Er prisene på vei nedover?

Medlem
11. des. 2010
Sted
Oslo
Sveitsisk klokkeindustri sliter. Salget har sunket drastisk i Q1 2016. På meg virker det som om det begynner å bli kjøpers marked også på bruktmarkedet. Samtidig har NOK styrkes seg litt. Går vi mot lavere priser?

Er vel lov å håpe, men det blir vel sikkert med håpet. Dessverre.
Dog har man jo sett en trend her inne og, at til og med ting med krone på blir liggende både en og to bumps før det får ny eier. Så litt stagnering ser man vel.

Stille fra deg @Celter er du fornøyd med samlingen? Om prisene er på vei nedover? De kan jo ikke stige slik i fremtiden. Men det har vi vel sagt om boligprisene også i haugevis av år. Fremtiden vil vise.. Men stagnering alle veier er vel å foretrekke egentlig..

• Liker
Reaksjoner: LarsOlav og Gubben11
Stille fra deg @Celter er du fornøyd med samlingen? Om prisene er på vei nedover? De kan jo ikke stige slik i fremtiden. Men det har vi vel sagt om boligprisene også i haugevis av år. Fremtiden vil vise.. Men stagnering alle veier er vel å foretrekke egentlig..

Stille fra meg, ja jeg er jo en beskjeden mann. Fornøyd med samlingen, nei. Det mangler et eller annet. Sannsynligvis en F.P.Journe og deretter en annen og deretter en til og ............

• Liker
Reaksjoner: Gubben11
feil tråd - denne skulle vel i humortråden ;)

Er vel lov å håpe, men det blir vel sikkert med håpet. Dessverre.
Dog har man jo sett en trend her inne og, at til og med ting med krone på blir liggende både en og to bumps før det får ny eier. Så litt stagnering ser man vel.

The only way is UP.....

https://www.hodinkee.com/articles/a...n-warns-against-erosion-of-watchmaking-values

• Liker
Reaksjoner: RickBauzz
Dette prisfallet gjelder i så fall generelt i klokkeindustrien hvor noen markeder kan se en metning.
Tipper en slik effekt vil være motsatt i bruktmarkedet for klassiske luksusklokker.
Når det blir for dyrt med nytt tar man til takke med brukt.

Folk vil ha statussymbolene sine. Enten de har råd eller ikke...;)

Markedene sliter.
Det er en viss oppgang i britiske markeder, og overraskende stor nedgang i amerikanske og kinesiske. Har en oversikt hjemme jeg kan legge ut i kveld.
Kineresere drar i større grad til Japan for shopping, og det som foregår nå omtales litt som "the perfect storm".
Dette vil enten påvirke produksjonstall for å øke etterspørsel i forhold til tilgang, eller så må det påvirke nypris. Bruktpris vil følge av nyprisen. Det er ikke allverdens stor prisforskjell på ny og gammel i dagens marked på henholdsvis rolex og panerai.
For connaisseurs som samler jevnt og trutt med misjon å bygge en samling, eller ha horologisk glede vil jeg si dette er gode nyheter for dem personlig. Det er trist for oss alle om dette foregår såpass lenge at talentene i bransjen må finne seg andre mikromekaniske arbeidsplasser.

De med høyest risiko i dagens scenario er de som kjøper luksusvarer for fortjenestens skyld. Dersom noen av disse også girer klokkene sine kan dette bli underholdende sett utenfra, hvis forventet avkastning frafaller.

Her kan det fråtses i statistikk mtp eksport av Sveitsiske ur:
http://www.fhs.ch/eng/statistics.html

At det totalt sett er nedgang for industrien er det vel ingen tvil om, spesielt hvis man ser på tallene fra 2014 til 2015 (og deretter måned for måned i 2016). Det kan likevel være greit å minne om at eksporttallene fra 2014 er de beste gjennom tidene, i alle fall målt i antall ur. Tror også at det er viktig hvor nedgangen er.

http://www.fhs.ch/scripts/getstat.php?file=mt3_160103_a.pdf

Skjermbilde%202016-05-03%20kl.%2010.49.32_zpsa6c8bxzi.png