Erfaringer med PayPal?

Medlem
23. mars 2008
Sted
Oslo
Moderator får bare slette dette emnet hvis det er i mot reglene :?

OK: Har handlet litt på qxl før, men aldri ebay. Har derfor ingen PayPal-konto, noe de fleste selgere der krever. Har hørt mye rart om PayPal; har noen noe erfaring de kunne tenke seg å dele? Trygt/Utrygt? Forhåpentligvis kan det hjelpe andre også :) Takk! Vil by på en auksjon som slutter onsdag.

Re: Erfaringer med PayPal!!??

Har handlet mye på Ebay med PayPal, men kun små summer. Har ennå ikke hatt noen dårlige erfaringer, har handlet fra USA og Hong Kong. Nå skal det sies at alle mine kjøp har skjedd glatt og uten problemer, så jeg har ingen erfaringer med hjelpsomheten til PayPal når det går galt.

Jeg har hatt PayPal siden 2003 tror jeg... noen år i alle fall, og jeg har aldri hatt noen problemer med PayPals løsninger.

Tror jeg har 40-50 handler gjennom PayPal, alle har gått knirkefritt.

På eBay som ellers må man passe på å gjøre sin viktige "due dilligence" :)
Det er jo mange amatører som holder på der, og god kommunikasjon er viktig! Noen vil kanskje kunne trenge litt ekstra oppfølging dersom du vil være sikker på at alt går som det bør.

Selgere fra USA - Canada og Storbritania kan forlange at du skal ha en "confirmed"-adress. Dette er ikke "verified"-adress som de fleste forlangte før i tiden.

Problemet er at man ikke kan få "confirmed"-adress i Norge. Bare verified. (Det er mulig det er noen veier rundt dette, men jeg har vært i kontakt med Paypal direkte som bekrefter at man ikke kan få confirmed-adress i Norge).

En del selgere aksepterer verified eller bare oppgitt adresse, men det er stort sett på lavere beløp. Selgere utenfor USA, Canada og Storbritana kan også av og til akseptere Pay-Pal på høyere beløp, men det er uansett lurt å spørre - Dumt å få dårlig feedback bare fordi man ikke stilte spørsmålet på forhånd.

Jeg gikk i den fellen for en stund tilbake - Vant to auksjoner, men selger nektet å motta Pay-Pal betalingen min. Løsningen på den ene var å fakse kredittkortbekreftelse fra banken min. (Det var en stor annerkjent butikk i USA som også hadde ebay-butikk, så jeg tok sjansen på at de klarte å behandle kredittkortopplysningene på en skikkelig måte, og banken min mente også det var greit så lenge de ikke fikk opplyst sikkerhetsnummeret til kortet mitt). Den andre selgeren måtte jeg rett og slett overføre pengene til direkte. Da er det som kjent ingen måte å få dem tilbake på hvis det skulle være noe tull. Heldigvis gikk det bra, og det var heller ikke snakk om et enormt stort beløp, og selger hadde mange gode tilbakemeldinger.

Men pass altså på hvis selger forlanger "Confirmed"-status på adressen din. Bortsett fra det har Pay-pal funket flott for meg, det er visst helst som selger at du får problemer med dem (langt fra pengene kommer inn til du kan ta dem ut, osv...)

Ja, hørt at det hovedsaklig er selgerne.
Hva er "confimed" og "verified" adress? Går dette på bosted eller bank etc.?
Er det relativt lett å åpne en PayPal-konto?

Tusen takk for svarene. Dere er knupper her på forumet! :D

Har hatt PayPal i et par år og har handlet en hel del uten problemer - både småting som klokkeremmer og mer kostbare klokker. Som regel aksepterer ikke selgere i USA PayPal fra utlandet dersom det er snakk om store beløp, pg.a at det visstnok er endel kredittkortsvindel.
Å få en konto er enkelt, men tar noen dager å aktivere. Såvidt jeg husker oppgir du et kredittkort, og må deretter vente på å få en kode (husker ikke om den kom i nettbanken eller per post), som igjen aktiverer Paypal-kontoen din. Vil anbefale å knytte PayPal-kontoen til kredittkort framfor direkte til bankkonto - man vet jo aldri.

Det er gratis ikke sant?? Må det tilknyttes kort med "ekstra" kreditt (smør på flesk). Altså ikke kort som kun kan hente penger fra bank?

Det er gratis ja. :D
Du kan sette inn penger fra ditt vanlige visa kort eller mastercard. Du kan også velge at paypal skal trekke kortet ditt for bare beløpet for enheten du har handlet.