Er større klokker helt ut?

Medlem
8. aug. 2022
Sted
Sarpsborg
…neida, jeg vet de ikke er det, men trenden later til å gå mot mindre klokker. Jeg finner det bare litt komisk at hver eneste omtale jeg ser av klokker på 40mm eller mer gjør et stort poeng av: "….men den bærer mye mindre!" :D

Personlig synes jeg at en 37mm dressklokke ser komisk liten ut på meg, og «bærer mindre» er ikke nødvendigvis positivt. ;)

Smak og behag, selvsagt, og helt individuelt hva som passer på armen.

Uansett bare en betraktning til morrakaffen på en lørdag. :)

Ha en flott helg, alle sammen!

E36178D3-1E31-404B-B9B6-AA1602436B26.jpeg

(Ja. Junior er lovlig tidlig ute med Halloween-pynten.) ;)

Jeg mener at trenden ikke går mot mindre klokker, i betydningen at 36 er det nye 40. Jeg har landet på at 40-42 er det som passer meg best, og får "dameklokke-følelse" av 36 mm og mindre. Jeg vet at mange er uenige med meg i det, men det er nå min egen opplevelse. Klokker i 43 mm bør ha korte lugs hvis de skal passe "normale" håndledd, mens 44 og oppover passer nok best de som har en del kjøtt på beinet :D

Store ur brukt sammen med langermet skjorte/genser ser etter mitt syn nesten alltid litt «dust» ut, men brukt med «bare armer» er litt bøse ur kult.
Så da er vel store ur «ut» om vinteren og «inn» om sommeren da ;)

Vis vedlegg 306894

I skjorte er jeg enig i at klokka bør gå innunder mansjetten. Genser? Njæ… :) Den går alltids over, og har man en for stor klump på armen, kan man vel alltids skyve mansjettene litt oppover underarmen. ;)

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: UJU og Grendel
Tja, for min del, så funker alt fra 40-48 mm fint. Jeg har grove armer, og må ofte ha ekstra lenkeledd, eller ytterste hull på rem, om ikke ekstra lang rem. Det hender jeg går med bestefars gamle Omega i gull til dress. Den er liten (25-30 mm?) og firkanta. Ser pent ut med dress, men ville vært snodig til t-skjorte.

For øvrig aldri hatt problemer med mansjetter o.l., men jeg liker alltid at dette er litt romslig uansett.

Bær din store klokke med stolthet! Eller den lille. Det som gir glede.

Trenden er jo helt klart det. For noen år siden var det ikke anlig å surve over at klokker var 1-2 mm for store slik som man i stor grad ser nå. Tror ikke divere på 39mm hadde vært like popp og etterspurt for 5 år siden.

Det jeg har inntrykk av at mange overser er at størrelse på bærer vil ha noe å si. Såklart kan 42mm bli stort på en liten mann med tynne armer.

Uansett, bruk det du liker. Stort som smått.

Leser jo mer om mindre klokker nå. Som disse Rolex OP. Fine men mindre enn mye annet .
Personlig holder jeg meg til 40 og oppover. Mansjetter på skjorter velger jeg å ha slik at klokken passer.

8

• Liker
Reaksjoner: Utinaturen og Dazed
Som en stakkar som er utstyr med spinkle håndledd setter jeg i alle fall pris på at det er fokus på å tilgjengeliggjøre modeller som også er mindre enn 40mm. Ulike klokker bærer jo også ganske ulikt. Jeg synes for eksempel at nye Speedmaster sitter godt på armen, selv om den er 42mm. Mye takket være den nye lenka og forholdsvis kort lug to lug. Samtidig er en Black Bay i 41mm for stor for meg. Andre klokker igjen bærer større enn størrelsen skulle tilsi, eksemplifisert under med en Nomos Orion 35mm(!)

52BEE877-AD29-4408-92EE-622C69F9646C.jpeg

Dette er et ganske artig spørsmål som det er mulig å svare mer komplisert enn man kanskje skulle tro ;)

Tar meg den friheten å "stjele" det til en av de neste episodene av Klokkelandslaget ;) (CC: @Nicolai ).

Bare moro, det. :)

Ja, hvis man ikke kan snakke innfløkt og detaljert om de enkleste ting, og fare avsted på tangenter, har man vel ikke noe i en podcast å gjøre? ;)

Klokkelandslaget er veldig artig forresten. Herlig nerdete. :)

• Liker
Reaksjoner: Jon Henrik og Nicolai
Tja. Jeg skulle gjerne prøvd både Marathon JDD (Ø46) og Bulova Precisionist (Ø48), jeg. Og gjerne ring som IWC Top Gun og Breitling Super Avenger, for all del. :)

• Liker
Reaksjoner: Hvalrossen