Er dette en grei klokke? Longines.

Kjøpte dette Quartz-uret for rundt tre uker siden:
SRK021P1_MED.jpg

Er utrolig fornøyd med byggekvalitet (200m og safirglass) og evnen den har til å få meg til å se på klokken uten å se etter klokkeslettet. Lenken er også veldig god, ingen slark eller lignende. 1100,- var hva jeg måtte ut med for klokken, en langt mer overkommelig pris enn for din Longines. Selv ville jeg aldri gitt mer enn 2000 for et Quartz-ur.

Hvis du ikke ønsker deg mekaniske ur, så bør du holde deg unna dette forumet.. Nå er det tre uker siden jeg fikk min første klokke (Quartz) og jeg hungrer etter en Orange Monster nå;)

Longines og Certina bruker ikke de samme quartzverkene.

Longines bruker et L541, som er et ETA 251.262 med 27 jewels, dette er et highend quartzverk. Urverket er bygget opp i messing, platene er gullbelagt og alle tannhjulene er også i metall. Dette urverket kan repareres om noe går galt, ETA garanterer reservedeler i minst 10 år etter at urverket har gått ut av produksjon. Dette er den samme urverkserien som Breitling bruker i sine chronometersertifiserte quartzmodeller.

I Certinaen finner du et ETA G10 med 4 jewels. Dette er et billig urverk, mye plast, både plater og tannhjul. Urverket kan ikke repareres og det finnes heller ikke reservedeler. Det er billigere å bytte hele urverket enn å reparere.

Kvaliteten på Longines er høyere, dyrere stålkvalitet og bedre urskive og lenke.

Ville ikke påstå noe jeg ikke er 100% sikker på, desinformasjon har vi IMO ikke bruk for, kontaktet derfor Certina.
Mail fra Certina:
We only use ETA movements in our watches. The quartz movements are from many families like G10, F06, F07, 251 or G15, and many others.

With best Regards

Francine Gaille
Assistante de direction
Certina S.A.
ch. des Tourelles 17
2400 Le Locle
Switzerland

Om stålkvalitet etc er bedre på Longines vet jeg ikke, men jeg er meget fornøyd med både Longines og Certina urene mine og kan ikke si at jeg har merket noen forskjell. (like mye "hairlines")
Mange Certina ur både ser bra ut og fungerer glimrende IMO.
Mener derfor fortsatt at ved kjøp av quartsur er Certina et fornuftig valg. :)
Håper dette var til hjelp. (Selvom det tok litt tid å få svar fra Certina)