Et år uten en sone å forholde seg til.

Medlem
22. feb. 2011
Sted
Erewhon
Hei igjen folkens.

En sone er kjent som et område tilknyttet materie eller aktivitet, det oppfattes ofte som veiledende og i det hele tatt særdeles komfortabelt å være bevisst sin sone og dertilhørende aktivitet.
Ordet sone kan også settes i en annen kontekts, nemlig den innen rettssystemet: Å sone.

Tidssonen er etter mitt skjønn en blanding av disse to betydningene. Sonen har en hel skokk med hyggelige medlemmer, noen som jeg også betegner som gode venner. Sonen har massevis av kompetanse, engasjement og initiativ.
Denne sonen har en bråte med uskrevne regler. De aller fleste av disse oppfordrer til normal høflighet og en form for mildmannskotyme. Sonen har også noen uskrevne regler feks. den om at man ikke bør omtale enkelte merker kritisk, og dersom dette skjer vil den ellers så milde mann enkelte ganger vise sin villmannskotyme.

Tidssonen har også brukere som fremstår i fangenskap. De soner sin tid i en tilværelse midt i mellom ro og uro. Alltid begeistret for det de har idag, men alltid med mer lyst på det en annen har, enn det de selv måtte ha i sin eiendom. Disse omtales ofte som "flippere". (Red. anm: flippere er óg hyggelige folk)

I desember 2014 fikk jeg en slags følelse av at det var mye repetisjon og økonomisk fokus. Selv ikke tråder om små og følgelig sære klokkemerker ble spart for besudlingen av fokus på annenhåndsverdi og det ble (sikkert i en spøkende sjargong) basunert ut at det nærmest ikke var vits i å ha noe annet enn Patek Philippe.

En digresjon: Jeg mener at et miljø rundt noe så sært som klokker ikke kan tillate seg elitisme rundt hvilke klokker som er gode nok og ikke. Vi er alle smittet av samme sykdom, uavhengig av økonomiske muligheter til å følge sine horologiske drømmer. Jeg synes også det er behagelig å se at de avsatte midlene man har brukt på disse små mekaniske vesener ikke fordufter, men jeg mener man ikke kan la være å gå til innkjøp av det som muligens er drømmeuret, i frykt for å tape penger. Dersom det er grailen med stor G, så vil aldri tapet realiseres, og derfor eksisterer det heller ikke. Om man er nervøs for å tape penger, får man heller være en pest og en plage hos utsalgsstedene til man vet at man kjøper for å ha bruksglede i mange år fremover.

Resultatet for min del ble at jeg ufrivillig fokuserte på ur-merkene tidssonens massesuggesjon omtalte istedet for å gi de mange spennende fasetter nok oppslukthet.

Så, med fyldig jazz og skotsk myr-vann i glasset utfordret jeg meg selv til et år uten tid her inne, men med mer fokus på ting der ute.

2015 ble et svært inspirerende år rent klokkemessig for meg. Men det kommer vi nok tilbake til.

Målet for 2016 er å bidra til at de småkritiske kommentarene mine i dette innlegget ikke lenger er aktuelle om et år.

Jeg kommer ikke til å kjøpe meg støttemedlemskap og dertil tilgang til Salon Prive. Ikke fordi jeg ikke vil støtte tidssonen, men fordi det tross alt ikke er særlig privat og fordi jeg mener den åpne delen av tidssonen er der man bør ha de spennende trådene.

Jeg håper jeg er velkommen tilbake!
-Og ja, dere har vært savnet.

For de av dere som vil få et innblikk i hva jeg har drevet med så heter jeg altså @entropy_ på instagram.

Har ikke vært her så lenge selv, men husker "avataren" din :)

Ellers enig i mye av det du skriver - ja!

• Liker
Reaksjoner: Entropy
Velkommen tilbake. Jeg kommer heller ikke til å kjøpe støttemedlemskap av samme grunn. De interessante diskusjonene bør foregå på åpent forum til alles glede. Sladder, baksnakking og GPP klarer jeg meg uten.

• Liker
Reaksjoner: larskp86 og Entropy
Jeg er enig med Havvo og Entropy om at de gode diskusjonene bør skje åpent.

De som ønsker å holde enkelte samtaler skjult har ellerede opprettet egne FB-grupper o.l. for dette. PM-er, som nå heter samtaler, kan også åpnes for flere om enkelte ting skal diskuteres i grupper.

@Jon Henrik : jeg var ikke medlem i 2015, men støtter gjerne TS med noen hundrelapper per år for en flott tjeneste, alla Wikipedia - spennende om en slik løsning kom på plass.

Velkommen tilbake @Entropy!
Jeg har lurt på hvor du hadde blitt av!

Jeg kommer til å være støttemedlem også i år, da jeg regner med å bruke TS en del i år. En slik Sone drives ikke av seg selv eller gratis.

Jeg ser frem til å treffe deg Out In The Wild Zone!

8

Jeg kommer til å være støttemedlem også i år, da jeg regner med å bruke TS en del i år. En slik Sone drives ikke av seg selv eller gratis.
8

Dette er noe tilsvarende jeg tenker. Tidssonen har sikkert visse annonseinntekter, men jeg betaler med glede noen kroner (tilsvarende et par pils) i året for at Tidssonen fungerer hver dag og blir utviklet videre til vår felles glede.

Og velkommen tilbake @Entropy ! Tudoren du har fått deg fortjener litt oppmerksomhet her inne også.

• Liker
Reaksjoner: Grendel og Entropy
eg synes også det er behagelig å se at de avsatte midlene man har brukt på disse små mekaniske vesener ikke fordufter, men jeg mener man ikke kan la være å gå til innkjøp av det som muligens er drømmeuret, i frykt for å tape penger. Dersom det er grailen med stor G, så vil aldri tapet realiseres, og derfor eksisterer det heller ikke.
Spot on her. Fort gjort å miste litt fokus på kva man virkelig ønsker når økonomitankene herjer i bakhodet.

Et eget eksempel: Hadde lenge siklet på en Seiko Grand Seiko sbga 029 evt en 031. Hadde lest opp og ned i mente, studert bilder, diskutert med andre forummedlemmer som selv eigde klokken, prøvd klokken flere ganger hos AD. Eg rett og slett digga uret! Solgte så ut "alt" eg hadde av ur for å finansiere denne ene.

Bestilling gjennomført, men plutselig dukker det opp en SD4K til en knallpris på K/S. Hadde selv hatt dette uret på armen, likte det godt, men likte (etter eget minne) Grand Seikoen enda bedre. Likevel måtte eg gå fleire runder med meg sjølve. Var særdeles nær avbestilling av GS. Mye på grunn av dystre spådommer om verditap etc. Økonomisk hadde SD4K vert det soleklare valget, men valgte (heldigvis) å følge "hjertet".

Velkommen tilbake @Entropy ! Ser fram til gode innlegg i den åpne delen av TS:)

Hyggelig å se "gamle" kjente igjen! Spesielt når det en slik produktiv kar som @Entropy!

Ha forresten sett det samme skje i et par andre klokkefora jeg har vært medlem/bruker av; noen "melder seg ut" for en periode på alt fra noen måneder til opptil et par år har jeg opplevd, for så å dukke opp igjen med ny(e) klokke(r) og nye frisk innspill......

• Liker
Reaksjoner: Entropy
Velkommen tilbake @Entropy! Jeg er enig i mye av det du skriver her:)
Tusen takk Thomas. Det er godt å være tilbake, så skal jeg gjøre mitt for å bidra til den generelle gode tonen:)

Hyggelig å høre fra deg igjen - velkommen tilbake.
Takk Gin, og takk for sist. Vi får håpe det blir et paneristi-treff i løpet av 2016.

Velkommen tilbake @Entropy! Jeg er enig i mye av det du skriver her:)
Hei Genta, og takk:)

Eller +1 som det også heter :) Gode formuleringer her!
Its business time! Håper å se deg også i år. Alltid like hyggelig!

Har ikke vært her så lenge selv, men husker "avataren" din :)

Ellers enig i mye av det du skriver - ja!
Takk! Og, det kan jo tenkes at du bare har et usunt forhold til Tom Cruise sine filmer? ;)

Velkommen tilbake. Jeg kommer heller ikke til å kjøpe støttemedlemskap av samme grunn. De interessante diskusjonene bør foregå på åpent forum til alles glede. Sladder, baksnakking og GPP klarer jeg meg uten.
Hæ? Klare seg uten Girard Perregaux Perpetual!?

Jeg har lurt på hvor du hadde blitt av!

Jeg ser frem til å treffe deg Out In The Wild Zone!

8
Du traff meg da vitterlig på villsiden ifjor? ;) Takk for hyggelige ord.

Velkommen tilbake @Entropy , er veldig enig i det du skriver:)
Takk Mysil! Ser frem til fremtidig klokkeglede meg deg.

@Entropy
Du er alltid hjertelig velkommen tilbake her vettu.:)

Spot on!
Her har vi alle en jobb å gjøre.
Har inntrykk av at det går lang tid mellom knalltrådene her inne den siste tiden.

Puh, takk! En ting er å være ny bruker, en annen å være den tilbakevendende ulven som tilslutter seg flokken.

Dette er noe tilsvarende jeg tenker. Tidssonen har sikkert visse annonseinntekter, men jeg betaler med glede noen kroner (tilsvarende et par pils) i året for at Tidssonen fungerer hver dag og blir utviklet videre til vår felles glede.

Og velkommen tilbake @Entropy ! Tudoren du har fått deg fortjener litt oppmerksomhet her inne også.
Takk Trulle! Tudoren er helt klart en nydelig klokke som må vises ja. For meg er det spesielt hyggelig å eie mtp at den tross alt ble kjøpt for å bidra til en bedre studietilværelse for en valutarammet venn. Klokken anses ikke som min, men som vår. Det føles bra.

Spot on her. Fort gjort å miste litt fokus på kva man virkelig ønsker når økonomitankene herjer i bakhodet.

Et eget eksempel: Hadde lenge siklet på en Seiko Grand Seiko sbga 029 evt en 031. Hadde lest opp og ned i mente, studert bilder, diskutert med andre forummedlemmer som selv eigde klokken, prøvd klokken flere ganger hos AD. Eg rett og slett digga uret! Solgte så ut "alt" eg hadde av ur for å finansiere denne ene.

Bestilling gjennomført, men plutselig dukker det opp en SD4K til en knallpris på K/S. Hadde selv hatt dette uret på armen, likte det godt, men likte (etter eget minne) Grand Seikoen enda bedre. Likevel måtte eg gå fleire runder med meg sjølve. Var særdeles nær avbestilling av GS. Mye på grunn av dystre spådommer om verditap etc. Økonomisk hadde SD4K vert det soleklare valget, men valgte (heldigvis) å følge "hjertet".

Velkommen tilbake @Entropy ! Ser fram til gode innlegg i den åpne delen av TS:)
Herlig fortelling Oddemann! :) Individuelle avgjørelser koster mest, men gir som regel mer tilbake.

Gledelig å kunne lese deg igjen.
Deg og kamerat, og... snakk med Tore. Det er en standing invitasjon ute å går. RBC NY GT HH 03 LH EBM

Hyggelig å se "gamle" kjente igjen! Spesielt når det en slik produktiv kar som @Entropy!

Ha forresten sett det samme skje i et par andre klokkefora jeg har vært medlem/bruker av; noen "melder seg ut" for en periode på alt fra noen måneder til opptil et par år har jeg opplevd, for så å dukke opp igjen med ny(e) klokke(r) og nye frisk innspill......
Takk. Vi får samle våre tallerkener og ta med den den standhaftige kvinnebedåreren fra sist gang så snart det lar seg gjøre.

Velkommen tilbake. Uten at det betyr at du har vært savnet!
Så ofte som du sender meg snapchat ville jeg blitt alvorlig urolig om du rakk å savne meg.

Velkommen tilbake! :)
Takk Yalla, og om jeg ikke husker feil, velkommen tilbake til deg og!

Velkommen hjem ;)
Takk. Kom deg til østlandet snar du nå.

Takk for hyggelig velkomst, likes og smiles folkens.
:);):(:mad::confused::cool::p:D:eek::oops::rolleyes:o_O
De har endret seg siden sist...:)