Erfaringer med Soprod-urverk?

Medlem
23. nov. 2010
Sted
Trondheim
Driver å titter litt på ny klokke til meg selv, ble umiddelbart forelsket i denne klokken, greia er at den drives av en Soprod A10, modifisert sådan.

Jeg har ingen erfaring med Soprod, kan ikke si at jeg har hørt om dem heller.

Bilder av klokken må selvfølgelig taes med!
Edit: The [Soprod] 'Alternance 10' or A-10 is a very high end mechanical movement, reputedly much better than the ETA 2892, om dette stemmer gjenstår å se.

korona_k3_harvest_moon_01.jpg

korona_k3_harvest_moon_03.jpg

Takk for infosanking UJU! Det virker som det er et pålitlig urverk.
Hva mener du med at ETA skrur igjen kranen?:neutral:

Jayeff:
Jeg vet ikke, har kontaktet produsenten siden det ikke finnes noen butikker i nærheten som selger den, kun en AD på en eller annen flyplass i Finnland.

Jeg ser for meg alt mellom 20 til 40 000 egentlig, vanskelig å si.
Hvis du ser nøye på det første bildet, så ser du det er mye ugjevnheter i coatingen.
Samtidig bruker de et modifisert urverk og et helt eget design.

Jeg vet ikke noe om Soprod, men jeg er enig i at klokken er skikkelig kul. Liker uttrykket til månen:) Spørsmålet er allikevel om den er verdt prisen, og det skal kanskje godt gjøres å få tak i den siden det bare er lagd 20 stk..:confused:

http://www.sarpanevawatches.com/en/models/korona-k3-harvest-moon.php

Klokka var jo dritkul da! Hva er prisen?

Det er en Sarpaneva K3 Harvest Moon. Ifølge han karen her koster den 11 000 euro.

http://forum.watch.ru/showthread.php?t=25377

Ser ut som om han som har postet prisen der har en liten samling.

Ser forøvrig at det er en litt eldre versjon med måne i hvitt gull her til 16 500 SGD, ca. 50 000 kr..
http://market.watchprosite.com/?sho...+with+18KWG+Moon+in+DLC+and+Skeletonised+Dial

11 000 Euro er nok litt i meste laget for min del, men det er alltid mulig å få tak i limiterte i utgaver.

Da må jeg evt. kontakte AD, dra dit for å prøve den osv. Da blir den altfor kostbar for min del, da blir det heller en 116613GLB på meg. :p

Hva mener du med at ETA skrur igjen kranen?:neutral:

ETA som er eid av Swatch-gruppen vil slutte å selge urverk til produsenter utenfor nevnte gruppe. Dette skal etter sigende fases ut i løpet av et år eller to.

Fordelen for oss er jo at det kan komme endel nye interessante egenproduserte urverk på markedet.:)
Bakdelen kan bli at disse får en desto høyere prislapp.:(
ETA har jo mange pålitelige verk i kassen til flere av de store merkene, så som sagt, det blir spennende å se hvordan det utvikler seg.

ETA har vel sagt at de skal slutte å selge såkalte ebaucher, dvs ikke ferdig sammensatte verk til produsenter utenfor Swatch. Slike ebaucher monteres gjerne ferdig hos urprodusenten, som ofte setter på rotor med egen logo og evt andre modifikasjoner for å kunne si at "dette er Breitling caliber 20" (men base caliber ETA 7750).

Les for øvrig mer om hva urprodusentene faktisk gjør med ETA-verk som hevdes modifisert i denne glimrende artikkelen.

Ferdige verk som bare skal settes inn i en kasse har de vel sagt at de kommer til å selge til alle som vil ha, under forutsetning at de opplyser om at verket er ETA, og ikke gir det et "eget" navn for å gi inntrykk av at verket er sugd fra eget bryst.

Uansett var jo dette et påfunn fra den avdøde Nicholas Hayek, og noe han brant for. Det vil jo vise seg om den nye ledelsen vil følge hans linje, i så tilfelle går vel de siste ebauchene ut døra i løpet av 2011.