Er vintage det samme som man eldes (aka modnes)?

Medlem
6. des. 2013
Ser at de nyeste modellene i samlingen blir benyttet sjeldnere og sjeldnere. For et snaut år siden hadde jeg ikke sett den dreiningen komme i det hele tatt. Jeg tror videre at mye av det vi alle finner på individuelt - muligens ikke nødvendigvis ér så individuelt - bare at vi ønsker å tenke at det var slik.

En hypotese er at de som har samlet litt klokker over en gitt periode (varighet kan variere), etterhvert føler mer glede av sine "vintage"-/bruktkjøpklokker enn nye versjoner og spillnye klokker kjøpt som første eier.

Jeg har 3 klokker jeg har kjøpt helt nye - og 3 jeg ikke har kjøpt nye. De i første kategori er jeg nå mindre glad i enn jeg trodde jeg ville være - og faktisk var - en gang i tiden.

Så til spørsmålet: Er det slik at man tenderer til å bli mer glad i eldre klokker jo mer man holder på i dette "gamet"?

De tre nye:

10932509_835994389775983_256498031_n.jpg

10932055_1549981585248963_1701021689_n.jpg

10895173_375878005916359_1003603700_n.jpg

De tre brukte:

10727725_1588528394726113_1608889442_n.jpg

10843760_1039776292704706_1441855060_n.jpg

10950439_417998478355665_469140887_n.jpg

Redigert:
Så til spørsmålet: Er det slik at man tenderer til å bli mer glad i eldre klokker jo mer man holder på i dette "gamet"?

Ja, det stemmer bra for meg. De er også vanskeligere å få tak i og holder interessen oppe, da det tar tid å finne. Gjennomsnittsalderen på de jeg bruker er 1985,2 ;) Min 2011 Daytona drar godt opp ..

...De er også vanskeligere å få tak i og holder interessen oppe, da det tar tid å finne...

Vesentlig poeng. :)

Tror noe av fasiten finnes der egentlig.

Det er jo ikke så morro å bare ta opp telefonen / sende mail og si "Jeg vil gjerne kjøpe modell X - og send meg betalingsinformasjon".

Nå har jeg hatt stor interesse for klokker i ca 10 år, og fremdeles frister ikke vintage overhodet. Det er nytt som gjelder.
Eneste synet jeg har endret er mitt forhold til Rolex, som har gått fra absolutt ikke til et stort og rungende ja.
Jeg mener at påvirkningen fra diverse klokkeforum man frekventerer er mye større enn man kanskje liker å tro. Til slutt, bevisst eller ubevisst, begynner man å kjøpe de urene som er regnet som de "riktige" i klokkemiljøet og på forumene.

Jeg kan si meg litt enig med trådstarter. Merker stadig vekk at vedrørende vintage så er ikke merke eller modell like "viktig" eller. Det er liksom hele historien.

Glemte å nevne at et hvert ur @Loevhagen viser, frister. Når skal du forresten til Sørlandet? Jeg må oppdatere tråden min med bilder :mrgreen:

Redigert av en moderator:
Nå har jeg hatt stor interesse for klokker i ca 10 år, og fremdeles frister ikke vintage overhodet. Det er nytt som gjelder.
Eneste synet jeg har endret er mitt forhold til Rolex, som har gått fra absolutt ikke til et stort og rungende ja.
Jeg mener at påvirkningen fra diverse klokkeforum man frekventerer er mye større enn man kanskje liker å tro. Til slutt, bevisst eller ubevisst, begynner man å kjøpe de urene som er regnet som de "riktige" i klokkemiljøet og på forumene.

Med andre ord så kommer du til å bli fristet av vintage etter hvert ;)
Ellers deler jeg din historie. Liker best nytt foreløpig, og likte ikke Rolex i starten.

1) Liker ikke Rolex
2) Likte kun nye Rolex
3) Liker nå helst eldre Rolex

Facepalm fra 1 via 2 til 3. :eek:

Jeg er ikke kjørbar, men stasjonær 30-40 min fra der du er :)

Her er et vilt forslag, @Rød. Har program i morgen og på mandag - med utelunsj begge dager, så et mini-GTG på tirsdag ettermiddag når det passer deg over en kopp kaffe hadde vært hyggelig. Gi meg en lyd via PM når det eventuelt passer på tirsdag ettermiddag. :)

Det er egentlig ganske merkelig, jeg synes vintage er utrolig flott - og jeg er meget interessert, særlig i modeller med spennende historier. Men, vil jeg eie en? Av en eller annen grunn er svaret nei, vet ikke helt hvorfor.

Har litt av samme greie med veteranbiler, som jeg egentlig ikke kan få nok av å lese om, se på osv. Men eie en selv - nei.....

Jeg håper egentlig dette endrer seg, og jeg ser ikke bort i fra at dette er en modningsprosess. På et eller annet tidspunkt begynner vel jakten på edelt spikerstål med røde bokstaver eller noe som er merket med strålingsfare.

Selv så har jeg stilt meg dette spørsmålet:

- "Hva finnes av eiendeler her i verden som man kan benytte daglig - og som virker og har sin funksjon - uten å være umoderne - selv etter 40 år - og vil funksjonere diito i 40 år til?"

Har egentlig kun funnet ett svar. Foruten min søte frue, seff. :)

Selv så har jeg stilt meg dette spørsmålet:

- "Hva finnes av eiendeler her i verden som man kan benytte daglig - og som virker og har sin funksjon - uten å være umoderne - selv etter 40 år - og vil funksjonere diito i 40 år til?"

Har egentlig kun funnet ett svar. Foruten min søte frue, seff. :)

Lurer på om jeg ville valgt Rolex fremfor min frue om 40 år fra nå. Hvem vet.. ;)

Svaret er ja.

De eldre er classic og har mer harmonisk design. Itillegg er det ikke bare ringe til AD og si "Jeg tar den. Cash or card?" :)

Med andre ord så kommer du til å bli fristet av vintage etter hvert ;)

Hehe, man skal aldri si aldri MrMstone. Men selv etter alle disse årene er jeg fremdeles totalt uinteressert. Eneste gleden jeg kan forstå ved vintage er hvis det er snakk om arvegods. Jeg er nok fortapt ;)

Liker bildene dine @Rød. Får ihvertfall ikke noe mindre lyst på gull når man ser bildene. :) Sier det igjen, den helgull GMT'n hadde vært en perfekt birthyear her.