Er Rolex "the finale walk" i evulosjonens tese ang. en klokkesammlers endestasjon ???

Første skrittet mot at man er på vei over til the dark side, er at man poster en tråd hvor man spørr alle andre om hva som er "vitsen med Rolex egentlig ...?" Hehe, trust me, been there done that ...

Har vært så SYKT enig med andre om at det var på grensen til patetisk med alle disse som var villig til å legge ut i dyre dommer for gamle vintage Rolex`er med feks "tropical dial", "Stardust dial " eller det ultimate ..."Spider dial" Som alle i bunn og grunn betyr (sorry, dialen din er ødelagt ...men på en litt artig måte i allefall?"
Og for summen av en ny Sub eller langt mer enn det også for den saks skyld, så kan man da sikre seg en av disse gamle, slitte "ødelagte" klokkene. Og hvis den er full av riper og dermed aldri har vært polert før, ja da er den bare mer verdt ...
Og også at Rolex rett ut er overpriset, enklet og greit.

Dette var utgangspunktet mitt ...
Og så begynnte det med litt fikling med en kollega sin Sub C, og så en DSSD ...Og jeg var solgt. Kan ikke si helt hva det var som gjorde det, men ga en helt egen godfølelse enn annet jeg har hatt. Og fra da har det blitt solgt unna klokker i en fei her, også de jeg aldri trodde skulle måtte gå. Og da var det en ny Sub C jeg sparte til. Men etter en svært så hyggelig GTG hos Tom tidligere, hvor jeg fikk beundre litt spider dialer og ta del i galskapen, ja da ble det en "vintage" Sea Dweller som stod øverst på listen gitt.

Og nå sitter far og byr i alle rettninger i jakten på en tripple six, hahaha. Og bryr meg ikke det dugg om at tritiumen for lengst har dødd, eller at det er litt riper og ujevnheter i patinaen osv, hehe. Jeg er på kjøret, helt enkelt.

Så, tror vel ikke det er SÅ lenge til du ser lyset:D

Samtidig kan du ankomme hvilke som helst snobbetilstetning med høy neseføring, og ingen vil rynke seg over en Rolex på armen din.

Ankomme var nok riktig ordvalg. Rolex blir aldri "understated", i forhold til f'eks en JLC, en GO eller noe som helst av andre high-end merker bortsett fra Hublot og de sære zenithmodellene, og mye av demografien kjøper nok urene for å kunne si at de "eier en rålex", uten å være interessert i klokker overhodet.

Som en anekdote var jeg og samboeren min ute og spiste en kveld på et halvformelt sted i sommer. Ved siden av oss sitter en fyr i rosa piquetskjorte, shorts og flipflops og prater høylytt med den leopardantrukne borddamen sin. Når regningen kommer til bordet, kommenterer kelneren klokken hans, "litt av en klokke" eller noe slikt, og fyren repliserer "Klart den er fin, er en RÅLEX, vøtt"

Ingenting kritisk mot urene i seg selv, bortsett fra et par modeller som leopardaytonaen og den derre nye regnbuegreia, men er bekymret over "hypen", om man kan kalle den det, som har økt i omfang de siste ti årene. Ville vært hyggelig å se litt mer variasjon i de høyere prisklassene, men det er jo veldig nordmann å "ville synes", noe som Rolex innfrir i større grad enn noe annet klokkemerke.

Redigert:
Vet ikke om jeg er enig i at det er endestasjonen, men en hyggelig holdeplass er det iallefall. Jeg er av den formening at enhver samling burde inneholde minimum en Rolex, kanskje til og med to. Eller tre. Innenfor horologiens verden finnes det nok ingen endestasjon som de fleste her inne (og lommebøkene deres) smertelig har fått erfare.

For min del er neste naturlige holdeplass AP eller JLC, og med tiden kanskje en PP. Hvem vet? Det eneste jeg vet er at jakten er halve opplevelsen, og at det å hige etter noe mer er greit så lenge man bruker litt sunn fornuft. Å lese side opp og side ned om historie, urverk, komplikasjoner og diverse annonser er alle tiders tidsforbruk.

Jeg tror nok dette er veldig individuelt. Rolex er nok endestasjonen for de færreste av klokkeinteresserte. Moderne Rolex er fantastiske bruksklokker og holder verdien godt - det gjør det til kanonklokker for "småsamlere" med behov for å realisere fra tid til annen.

Vintage Rolex tror jeg fenger en litt annen gruppe, og er nok endestasjonene for en del. Mye på grunn av (fantastisk) historie, men også fordi det er mange av de (tilgjengelighet), det er grei deletilgang, billig service og det har vokst frem et samlermarked som gjør at prisene holder seg godt, og så tror jeg at en veldig viktig grunn er at Rolex holder på modellene, og endrer utseendet lite ved modellskifte, i så mange år gjør at de ikke går ut på dato. Heldigvis treffer de stort sett ganske godt.

Her kan man se andre merker hvor populære modeller holder seg godt i verdi, men synker til dels dramatisk over tid når nye serier med samme navn kommer hvor utseende er endret betydelig.

Ikke at moderne Rolex ikke kan fenge seriøse WISer, for det gjør de. Men med klokker, som i de fleste "spesialiserte" interessefelt, vil de mest gira dreie interessen til et ytterfelt eller smalt område. Enten det er finish, urverk, komplikasjoner, småprodusenter, eksklusivitet, pris, spesielle bruksområder, status etc, og Rolex topper få eller ingen av disse. Av de mest fantastiske klokkesamlingene jeg har sett, både på og utenfor internettet er det få av de som har hatt Rolex som fokus, men de er uten tvil eid av viderekommende klokkeentusiaster (til dels med meget god økonomi:)).

Rolex er meget gode klokker, på alle måter. Men endestasjonen for den gjennomsnittlige genuine klokkesamler - neppe:D

"Rolex`ene mine gjør meg til et bedre menneske......" Hehe, nei, men ville virkelig ikke vært dem foruten. Rolex er et ikon som har vært presentert av sjøfolk, gruvearbeidere, dykkere og industriarbeidere m.flere så vel som de største artister, forfattere, filosofer, presidenter m.flere. Rolex tiltaler massen og er oppnåelig for de fleste uansett sosial status og blir aldri feil uansett hvem som måtte bære dem på armen. Som sagt, et av de fremste IKON vi har i den materalistiske verden. Min drømme-Rolex er Willie Nelson`s DayDate i helgull;)

Rolex, kanskje? ÅNEI !

Nysmittet entusiast har etterhvert forstått at det merket må jo prøves.
Man følger rådet om å kjøpe selgeren først, og så produktet. Greitt med en ekthetsattest, men hvordan sjekker du at attesten gjelder akkurat DEN klokka ? Det rekker du ikke før du handler, men vel hjemme klarer du å plundre av lenken og kan kontroll-lese. Godt at selgeren var det du fikk inntrykk av, men for en klønete løsning!.
Så kommer du hjem, og leser at fra 2010 av lanserer de et serienummersystem hvor nummeret ikke forteller noe som helst om produksjonsåret.
Er det det som kalles å skyte seg i foten ?
En pen og velstelt Explorer II må nok flytte ennå en gang, selv om den er gammel, erfaren og klok.
Kan man si det samme om produsenten ?

Mitt inntrykk er at rolex ikke er noen endestasjon for hvor langt man drar interessen for oss over snittet gale... Som Mogens nevner vil finish, dekorasjon etc rask overgå rolex. Også prisen (sett bort ifra vintage) slik at folk vil trakte mer mot JLC, AP, PP osv som "grails". Men Rolex er nok for veldig mange genuint intresserte endestasjonen når det kommer til hverdagsklokke, eller beater om du vil. Få klokker tikker så stabilt over tid, tåler så mye juling og fortsatt beholder sjarmen og verdien som en rolex. Like sikker investering om banken.

Nysmittet entusiast har etterhvert forstått at det merket må jo prøves.
Man følger rådet om å kjøpe selgeren først, og så produktet. Greitt med en ekthetsattest, men hvordan sjekker du at attesten gjelder akkurat DEN klokka ? Det rekker du ikke før du handler, men vel hjemme klarer du å plundre av lenken og kan kontroll-lese. Godt at selgeren var det du fikk inntrykk av, men for en klønete løsning!.
Så kommer du hjem, og leser at fra 2010 av lanserer de et serienummersystem hvor nummeret ikke forteller noe som helst om produksjonsåret.
Er det det som kalles å skyte seg i foten ?
En pen og velstelt Explorer II må nok flytte ennå en gang, selv om den er gammel, erfaren og klok.
Kan man si det samme om produsenten ?

Hø?

Såså, du ender nok opp med Rolex til slutt.

Jeg tror Ursa Major har rett i mange tilfeller, iallefall for dem som forviller seg inn på TS:) Men! Ende opp med, betyr jo ikke endestasjon. For en som i utgangspunktet ønsket seg en Omega eller Breitling, og via for eksempel TS, slumper til å lese seg opp på Rolex, havner plutselig med å eie en Rolex. For en klokkeentusiast som meg selv er Rolex fascinerende. Men, ikke en endestasjon. Ser det også som utenkelig at jeg ikke skal eie en Rolex, omtrent til enhver tid.

Videre, for de seriøse og rike samlerne, som bl.a. Mogens refererer til, så er ikke Rolex like interessant som mye annet, men det vil forundre meg om ikke disse også har et (ofte lidenskapelig) forhold også til Rolex, men eier kanskje Rolex av litt andre grunner enn horologien.

Økonomi er veldig avgjørende for videre utvikling av samling.... eller, jeg har ikke en samling, men noen klokker jeg liker:) Jeg har lyst på en PP, men har ikke råd. Har lyst på en vintage sub, men vil ikke ofre PAM-en. Jeg har lyst på en dressklokke med kule komplikasjoner alla JLC eller IWC, men kan ikke prioritere noe så skjørt som en klokke nr 1. Jeg har lyst på Smurfen, så mye at jeg glatt ofrer alle klokkene mine, men selv det er ikke nok. Så jeg er vel ikke ved noen ende, men med familie og manglende gigantformue koser jeg meg med å ha endt opp med Rolex, selv om det ikke er en endelig ende:)