Eski's klokker

Medlem
16. nov. 2010
Sted
Oslo
Denne første posten vil inneholde til enhver tid gjeldene innhold i bokesene, og vil bli oppdateres fremover. Presentasjon av urene som kommer og går ligger spredt utover tråden.
:D

Vostok
IMG_7767.jpg

Pierre Balmain
IMG_7771.jpg

Hamilton Khaki King
IMG_7788.jpg

Omega Bullseye
IMG_7783.jpg

Omega Speedmaste Pro
IMG_7791.jpg

Helson Sharkdiver
IMG_7795.jpg

Super Compressor Hommage
a149c417.jpg

Seiko skx 009
IMG_7797.jpg

Rolex Submariner 14060 no date
5d25cb0c.jpg

Rolex 16710 GMT Master II
a28d5e2d.jpg

Ulysse Nardin Marine Diver 1846
acd3279b.jpg

Jaeger LeCoultre Master Control Reserve de Marche
29f1bb6e.jpg

PRE TIDSSONEN

Vi Starter med klokker pre TS. De fleste klokkene skal dere dog bli skånet fra. De kom gjerne fra en periode da kamerat og forummedlem boenna_69 omtalte meg som en metroseksuell zenbuddist.
Her er de pre tidssonen dere skal få hilse på:
Første klokke ut er en gammel Vostok.
En gang på 80 tallet var min far på forretningsreise i Polen. Han hadde et gult Sony videokamera på størrelse med en middels stor brødrister i rem over skulderen. Altså det hotteste på markedet. Plutselig kommer det en kar bort til han og river han med seg baklengs inn i en sidegate. Der står det to karer til som også griper fatt i han og trekker han videre inn i et smug. Han fortalte at i det han ble slept inn i et portrom begynte bekymringen for å miste kameraet å minke og for å miste livet å øke. Der ble han satt i en stol og karene forklarte at de var russiske sjømenn som ville selge han klokker. Rimelig lettet føltes det naturlig for far å kjøpe klokker til hele familien uten å prute.

Her er min:

IMG_7765.jpg

Klokken har tålt å være med på absolutt alt i ca 25 år og holder tiden godt på tross av at den aldri har vært på service. Fatterns tok dukken og urmaker klarte ikke finne deler til den så jeg tror den blir å bruke til den stopper. Liker klokken men føles litt dumt å bruke 15 ganger innkjøpspris på en service.

Neste klokke ut er konfirmasjonsklokken min. Kjøpt hos Bjerke i 94. Ingen spennende historie rundt denne, men det jeg har funnet på nett er at Balmain gjorde et forsøk på å redde businessen med å lage en back to basic utseende klokke. Gold plated, ultratynn med kvarts verk. Formodentlig gikk ikke det helt etter planen, for i 95 var i hvertfall Balmain 100% eid av Swatchgroup. Uansett liker jeg klokken betraktelig bedre enn hva Balmain leverer i dag og bruker den gjerne til smoking og høytidelige ting.

IMG_7771.jpg

ETTER TIDSSONEN

Jeg kjøpte min første klokke etter å ha begynt å lese på TS 05.01.2010. nøyaktig et år senere slo jeg til på en klokke som jeg mottok i dag. For de som kjenner klokkene mine så skjønner man at det ikke er noe alt for heftig, men allikevel. Det får bli post nr 1000, for den blir nok øyenstenen i samlingen en stund fremover.

Dette er her jeg begynner å henge inne på dette asylet til min kones store frustrasjon. Denne frustrasjonen kommer godt til syne i månedene som følger, og er ofte litt brems på klokkekjøpene.
Januar. Jeg hadde på en fest sett en kompis med en vintage Omega og bestemte meg for at jeg ønsket meg en slik. Etter litt nettsøking kommer jeg over nurk og fant det jeg lette etter. Første egenkjøpte mekaniske verk. Diskuterte med kona om jeg skulle blåse alle pengene på en Omega SMP, eller om jeg skulle kjøpe en vintage Omega og en annen bruksklokke (Vi snakket tross alt om såpass mye penger at begge var uaktuelt). Endte på alternativ 2.

Dette resulterte i en Omega Seamaster 30 med strøken skive.

03223877.jpg

Bruksklokken ble kjøpt senere samme uken da jeg falt for en Orient jeg fant her på TS.

2d371ae8.jpg

Februar

Siden Orienten kom på gummi og ikke passet til vanlige remmer og ikke kostet så mye så fant jeg ut at jeg trengte en klokke til. (høres kjent ut?:p) Diskuterte litt med finansministeren og fikk forståelse for at jeg trengte det.

Men i februar før jeg kjøpte det kjøpte jeg en vintage Rolex oyster. Argumentet overfor finansministeren var at den var tiltenkt videresolgt til broren min som sikkert ville sette pris på en Rolex fra sitt fødselsår. Så dette var jo ikke penger ut, måtte jo bare gripe muligheten (haha).

IMG_7781.jpg

Dessuten kunne jeg jo delfinansiere den med å selge den andre vintage Omegaen jeg hadde kjøpt, og den hadde jeg jo ikke fortalt om så den var hun jo ikke sur for:D.

2011-02-25105309.jpg

I Barcelona i mars i en liten merksnodig klokkebutikk med et sammensurium av klokker (beskrevet i Barcelona tråden her) kjøpte jeg en Hamilton khaki king II.

IMG_7788.jpg

Veldig fornøyd med en plain enkel beater og som ble brukt til alt. Klokken jeg ikke tenkte bry meg om jeg skulle i møte eller pusse båt når jeg tok på meg. Og jeg hadde jo aksept fra finansministeren allerede, den hadde jeg jo fått tidligere.

I april fant jeg en Omega bullseye jeg følte jeg bare måtte ha. Så mye på MAD MEN de dagene og syntes det var noe herlig Don Drapersk over den.

IMG_7783.jpg

Juni + september

Hadde en liten diskusjon med finansministeren: Synes du jeg skal bruke 6-7K på en klokke jeg har litt lyst på nå, eller klemme til og kjøpe det jeg egentlig har lyst på.

IMG_7791.jpg

Svar: Hvis det blir slik at du om tre måneder maser om en ny klokke hvis du ikke kjøper den du helst vil nå, så gjør nå det da. Men da håper jeg jeg slipper masingen om ny klokke.

JADA:D

Tre måneder senere hadde jeg bursdag og på tross av at min kone hater hobbyen min så ble det klokke i gave.

Pakke opp en Helson Sharkdiver som flere på sonen bør kjenne igjen.
IMG_7795.jpg

I motsetning til enkelte her som velger klokke før antrekk gjør jeg motsatt. Jeg kler på meg og så går jeg ut i boksen og finner en klokke. På søndager med sliten dongri og hettegenser blir denne alltid tatt frem.

I tillegg kom det litt penger i bursdaggave så her var det rom til en klokke til. Har laget en liste over klokker jeg har lyst tikl å eie så da en av dem kom til salgs hoppet jeg på med en gang.

f6254fa5.jpg

Liker klokken veldig godt, men fant ut at det var en ting feil med den. Det var ikke en 14060. Så jeg solgte den, men ser ikke bort ifra at den skal tilbake en gang.

Problemet mitt nå var at det kom ingen 14060 til salgs og jeg ble fort utålmodig. da neste klokke på listen da kom til salgs så hoppet jeg på den også, og bestemte meg for at den skulle jeg ikke selge før jeg fikk meg en 14060.

IMG_7786.jpg

Desember + etterhvert januar

Omsider kom min første Seiko. Hadde hatt en glossy diver i en passaround før, men den ble jo ikke i min eie. Gleden var derfor stor da jeg fikk den seikoen jeg har hatt lyst på lengst av min kone til jul.

IMG_7797.jpg

Makan til klokke for den summen skal du lete lenge etter. Fått plenty armtid så langt.

Så er vi kommet til siste klokke jeg har tenkt å vise fra samlingen så langt. Har lenge hatt lyst på en 14060. I sommer bestemte jeg meg for at jeg ville slutte med vintage, det er for mye hassle. Alt skulle selges. Slutte med plexi, det er for mye hassle, dog skulle ikke de jeg hadde selges. Synes at 14060 er så utrolig pen. Ingen cyklops, ingen unødvendig skrift på skiven, og utrolig anvennelige til alt. Problemet har jo bare vært at det har ikke vart noen til salgs. Ikke i Norge i hvertfall.

Men så har det skjedd noe uventet. Og hva det er for dere vite om 15 poster. Allverdens er det ikke, men synes ikke post nr 1000 kan være gratulerer eller +1 som majoriteten av mine andre poster har vært. Så litt tålmodighet håper jeg på. Blir jo ikke lenge til. ;)

Vi har ikke tålmodighet...

Som du allerede vet er jeg svært fasinert av Monacoen, men det er jo mye spennende å velge i her! ;)

Knallbra presentasjon. Og urene og deres historie er nydelige.
Det gjør deg til en ekte samler og entusiast!:D

Bra greier, Espen. Du får forte deg med å poste njoen vissvass-poster så du kan avsløre!

Veldig morsom videokamera historie :) Gleder meg til å se den nyeste:)

Flotte ur, og like flott presentasjon!
Morsomt at du kan gi urene hver sin historie. :D

Ellers så sitter man her med kaffen og humrer lett med gjenkjennende nikk til dine inngående beskrivelser av anskaffelsesprosessene. Jeg tror mang og enhver kjenner seg igjen. Merkelig er det, men det virker som vi alltid finner en god grunn for å kjøpe en til... ;)

Utmerket - og vennligst oppdater denne tråden. Ofte!

Takk alle sammen.

Jobber nå med en ny taktikk for å skaffe fler finanser til klokker. Følg argumentasjonen;)

Hvis jeg ikke kjøper klokker for pengene mine så klarer jeg jo aldri å spare til noe allikavel. Da bruker jeg dem jo bare opp på piker vin og sang. Det er derfor mye bedre om jeg kjøper klokker. Da har vi verdier som vi kan gjøre til penger dersom vi trenger det.

Altså er det eneste fornuftige å kjøpe fler klokker fremover, og da av merker som gjerne stiger i verdi.

Det utrolige er at jeg til en viss grad får forståelse for dette.:p

Veldig bra presentasjoner, Espen :)
Du har skaffet deg noen tidløse klassikere. Er spent på hva som kommer videre.

Hvis jeg ikke kjøper klokker for pengene mine så klarer jeg jo aldri å spare til noe allikavel. Da bruker jeg dem jo bare opp på piker vin og sang. Det er derfor mye bedre om jeg kjøper klokker. Da har vi verdier som vi kan gjøre til penger dersom vi trenger det.

Haha, jeg bruker samme argumentasjon :D

Het var det mange godbiter jeg aldri har sett at du har brukt eller presentert.. Det er alltid veldig moro og se. Klokkeinteressen har åpenbart bitt deg hardt og det blir spennende å se hva som sniker seg inn i boksen fremover. Gratulerer med fin tråd. Jeg skal om 1-2ur begynne en tråd selv, men er ikke helt der ennå kjenner seg.. På gjensyn!