Var i NY i påsken.
Her er mine tips.
Bo i f.eks East Village eller gjerne Brooklyn! Områdene i midtown er altfor hektisk og fulle av turister. Du kommer deg dit på noen minutter med t-banen uansett. Jeg vil særlig anbefale Brooklyn. Vi bodde noen dager rett ved Bedford Avenue i Williamsburg, og jeg tenker at jeg definitivt skal bo der igjen neste gang jeg skal til NY. Mye hippe folk, men en fantastisk atmosfære, utrolig mye bra restauranter, klubber og cafeer osv.
Se: Book of mormon! Ja, det er dyrt, men verdt hver krone. Beste/morsomte jeg har sett på en teaterscene ever.
Amateur-night på Apollo i Harlem: Stedet (eller i hvertfall et av mange steder) der Michael Jackson og mange andre kjente artister har blitt oppdaget. Til tross for at det er amatører, er det utrolig høyt nivå. Og veldig moro med buing når noe er dårlig, og enormt god stemning når noe er bra. Da vi var der var 80% av publikum afro-amerikanske (eller hva det nå heter om dagen) og det satte sitt preg på stemningen.
Jeg er ikke så opptatt av Frihetsgudinnen, Empire State Building osv. Vil heller anbefale MOMA (Museum of modern art) Botanisk Hage i Brooklyn (kanskje ikke i februar) og generelt å bare å gå rundt og ta inn atmosfæren i f.eks Meatpacking District, Soho, Brooklyn, Chinatown osv.
Spise:
Enkel mat: Bareburger. Kjede med flere sjapper rundt i byen. Umamiburger hadde noen legendariske "maple-bacon-sweet-potato-fries", men burgerne var bedre på Bareburger.
Chipotle: meksikansk kjede med kjempegod mat.
The Spotted Pig i Meatpacking District: Hyggelig restaurant med kjempegod mat. Gjerne lunsj. En stjerne i Michelenguiden. Anbefalt av Hellstrøm.
Ja, det var det jeg fikk tid til nå. Kjøp ukeskort på t-banen. Men ta litt buss også. Så får du sett litt.