Mekaniske klokker er allerede så "unødvendige" at det å bruke dem enten vil være et utslag av genuin klokkeinteresse, eller et "statement" av ymse slag. Derfor tviler jeg sterkt på at de vil forsvinne i fremtiden. Statement-faktoren vil bare øke. Om markedet for mekaniske klokker sto og falt på hva som var praktisk, så ville de ha forsvunnet for lengst.
Smartklokkene er forsåvidt en ny utfordring for industrien, men en betydelig del av den praktiske fordelen kan vel en mobiltelefon i kombinasjon med et vanlig digitalt armbånd utføre.
Enig i at prisene på brukt Rolex er blitt helt latterlig, men samtidig viser jo dette hvordan markedet for mekaniske ur kun handler om følelser - og følelser har en tendens til å trumfe praktiske hensyn.
Det er her jeg tror alle som ikke har panikk på mekaniske urs vegne tar så innmari feil.
For ja, en mekanisk klokke er en ren utsmykning og uten noen egentlig nytteverdi. Og frem til i dag har smartklokka vært en litt mer avansert variant over samme tema - med littegrann funksjonalitet på topp. Det har dog ikke vært noe stort offer for noen å bruke Rolex fremfor Apple Watch, det har vært snakk om en ren preferanse.
Der jeg tror mekaniske ur kommer til å møte sitt armageddon er den dagen "smartklokken" begynner å bevege seg mot å bli den primære dataenheten din. Den som holder identiteten din, betalingskortene, kommunikasjonen, nøkkelen til alt du eier, etc. Den dagen blir det et stort offer å gå med mekanisk klokke - noe som vil føre til at de store massene som i dag bruker Rolex som statement må velge: Skal jeg leve med masse friksjon hver dag for å fortsette med denne statementen? Jeg tror nei.
Husk også at dette er tidlige dager - om du hadde spurt noen i 2007 hva de trodde de skulle bruke smarttelefonen til hadde du neppe fått et spesielt dekkende svar, og mange hadde nok sagt "smarttelefon? Jeg klarer meg fint med den vanlige telefonen min jeg!". Ref en stor finsk forhenværende mobiltelefonprodusent. Vel, der står vi i dag med smart"klokker". I dag er vi ca. der vi var når iPhone kom ut. Et produkt der man ser fremtiden, men der nesten alt mangler. Dog er retningen satt - det som mangler nå er iterasjoner og at massene tar teknologien i bruk, og det tyder alt på at vil skje. Det vi ser er rett og slett et skolebokeksempel på disruption.
Så hva skal de mekaniske produsentene gjøre? Jeg aner ikke. Antakeligvis gå under. Ikke alle, og ikke med en gang, men de fleste og over overraskende kort tid. Dette er ikke quartz-krisen, det er mye mye verre. Med quartz kunne de tross alt bare fortsette som før eller adaptere teknologien, men det kan de ikke nå. For å lage en god smartklokke er ikke bare et helt annet felt enn å lage mekaniske klokker, det er også en størrelsesorden vanskeligere. Det er ingenting som tilsier at en urprodusent skal kunne tilegne seg kunnskapene bak å dekke hele verdikjeden i en smartklokke på en god måte, sånn som Apple kan det med Apple Watch (som er det eneste modne produktet der ute i dag, så om man ikke har erfaring med den forstår jeg at det jeg sier er rart).
Det er lett å undervurdere trusselen for oss her inne som bryr oss overdrevent mye om mekanikken, men vi er på ingen måte representative eller de som holder Sveits i live. Og de store massene som holder Sveits i live tror jeg neppe er villige til å stå i det når de stadig mister nye muligheter ved å ikke gå med en smart"klokke" rundt armen. Husk at klokkeindustrien er en industri med ekstreme kostnader og en vanvittig kapasitet, det skal mye salg til for å holde noe sånt gående over tid. Særlig når man har aksjonærer å tilfredsstille og aksjekurser å tenke på.
Det er lett å erstatte identitetsmarkører, å stole på at folk er trofaste av gammel vane er en business man sjelden blir gammel i.
For ja, følelser har en tendens til å trumfe praktiske hensyn - men bare til et visst punkt, og følelser er enkle å manipulere.
Jeg tror personlig det er rom for skikkelig high-end og kanskje en produsent som Rolex med en viss størrelse (men desimert fra i dag!), men produsenter uten enorm historikk eller status (tenk Omega etc.) tror jeg lever svært farlig de neste ti årene, og jeg aner ikke hva de skulle gjort for å ordne opp i det.