Er vi en samling av smuglere ?

Status
Stengt for ytterligere svar.
@s2bu
Dette er feil og akkurat den type feilinformasjon som skremmer noen folk bort fra bruktmarkedet.
Jeg har snakket med forsikringsselskap om akkurat dette og så lenge du har takst på klokken er du trygg. MVA-papirer var ikke nødvendig og dette har jeg både skriftlig (på mail) og muntlig. Det kan hende at dette varierer fra forsikringsselskap til forsikringsselskap og det lønner seg derfor å sjekke med forsikringsselskapet først, men det er faktisk ikke verre enn å bytte forsikringsselskap dersom de er vanskelige. Jeg har DnB og der er det ihvertfall 100% sikkert at dersom du har verdigjenstandsforsikring og takst så er du dekket. De sa forøvrig at dersom du selv har smuglet inn klokken og dette kommer frem så anses det som forsikringssvindel, men dersom du har kjøpt i god tro på bruktmarkedet i Norge så er du trygg.

Jeg har også vært med på å ta i bruk innboforsikringen til DnB i forbindelse med en oversvømmelse. Da spurte de ikke etter en eneste kvittering på det som ble ødelagt. Jeg oppga hva tingene var verdt og fikk erstatning.

Brenner huset ditt opp så er det forøvrig veldig stor sannsynlighet for at alle kvitteringene dine også brenner opp...

Redigert av en moderator:
Har ved flere anledninger trukket meg fra handel når det viser seg at klokken ikke er importert på korrekt måte.
Dersom huset brenner ned og klokken går tapt, er sikkert som banken at forsikringsselskapet ditt går deg i sømmene og finner ut at klokken du ønsker forsikringspenger for ikke er gyldig. Nå er jo dette en worst case, og bare slikt man hører om. Derfor trenger man ikke bry seg om slikt, for det skjer jo aldri meg eller deg, ikke sant..? :confused:

Er heller ikke så glad i de selgere ikke opplyser om dette først som sist når man tar kontakt for å kjøpe klokken de skal selge.

Som sagt mange ganger tidligere så beviser ikke en kvittering på betalt mva noe som helst fordi den ikke kan knyttes til klokken. Ingen vil noensinne spørre deg om dette hvis huset ditt brenner ned, du skal forsikre klokken osv. En kjøpskvittering fra forrige selger er mer en nok. Det er heller ikke noe krav til å beholde alle kvitteringer fra alt du noensinne har kjøpt i en brannsikker safe for å få forskringspenger på innbo heller :) At du ikke ønsker å kjøpe en klokke som er kjøpt i utlandet er jo en helt annen sak og så klart noe som er helt opp til deg. Men siden det ikke er noe krav fra myndighetene om å fremlegge bevis på betalt mva. når det selges varer av privatpersoner i Norge så bør kanskje du som kjøper opplyse om at du ikke ønsker å kjøpe en utenlandsk klokke ( ingen kan bevise at de har betalt mva på en spesifikk klokke så det gjelder alle klokker fra utlandet ) og ikke vente at selger skal uoppfordret gi beskjed om det :)
Det vil løse frustrasjonen til både kjøper som ønsker bevis på at det er betalt mva. og selgere som har sett seg lei på å må bevise noe det ikke er mulig å fremlegge bevis for.

Redigert:
@ChristianN, når du sier "jeg mener at om man har råd til en fin klokke har man også råd til moms. "
Kan jeg ikke bli helt enig med deg.
Har du spart som f@n for å oppnår klokkedrømmen din og finner du den for 50.000 i utlandet, har du ikke spesielt råd til å gir 13.000 i moms på flyplassen.
Ikke alle ser på 13.000 som bare peanøtter, men mange har ikke store finanser og drømmer om en bestemt klokke for eksempel. Og selvfølgelig til laveste pris mulig.
Å stopper på tollavdeling på Gardemoen er ett valg: Ikke alle tar valget, hver mann har "sine grunner".

Det er ikke et "valg", det er å følge Norsk lov som vi gjør her i Norge.

Man har forøvrig ikke råd til å kjøpe en klokke til 50k fra utlandet om alt man har er 50k. Man trenger 63k for å kjøpe den klokken.

Har ved flere anledninger trukket meg fra handel når det viser seg at klokken ikke er importert på korrekt måte.
Dersom huset brenner ned og klokken går tapt, er sikkert som banken at forsikringsselskapet ditt går deg i sømmene og finner ut at klokken du ønsker forsikringspenger for ikke er gyldig. Nå er jo dette en worst case, og bare slikt man hører om. Derfor trenger man ikke bry seg om slikt, for det skjer jo aldri meg eller deg, ikke sant..? :confused:

Er heller ikke så glad i de selgere ikke opplyser om dette først som sist når man tar kontakt for å kjøpe klokken de skal selge.

Deg om det, men alt det du skriver her er feil.

Jævlig bra.

Neste gang jeg får en "moms-kvittering" fra UPS på en av mine vintage-kjøp, der spesifiseringen leses som "watch - used", skal jeg kopiere den opp slik at jeg har en i bakhånd hvis en eller annen løk spør i en kjøpssituasjon. ;)

Så kan kjøper tenke litt over på hvor meningsløst dette kravet var. DU KAN IKKE KNYTTE EI KLOKKE TIL EN MVA-KVITTERING.

Sånn, takk for meg.

Dette.

Som sagt mange ganger tidligere så beviser ikke en kvittering på betalt mva noe som helst fordi den ikke kan knyttes til klokken. Ingen vil noensinne spørre deg om dette hvis huset ditt brenner ned, du skal forsikre klokken osv. En kjøpskvittering fra forrige selger er mer en nok. Det er heller ikke noe krav til å beholde alle kvitteringer fra alt du noensinne har kjøpt i en brannsikker safe for å få forskringspenger på innbo heller :) At du ikke ønsker å kjøpe en klokke som er kjøpt i utlandet er jo en helt annen sak og så klart noe som er helt opp til deg. Men siden det ikke er noe krav fra myndighetene om å fremlegge bevis på betalt mva. når det selges varer av privatpersoner i Norge så bør kanskje du som kjøper opplyse om at du ikke ønsker å kjøpe en utenlandsk klokke ( ingen kan bevise at de har betalt mva på en spesifikk klokke så det gjelder alle klokker fra utlandet ) og ikke vente at selger skal uoppfordret gi beskjed om det :)

Og dette.

Rundt nå har denne tråden, som så mange før den av sitt slag, blitt en helt standard mva-sutre-feilinformasjonstråd som ikek kommer til å føre til noe som helst nyttig, ny informasjon. Kun krangling og mas.

Håper @Fyrsten stenger den.

@ChristianN: "Det er ikke et "valg", det er å følge Norsk lov som vi gjør her i Norge.

Man har forøvrig ikke råd til å kjøpe en klokke til 50k fra utlandet om alt man har er 50k. Man trenger 63k for å kjøpe den klokken."

Mann har valg til å følge loven eller ikke: Hvis ikke, hadde alle fengsler bli tomt eller ineksisterende.
Hver mann gjør sitt valg der.
For den andre: Er det du som bestemmer hva folk har råd til? Hverken du eller staten kontrolerer livet av menneskehet eller hva de bruker pengene sin til. Punktum.

@Fyrsten hvor er du?

Det finnes i hundrevis av tullete tråder om mva og lureri her inne. Noe vi ikke engang har lov til å snakke om ifølge etiketten her på TS. I tillegg har Fyrsten laget en egen "mal" for klokkekjøp i utlandet - se forumets forside.

Det blir aldri hyggelig når gråsoner - som ikke finnes - ulovligheter og forsøk på å finne smutthull, som heller ikke finnes, skal diskuteres. Vi følger lover og regler og ferdig med det.

Steng tråden, er min oppfordring.

@Mc_Herreington

Godt mulig du har rett, jeg vet overhodet ikke nok om dette temaet til å komme med konkrete svar. At jeg ikke kjøper klokker som er smuglergods er vel først og fremst fordi det føles feil, og usikkerhet er noe man ikke ønsker å ha når man skal bruke sparepengene sine på en dyr klokke. Når det kommer til brann så bruker jeg dette eksemplet da en kjenning av meg fikk nedjustert/ikke utbetalt forsikringspenger for sin Rolex ble ødelagt i brann, dette er vel 10 år tilbake i tid. Nå vet ikke mer om saken enn det jeg skriver, hverken forsikringsselskap eller andre omstendigheter.

At mange her inne (tydeligvis) tar veldig lett på dette får så være, det har jeg ingenting med. Så lenge jeg personlig føler at jeg har kostet for egen dør ved salg av ur, og fått betryggende svar av selger når jeg skal kjøpe ur; så er det for meg fullstendig likegyldig hva andre gjør i sine handler. Men er jo tydelig at det plager noen voldsomt å snakke om dette.

Status
Stengt for ytterligere svar.