Ville valgt dunpose,
@Lynch. Mange som frykter våt pose og medfølgende dunkollaps, men så lenge man har et godt telt, og pakker posen i vanntett rolltop-pose i sekken er ikke dette et problem selv i mengder av regn - etter min erfaring.
Jeg bruker selv en comf 0 grader pose fra Mountain Hardwear, og det er passelig for meg. Bare opplevd at den var litt kjølig én gang, i et par minus. Dama derimot frøs i en -7 rated pose i samme temp. Med andre ord kan det hende at frøkna må ha en varmere pose enn deg.
Mountain Equipment Helium serien kan anbefales, kjøpte Helium 800 nylig til dama og den er varm som fy. Om din frue ikke er alt for frysepinn ville jeg kanskje gått for en Helium 400 til deg og Helium 600 til hu. Har man med en lett dunjakke og litt ullundertøy kan man enkelt gjøre det litt varmere. Husk å velg riktig lengde!
Liggeunderlag er gjerne undervurdert når det kommer til å holde varmen. Kjøp noe med litt OK isolasjon til bakken. For eksempel Exped SynMat UL 7 - potensielt i LW (large & wide) til deg og MW (medium & wide) til dama. Alltid deilig at madrassen ikke er altfor smal.
Når det kommer til telt er det vanskelig å vite ut i fra bruk. Er det sannsynlig at dere reiser til fjells når det er meldt kuling-storm i kastene og øsende regnvær? Hvis ikke, så er trolig Allak 3 og generelt Black Label serien til Hilleberg overkill. Ikke morsom vekt å bære med seg. Har selv hatt et par røffe netter i Helsport Reinsfjell 3 Superlight, og det klarte seg ganske fint, selv om jeg ikke ville basert meg på det som et telt til ekstremvær. Det vil tilsvare Allak i størrelse og utforming, men er en del lettere.