ErikR sin samling

Medlem
31. juli 2010
Sted
Stavanger
Her vil min nåværende klokkesamling oppdateres fortløpende. Det kommer sansynligvis til å bli noe arbeid da jeg har en lei tendens til å bytte/kjøpe/selge i høyt tempo.

1. Rolex submariner 116610LN. denne ble kjøpt ny fra Urmaker Jørgensen tidlig sommer 2012. Årsaken var at jeg hadde lyst på en skikkelig robust beater, samtidig som jeg måtte krype til korset og prøve en Rolex. Jeg hadde i starten litt fordommer mot Rolex da det var altfor harry og alle som hadde Rolex fikk harrystempelet sporenstraks. rart hvordan tidene forandrer seg eh?
620368a6.jpg

a49bac49.jpg

97f17b26.jpg

5c2bb1e2.jpg

6a7e1b7c.jpg

2c0e2933.jpg

2. Seiko Marinemaster 300
MM300 er et vakkert ur. Dog trekker det litt ned aluminiumsbezel, hardlex glass. På den andre siden har den basisverk til Grand seiko. den er ikke dekorert eller like nøyaktig justert, men det er ett flott verk som går utrolig bra. Extension'en på lenka er bra, ikke like bra og praktisk som på rolex'en. Man trenger ikke ta av klokken for å justere lenken, det kan man gjøre ved å vippe opp bøylen på låsen. Klokken er 43mm, den bygger en del i høyden, men er likevel behagelig å gå med siden kassen bøyer litt nedover på sidene. Jeg åper denne er en keeper!
126CC26A-1E21-4B8A-8A6C-0F896D6CAD1E-3810-0000027628427718_zpsd8dcee1f.jpg

7FA08B7C-4A67-4E69-8A6E-1FE84632E4B0-3810-000002772276C82E_zpscc916074.jpg

AB262C9A-6A1C-42FF-8632-D0C9E724415C-5198-000003E59CE15080_zps986ac150.jpg

08601B69-21BA-4C47-AB39-6CECA079E0B4-23480-00000ED81F21F8B2.jpg

3. Waltham
Dette er en morsom sak. Det som fanget min interesse var i utgangspunktet designet og utseendet som jeg syns var meget vellykket. I ettertid begynte jeg å lese meg opp på merket. Historien bak merket Waltham var noe difust.

Waltham var en amerikansk klokkeprodusent som var blant de største på det amerikanske kontinentet før 1900-tallet. På den tiden var det mest lommeur det gikk i. Når utviklingen i bransjen dreide mot bruk av årmbåndsur, ikke lommeur, valgte Waltham å ikke følge trenden. Etterhvert så de nødvendigheten, men de var da bak alle andre som hadde hoppet på toget allerede.

Iblandet litt dårlig bedriftsstyring greide Waltham å gå mer eller mindre konkurs i midetn av 1950-tallet. De hadde et sveitsisk datterselskap som overtok produksjonen på 60-tallet. Man regner egentlig at Waltham som merke kan deles i 2, det amerikanske anerkjente merket, og det sveitsiske middelmådige selskapet.

Når Waltham startet produksjon igjen på 60-tallet produserte Waltham ingen deler selv, men hyret inn andre og mindre produsenter til å lage deler. Deretter settes delene sammen under merket Waltham.

Waltham brukte blant annet Blancpain som leverandør av kasser. Dette var selvfølgelig før Blancpain fikk den stjernen de hadde idag. Noen modeller av Blancpain fra 60-tallet er identiske til modeller fra Waltham. Likheten er så slående at det som sansynligvis har skjedd er at Blancpain produserte klokkene med Waltham sin logo på skiven for at Waltham skulle markedsføre og selge disse på det amerikanske markedet. Noe nærmere info er vanskelig å finne da verken Blancpain eller Waltham har interesse av å offentiggjøre noe av denne historikken. Det står masse om dette på interweben, men det er vanskelig å sammenstille når informasjon spriker ganske mye.

men klokken er fet blancpain eller ikke. Tilstanden er utrolig, nesten NOS. Så her har man ett stykke historie, "skitten" historie egentlig. Men som sagt klokken er fet.
155879DE-E046-476F-8CEE-5BB078EC89A7-2650-000001A961932B94_zps35c60b53.jpg

EA47DF5E-5B5D-4494-A951-7BF651646176-2650-000001AA508B44DA_zps72b3a8c9.jpg

E1372984-ECC4-4B06-B5DE-BFAC3B3BAAEA-23977-00000F111ED499C7.jpg

60fd74c1091b5fe801ba8d75e2d438bf.jpg

4.Enicar et eller annet
denne vet jeg svært lite om. Kjøpte denne på ebay siden kassen hadde en interessant utforming. Tror den kosta under 200kr med frakt og alt. Jeg har faktisk brukt denne en del og den holder tiden godt. Har faktisk blitt så glad i denne at jeg vurderer å koste på den en service. Er litt franken da den har aftermarket reim og orient krone.
4D76B292-628C-4F3C-951B-8088E8C87B44-20669-00000C4BE7DC4B20.jpg

84095C6F-7948-4AF7-9DD6-FD1A7030271C-18610-00000B3D5CFA596A.jpg

914D0C2B-EBB8-4B64-AE4A-466A1C0A7C15-18610-00000B3D6472D308.jpg

5. Omega Seamaster 200 "SHOM" 166.0177
På vei inn. pics to come.

Redigert:
God smak ErikR, masse lekkert i samlingen din. Selvom halvparten er til salgs.. Gleder meg til å se hva du bringer inn og hvor langt galskapen tar deg. Grattis med tråd!

Vintage Seikoene er herlige! Hadde vært tøft om du hadde kjørt high-end Seiko (vintage og nye) gjennom hele samlingen din. Null Rolex, Omega...osv :D:D:D

Takk for mange tilbakemeldinger. Allerede en del utskiftninger i gjære.

Ndure: tanken slo meg, men det vil være det samme som å bli vegetarianer kun fordi blomkålen ser bra ut. Med andre ord, det finnes så mye annet bra der ute som får hjertet til slå fortere at jeg ikke har lyst å kjøre såpass rendyrket.

Fine ting ErikR! Den nyeste Seikoen har jeg fått klå på selv, og er helt enig i at den gir imponerende kvalitetsfølelse.

Med andre ord, det finnes så mye annet bra der ute som får hjertet til slå fortere at jeg ikke har lyst å kjøre såpass rendyrket.

Kjent tanke :)

Takk for mange tilbakemeldinger. Allerede en del utskiftninger i gjære.

Ndure: tanken slo meg, men det vil være det samme som å bli vegetarianer kun fordi blomkålen ser bra ut. Med andre ord, det finnes så mye annet bra der ute som får hjertet til slå fortere at jeg ikke har lyst å kjøre såpass rendyrket.

Tenkte meg det. ;)

Nydelig samling. Har vært fristet til å kjøpe vintage seiko av deg, men er ikke i kjøpsmodus i det hele tatt for tiden:confused:

Jeg er og veldig positivt overasket over Grand Seiko, og jeg lurer veldig på hvordan lesbarheten på din er i dunkel belysning da den som alle klassiske GS ikke har lume?

Her vil min nåværende klokkesamling oppdateres fortløpende. Det kommer sansynligvis til å bli noe arbeid da jeg har en lei tendens til å bytte/kjøpe/selge i høyt tempo.

1. Rolex submariner 116610LN. denne ble kjøpt ny fra Urmaker Jørgensen tidlig sommer 2012. Årsaken var at jeg hadde lyst på en skikkelig robust beater, samtidig som jeg måtte krype til korset og prøve en Rolex. Jeg hadde i starten litt fordommer mot Rolex da det var altfor harry og alle som hadde Rolex fikk harrystempelet sporenstraks. rart hvordan tidene forandrer seg eh?
28b436b9.jpg

2. Omega Seamaster 120, ref.166.027. Denne ble impulskjøpt på Ebay i fjor. den var lenge på service hos grøtteland i Sandnes. Den er endelig tilbake nå, dog uten reim/lenke. Jeg kjøpte en Hirsch lærreim, men fant ut at jeg burde spandere på en skikkelig lenke. I researchen min fant jeg ut at disse opprinnelig kom med vanlig, kjedelig lærreim. Men, i etterkant fikk jeg se noen gamle reklame-posters på WUS fra 60-tallet der denne modellen ble anonsert. Der stod det at denne modellen kunne fås med lenke mot en liten prisøkning. Det ble altså ikke laget egne lenker til denne modellen, og de brukte sikkert standard omega cosmic, seamster - lenker.
2ea61d38.jpg

3 og 4. Disse 2 seiko'ene har vært en god stund i samlingen. Jeg fallt for disse da de hadde et spennende verk med 36.000 slag i timen. Akkurat når jeg leste meg litt opp på historien til Grand Seiko'ene fra samme æra, falt det meg inn at jeg måtte ha et par av disse siden de hadde såpass mye å si for utviklingen av verkene til GS'ene. Klokkene er 36mm men sitter ganske fint på hånda. Vurderer å selge de da de ikke får mye wristtime i hele tatt.
6e02dc02.jpg

5. Orient Multi year calendar. Verket er standard orient 21 juvelers arbeidshest. Men det morsomme med denne er komplikasjonen til kalenderen. Her har man full kontroll på hvilke ukedager som faller på bestemte datoer og omvendt. Planlegge bursdagsfeiring? No problem. Man juster kalenderen på knappen klokken 2. Klokken 4 er det en egen krone for å skru den interne bezelen. Fantastisk! Her har man altså en multi kalenderen med dreibar intern bezel! Hmm Litt av en frankenstein med tanke på bruksområde. For sikkrhets skyld har man kompassretningen på bezelen. da vil jeg påstå at man har nok info. men morsom klokke? Javisst. dessuten er den 44mm, en riktig størrelse med tanke på den travle skiven.
8341a6ab.jpg

6. Bulova accutron vx200 med ETA 2824. Denne klokken ble discontinued i 2007 og har vært semi-populær som dykkerklokke i etterkant. Baksiden har safir så vel som på framsiden som i tillegg har AR-coating. Størrelsen er 43mm. Lenka virker i første omgang nokså blingbling men ved nærmere ettersyn ser den ut til å være av bra kvalitet.
1ad47610.jpg

7. Omega Seamaster 200m ref 166.0177. Denne ble kjøpt på Ebay ikke lenge siden. Dette er en watchco omega. Dette selskapet speialiserer seg på å sette sammen klassiske Omega'er med originale ubrukte reservedeler. Da sitter man igjen med en helt flunkende ny Omega som er 40år. Samme prinsipp som om ferrari skulle lage en fabrikkny 250 eller Dino. Klokken er kjempetøff og sitter som et skudd. Jeg har fått tak i de originale viserne da de som sitter på nå er egentlig ment for ploprof-modellen. (men det ser unektelig flott ut da..). Uret sitter kjempebra på armen. Selve låsen er fascinerende, spennen fungerer på samme måte som beltet i flysete. Lumen er kjempesterk enda. Denne begynner å utkonkurrere Sub'en.
e60ef7de.jpg

8.Grand Seiko SBGR023 med 9s55-verk. Jeg har bestandig vært veldig svak for GS konseptet siden jeg først hørte om historien bak. Dermed har GS bestandig vært et delmål for samlingen min. Nesten som en "nødvendig grail". Når jeg endelig fikk denne i hus ble jeg positivt overrasket. Jeg visste jo hva GS'ene stod for og hvilken byggekvalitet de skulle ha, men samtidig var denne så rå og kompromissløs at jeg likevel ble overrasket. Inntrykket, selv 1 år senere, er uforandret. Denne er bare rå. Jeg synes faktisk at den virker bedre enn Rolex'en. Dette blir en keeper. Eneste problemet er når den skal på service, blir langt å sende til Japan..
a0592cc1.jpg

9. Omega constellation chronometer f300. Har 2 av disse faktisk, denne og en seamaster f300 som er til reperasjon. Disse har Omega sitt elektroniske stemmegaffelsverk. Først kom quartz-klokkene og stemmegaffelurene var en motreaksjon på det. Først ute med stemmegaffelverk var Bulova. I denne sitter Omega sitt 1250 verk som ikke er annet enn et patentert Bulova verk. For å oppsummere og konkludere effekten av stemmegaffelurene: de gikk fort over til å bruke quartz-klokker. Med andre ord er dette et skikkelig bastard-verk. Lite nøyaktlige, bråker og lav driftsikkerhet. Men disse er nokså sjeldne, helst fordi alle andre stemegaffelverk døde på 80-tallet og ingen gadd å reparere de. Men den er jo fin å se på og er fremdeles en del av Omega sin historie. Kanskje ikke proudest moments, men like vel. Størrelsen er 36mm som er OK for en så ren skive. cyclopsen over datoen er på innsiden av det kurvede glasset. Det er første gang jeg ser dette. Det gjør at man må treffe "riktig vinkel" for å se på datoen. Går greit, er en vanesak, men er likevel nokså talentløs design. Fin klokke ellers.
dae40138.jpg

Flott samling.... Misunnelig nå...:D