMAG0119.jpg

IMAG0120.jpg

Så lenge uret ikke er overtrekt, knekt balansehjul etc. bør det være mulig og
sette istand. Det ser ut til at akselen til sekundviseren fremdeles er intakt. Ny
viser og glass bør la seg ordne. Her bør du nok snakke med en litt "old school"
urmaker. Uten at jeg kan anbefale noen på sparket. Du må nok regne
med og bruke en tre fire tusenlapper. Men som du sier så er affeksjons-
verdien det essensielle i denne situasjonen.

Urmakeren jeg benytter fikser det meste av reparasjoner på slike ur. Om nødvendig dreier han nye deler. Han holder til på østlandet. Pris er selvsagt avhengig av hva som må fikses.

Hadde nylig en urmaker her for å se på 40-50 lommeur. Så godt som alle måtte/burde ha en service. En fullservice kommer fort på fire-femtusen om det skal gjøres skikkelig. Det er fire til fem ganger mer enn verdien av et "bra lommeur". For mange ur i omløp og for få samlere gir lave priser på gamle lommeur.