Erfaringer med Modalo Watchwindere?

Medlem
10. april 2008
Hei,

Jeg går med planer om å kjøpe meg en ny winder med større kapasitet (6 klokker), og har sett litt på Modalo-winderne hos tilklokken.no, Rolex-Jonny har vel også begynt å selge disse..

Er det noen som har noen erfaringer med disse, hvordan de er kvalitetsmessig - og ikke minst støymessig?

Takknemmelig for innspill..

Henrik

Kjenner ikke til den personlig men en bekjent ga uttrykk for at den ikke var helt på høyden med de beste
Men så var det det med prisen, da. Du får mye winder for pengene.

Mitt lille tips er at det kan være smart med en winder som kan stilles ifht antall omdreininger i døgnet.
Noen klokker er kresne på det. For mange omdreininger og klokken går for fort.
Enkelte av mine går kun presist ved 650 omdreininger

Lykke til!

Modalo kjenner jeg ikke til.

For egen del vil jeg anbefale deg følgende sjappe: http://www.watch-tool.de/shop.php
Jeg har selv kjøpt min Kadloo derfra, og kan ikke annet enn si meg meget tilfreds - god value for money.
Vakkert design, innvendig belysning, meget stillegående, separat justering (CW,CCW,Mix) på ca 950 omdreininger/døgn for hvert ur. Og ikke minst; - grei pris.

Snakker du i det prissjiktet du antyder for en Modalo, vil jeg sterkt anbefale deg å sjekke rundt. Erfaringsmessig er det nok fornuftig å legge en tusenlapp eller to ekstra i potten og få en solid winder. Nevnte sjappe fører de anerkjente merker, og har utvalg og pris i flere varianter.

Lykke til!

Jeg har veldig god erfaring med Modalo windere. Har nettopp sakffet meg en fordi den jeg hadde ikke funket særlig godt med min Panerai 104 (gikk 5 min for sakte etter en natt i winderen). Modalo har 5 innstillingsmuligheter og jeg har veldig god erfaring med alle (4stk) mine mekaniske klokker. Meget god finish og kvalitet og 2 års fabrikkgaranti.

Kan anbefales. :D

Kan man på Modalo velge hvilken retning den skal rotere i?

104 som har 7750-modifikasjonen trekkes vel bare opp en vei.

Det er 1 program "med klokken", ett "mot klokken" og 2 programmer som rotere i begge retninger.

Uansett kan det ikke være det som var problemet med min gamle siden jeg har en IWC med samme urverk (7750-mod) som fungerte fint. Hadde kun problemer med Panerai'en.

Fant også fort ut at det måtte en annen innstilling til for min nyanskaffeded Jaeger Dualmatic.

Siden det er snakk om "litt penger" anbefaler jeg at du tar kontakt med nettsiden (tilklokken.no) og hører om det er mulig med en liten presentasjon. Såvidt jeg skjønner holder butikken til på Billingstad.

Lykke til. :D

Nå har ikke jeg erfaring med så mange andre windere, men kjøpte meg en Modalo for ca et halvt år siden og er meget fornøyd. Solid kvalitet på kasse, fin finish, et stort utvalg av farger både innvendig og utvendig og til en helt akseptabel pris. I tillegg har klokkene jeg har hatt i den holdt tid og alt fungerer perfekt. Jeg vil tørre å påstå at man får mye winder for pengene her.

Takker for innspill!

Til dere som har disse winderne.. Hvordan er støynivået? En kompis av meg har nemlig en winder, som gneldrer som bikkja mi når motorene går.. :mrgreen:

..maler som en katt :D

hehe, alltid noe lyd fra en el.motor, men helt akeptabelt og på ingen måte skjemende selv i godstua...

Gravde frem denne tråden da jeg ser at TilKlokken.no har et tilbud på Modalo windere for forum medlemmer her.
Vurderer et kjøp av en winder der, og i den forbindelse lurer jeg på et par ting.

Hvordan går det å putte to relativt store klokker ved siden av hverandre i disse winderne?
Ut i fra bildene ser det ut til at det kan bli litt trangt om plassen.

Støynivå på disse winderne?
Har tenkt å ha en på soverommet, og da må den gå stille for ikke å ende opp i småbiter.

Noen her som har noen erfaringer de kan dele?
Takker for alle svar.

Nå er jeg ikke i nærheten av å være objektiv i denne diskusjonen, men tillater meg likevel å komme med litt info.

Det går fint å putte to store klokker ved siden av hverandre. Som du ser av bilde går det akkurat to 44mm Panerai ved siden av hverandre. Du vil få plass til større ur ved å plassere begge kronene ut, jeg gjør dette normalt med mine Panerai også.
da5ff3c1.jpg

Bruk av winder

Hvorfor slite på en klokke når den ikke er i bruk? En mekanisk klokke har godt av å ligge i ro mellom hver gang den er i bruk!

Bruker du klokken hver dag må du regne med service etter ca fem år. Bruker du den annen hver uke og lar den stå i winder når den ikke brukes; service etter ca fem år. Bruk av winder skader ikke klokken, men gir økt slitasje på den automatiske opptrekksmekanismen fordi klokken er i samme vinkel hele tiden.

Bruker du klokken annen hver uke og lar du den ligge i ro når den ikke brukes, kan du med god samvittighet øke serviceintervallene med ett til to år; dvs service etter seks til syv år. Blir klokken liggende over lengre tid, bør den trekkes opp manuelt en gang i måneden for å hindre at oljen stivner.

Bruk heller pengene på et flott klokkeskrin.

”A Watch on a Winder is like a Bird in a Cage"

Takker for svar.
Det ser jo riktig bra ut med to store klokker. Spesielt to svært så fine PAM. :D

deBalzac;
Er enig i prinsippet om at det som ikke brukes heller ikke slites.
Jeg har derimot en litt tungvinn dato komplikasjon på en av klokkene mine som jeg vil unngå å skru og vri på hver gang jeg skal bruke klokka. Noe som er oftere enn annenhver uke.

Diskusjonen om "winder eller ikke winder" er jo et tilbakevendende tema på de fleste klokke forum.
Så også hyppigheten på service intervaller.;)
Og ja, jeg skal nok anvende mine surt opptjente midler på et pent skrin til mine manuelle opptrekksverk.:p