Er Panerai skikkelig vanntette?

Havvo

Støttemedlem
Medlem
22. sep. 2011
Sted
Bergen
Jeg fikk min første PAM i hus i dag! En 352:). Ser at kronen ikke skrus, men bare presses ned? Er dette godt nok? Bader dere og dusjer med Panerai på lik linje med en Sub? (Med gummirem)

Vil ikke si de er skikkelig tette, men litt tette er de, alt ettersom liksom.

Neida. Så lenge din klokke har ok pasninger bør det være ok.
Dusje gjør jeg ikke med klokkene mine, kondens kan oppstå, spesielt nå.
Men tror du skal kunne ta et normalt bad i sjøen når det er sesong for slikt.

Jeg fikk min første PAM i hus i dag! En 352:). Ser at kronen ikke skrus, men bare presses ned? Er dette godt nok? Bader dere og dusjer med Panerai på lik linje med en Sub? (Med gummirem)

Jeg dusjer og bader med min 328 og det er ingen problem. Den er vanntett til 300 m. Trykk tester den før badesesongen :rolleyes:

-Crizt

Vil ikke si de er skikkelig tette, men litt tette er de, alt ettersom liksom.

Sorry Entropy,- det der er vrøvl!! Litt tette?? Hvor tar du dette ifra :confused:

I utgangspunktet er de fleste PAM'ene tette til 300m....det er faktisk dykkerur vi snakker om,- selv om mange modeller ikke har en bezel/dykker-ring....
(Et lite forbehold med modeller i 18K gull/platina.)

Det forutsettes selvsagt at PAM'en har originale pakninger og at disse skiftes ved service. Dette gjelder alle ur en har tenkt å bruke under vann.
Jeg har aldri tatt av mine PAM'er ved bading i salt-eller klorvann, ei heller i dusjen. De bør skylles i rennende ferskvann etter bruk i annet enn ferskvann. Tilogmed de fleste skinnremmer tåler slike dypp utmerket. Helst om de i forkant er blitt olje-/voks behandlet.

Noen av mine "våte". :cool:

E6B797E5-AF41-472D-8D6A-4F0456326412-5680-000006C820F252E0.jpg

DSCN1338-1.jpg

pam243vt002.jpg

Sorry Entropy,- det der er vrøvl!! Litt tette?? Hvor tar du dette ifra :

Hehe, klart det er vrøvl. Bare et lite svar til trådstarters for meg merkelige formulering. Enten er noe tett, eller så er det ikke tett.
Grunnlaget for dette vrøvlet ligger i at trådstarter ofte har flotte ur, og virker som en habil klokkemann. Alt i alt undrer jeg meg veldig på at han ikke (tilsynelatende) vet hva han har kjøpt, da jeg oppfatter Havvo som en grundig person som ofte gjør research før sine klokkekjøp.

Vil gjette på at det er forvirring rundt skrukrone og vanntetthet.

Vanlig etter noen rolexer egentlig.

Uansett - skrukronen er ikke tett fordi den har gjenger. En skrue er strengt tatt ikke tett av seg selv. Nei, det som tetter er at pakningene kommer i press mellom anleggsflatene.

Akkurat det samme skjer på de fleste Panerai laget for å tåle vann.

Er litt mer tricky enn jeg sier her men i det store og hele er prinsippet mer eller mindre korrekt.

Har faktisk fundert på det samme som trådstarter, men da med hensyn til Radiomir modellene. Radiomir er tross alt den ”originale” dykkerklokken fra Panerai, selv om dykkerklokke på 40-tallet ikke akkurat følget ISO 6425 standarden... :rolleyes:

Hehe. Jeg skjønte at du køddet litt i den første setningen din entropy. Joda, det er riktig at jeg har lest meg opp på Panerai de siste ukene og historikken som dykkerur. Jeg hadde ikke fått med meg at det ikke var skrukrone. Jeg har jo alltid vært en Omega/Rolex mann, så lurte først på om jeg gjorde noe feil og om jeg ikke skjønte helt hvordan kronen fungerte. Men skjønte at det var slik det skulle være. Da bar det rett på Google og fant noen utenlandske tråder om at disse kronene var vanskeligere å holde tette. Forumet virket litt jalla, men nok til at jeg måtte poste her. Jeg har funnet ut at Sub et en drittkjedelig klokke og at PAM er tingen. Så min PAM har vært på i hele natt, kommer til å være på når jeg skal i dusjen om en halvtime og den kommer til å være med på julebord i kveld. Brio har beroliget meg om at dette er en klokke jeg kan BRUKE akkurat slik jeg hadde tenkt.

Jeg har funnet ut at Sub et en drittkjedelig klokke og at PAM er tingen. Så min PAM har vært på i hele natt, kommer til å være på når jeg skal i dusjen om en halvtime og den kommer til å være med på julebord i kveld. Brio har beroliget meg om at dette er en klokke jeg kan BRUKE akkurat slik jeg hadde tenkt.

Haha, tydlige meldinger er gøy. Om ikke min GMTc TT er en drittklokke så har min PAM005 på under en uke fått flere positive kommentarer en mine Rolexer tilsammen. Kona stjal den første kveld den var i hus. Vår kvinnelige markedsdirektør kommenterte slik: "åh, så innmari kul klokke, det var noe annet enn den harryhomse Rolexen din". Sjefen min ba om en innføring i Panerai, for noe slikt måtte han også ha. Jeg har rett og slett falt pladask for Panerai:) Med støtte fra mine omgivelser! Og selvsagt skal en klokke brukes!

Paneraien min er vanntett til 100 meter hvilket betyr at den i utgangspunktet ikke egner seg til dykking. Men jeg har faktisk dykket med den mange ganger, helt ned på 32 meters dyp og den har ikke fått noen varige mén av det :)