Et PC relatert problem

Har søkt etter en løsning på følgende problem uten å finne svar;

Får stadig beskjed om at det er lite ledig plass på c:. Samtidig ser jeg at d: mesker seg med ledig plass i lange baner. Hvordan endrer jeg forholdet mellom harddiskene, f eks slik at det er like mye lagringskapasitet på begge?

Regner med at det er noen med stålkontroll på dette her inne og blir veldig glad for litt hjelp.

Last ned Partition Magic.

Det kan hjelpe deg å endre størrelsen på partisjonene og forholdet mellom dem uten at du mister noe av informasjonen din.

Mvh
Lars
 
Nope, det er det som er så fantastisk med MAC, uendelig lagringskapasitet på disken...den blir bare større og større, merkelig at ikke andre har gjort som Apple på dette :D
 
Ja egentlig, sikkert bare fordi det er ingen andre som er like fantastiske som apple. Så de har rett og slett bare ikke fått det til. Er jo ikke første gang apple er først ute med banebrytende teknologi, først var det bildemeldinger og videosamtaler nå er det uendelige disker.

Det forklarer jo og forsvarer prisen da. Nå ble plutselig ikke mac så dyrt lenger:D
 
Blir aldri hardisken på mac pc full den? Siden det er det som er løsningen på problemet...

Nei nei nei, du har jo ikke fått med deg hverken problem eller løsning.

Problemet er at C: partisjonen på harddisken er full.

Utfordringen blir større av at den innebyggede partisjonshåndteringen i windows ikke lar deg utvide C: partisjonen selvom det er plenty av ledig plass på harddisken. (Har ikke prøvd dette på mac, så vet ikke om det fungerer der heller.)

Løsningen er enten å flytte ting fra C: partisjonen til D: partisjonen, skaffe seg et 3.parts program som håndterer partisjonene bedre eller kjøpe seg en mac. Sistnevnte fordi det ikke er vanlig med flere partisjoner på en mac, og fordi vi intil videre antar at partisjonshåndteringen i mac kan utvide partisjonen os x er installert på. :p

Før du skyter meg, husk at jeg er en macbruker som har en ny Dell laptop i bestilling for å erstatte macbook pro'en min ;) :D
 
Det kan vel også være greit å rydde opp litt?
Nå har ikke jeg brukt Windows siden Vista, men programmene hopet seg opp.

Temp-filer på flere GB, programmer som ikke blir brukt osv.

Hvis du velger å partisjonere kan du legge temp-mappen på en annen partisjon, da blir det lettere å rydde opp litt.

For et par uker siden oppdaget jeg at Macen var stappfull, sikkerhetskopierte dokumenter, men jeg kunne ikke finne ut hva som tok plass.
Lastet ned et program som viste hvor stor plass filene på Macen var, på en enkel grafisk måte.

Fant så ut at Mail-programmet hadde en temp-fil på 73 GB (!!!)

Edit:
Temp = Temporary / midlertidlige filer
 
Sistnevnte fordi det ikke er vanlig med flere partisjoner på en mac...
Høres merkelig ut. OS X følger UNIX-standaren for fil-hierarki, og der er vanligvis /home/ på en separat partisjon. Men hvis du er sikker i din sak skal jeg ikke påstå noe annet.

Men jeg synes fordelene med å ha en separat brukerpartisjon kommer dårlig frem her. Separasjon av system og bruker burde nemlig være den mest naturlige og åpenbare ting i verden. F.eks reduserer det fragmentering av harddisken, og man kan i tillegg formatere systempartisjonen (bytte eller reinstallere operativsystemet) uten at brukerdata går tapt. I første rekke vil slike brukerdata være f.eks dokumenter, filmer, musikk, bilder, osv., og på enda mer fornuftige implementasjoner (f.eks GNU/Linux) kan man også enkelt ta vare på innstillinger, databaser, og andre datastrukturer som programmene dine (på brukernivå) bruker, men som du ikke vet om.
I Windows (som ikke har noe særlig til fil-hierarki) har det fra "gammelt av" aldri vært noe særlig tradisjon for å skille system og bruker i annet enn mapper, og selv da i en tildels latterlig blanding og spredning. Folk er derfor vant med å trøkke alt inn på C:\, og hvis systemet da går ad-undas er man pent nødt til å formatere hele harddisken og hente frem den oppdaterte backupen som du (selvfølgelig) har liggende.
Tiden har heldigvis gått fremover og selv Windows-produsenter har innsett fordelene med å ha separate bruker- og systempartisjoner (henholdsvis D:\ og C:\ vanligvis), men når folk er vant til å trøkke alt på C:\ og fremdeles gjør det blir det naturligvis kluss. Et operativsystem og noen programmer tar nemlig ikke så fryktelig mye plass, og stipulasjon av størrelsen på systempartisjonen er derfor temmelig lett så lenge man vet at den kun blir brukt til det den skal bli brukt til. Men med én gang man begynner å legge større filer (film, musikk, bilder, osv.) på systempartisjonen fylles den temmelig fort opp.
Løsningen er å få folk til å skjønne at personlige ting skal ligge på D:\. Dette har vært spesielt problematisk i de tilfellene der Mine Dokumenter og liknende virtuelle mapper har lagt på C:\ når de kjøper maskinen. Disse er heldigvis lett å flytte (høyreklikk på Mine Dokumenter og velg 'flytt'), og det råder jeg alle til å gjøre når systemet er nytt.

Og den partisjonsforandringen som trådstarter ønsker å gjøre er ikke spesielt lur. For det som må gjøres er å først krympe D:\ fra starten av partisjonen (siden det er starten av D:\ som ligger inntil slutten av C:\), og ikke fra slutten slik som vedkommende sannsynligvis har gjort nå. For å få til å krympe fra starten må først alle dataene i starten flyttes mot slutten av disken, og samtlige filer i partisjonen må få nye adresser/plasseringsreferanser (relativt til den nye starten). Sjansen for at noe skjærer seg under en slik prosess er ekstremt stor, og du bør ikke begynne på en slik prosess uten fullstendig backup (som du forøvrig alltid bør ha uansett). Nå D:\ er krympet fra begynnelsen kan slutten av C:\ utvides slik du vil.
Men jeg håper at trådstarter nå skjønner at det eneste han trenger å gjøre er å bruke partisjonene slik de er ment å brukes (én til system og én til brukerdata), og ikke legger ut på en vanvittig partisjoneringsreise.
 
Høres merkelig ut. OS X følger UNIX-standaren for fil-hierarki, og der er vanligvis /home/ på en separat partisjon. Men hvis du er sikker i din sak skal jeg ikke påstå noe annet.

Tilsynedlatende ligger det kun 1 partisjon på systemdisken her hvertfall. Hva Apple og os x velger å skjule for brukerne sine skal jeg derimot ikke si noe om.
Jeg har relativt god innsikt i os x etter hvert, men jeg har ikke gått langt inn i forståelse av filsystem og oppbygging av oset.

Men jeg antar at det ikke er noe egen system partisjon basert på at den i så tilfelle er skjult, noe som er rart. Og at ved en clean installering vil du miste brukerdataene dine. Ser ikke fordelen av å ha en systempartisjon om du ikke kan redde brukerdataene ved en clean install av oset.

Men jeg synes fordelene med å ha en separat brukerpartisjon kommer dårlig frem her.
.................
Og den partisjonsforandringen som trådstarter ønsker å gjøre er ikke spesielt lur. For det som må gjøres er å først krympe D:\ fra starten av partisjonen (siden det er starten av D:\ som ligger inntil slutten av C:\), og ikke fra slutten slik som vedkommende sannsynligvis har gjort nå.

Jeg stiller meg helt bak det!
............
Hadde jeg aldri tenkt over, takk for ny kunnskap! :cool:
 
Om du tilfeldigvis skulle være student så kan du benytte deg av ADC (Apple Developers Connection) for å kjøpe en Macbook pro med 20% rabatt i avslag.
Var det jeg gjorde da jeg måtte ha meg en bærbar og gikk fra stasjonær PC til Mac. Man betaler 99$ for medlemskap og kan handle én gang med 20% rabatt på Macbook pro, 10% rabatt på Imac etc.

Linky: http://mac1.no/adc

Bare å følge oppskriften. :)
 
Takk for tips og trøst

Etter å ha fått mange gode råd her inne forsøkte jeg å flytte program fra c: til d: for å frigjøre plass. Det var ingen umiddelbar suksess og ble litt krøll. Det som gikk fint var å avinstallere program på c: og så reinstallere på d:

Fikk ikke flyttet så mange program som jeg ønsket ettersom orginal programvare ikke alltid var tilgjengelig. Det er vel et skolebokeksempel på å få som fortjent ;)

Har nå nesten 3 GB av 30 GB ledig på c: og regner med at maskinen er fornøyd med det. Er fremdeles 138 GB av 145 GB ledig på d:. Jeg skjønner bare ikke poenget.


Kjøper Mac i løpet av neste år. Tror deg kan gjøre seg med en forandring ;)
 
Etter å ha fått mange gode råd her inne forsøkte jeg å flytte program fra c: til d: for å frigjøre plass. Det var ingen umiddelbar suksess og ble litt krøll. Det som gikk fint var å avinstallere program på c: og så reinstallere på d:

Fikk ikke flyttet så mange program som jeg ønsket ettersom orginal programvare ikke alltid var tilgjengelig. Det er vel et skolebokeksempel på å få som fortjent ;)

Har nå nesten 3 GB av 30 GB ledig på c: og regner med at maskinen er fornøyd med det. Er fremdeles 138 GB av 145 GB ledig på d:. Jeg skjønner bare ikke poenget.


Kjøper Mac i løpet av neste år. Tror deg kan gjøre seg med en forandring ;)

Ah, programmer ja. I windows kan du ikke bare dra de over, da funker det ikke. Som du nettopp erfarte. :p I mac fungerer det.

Men, det jeg heller ville gjort. Jeg antar at du har en del musikk og film på C:. Flytt dette over på D:.
 
En fornufig bruk av C: for windows, programpakker, og alt som Bill Gates måker innpå oss er fornuftig bruk av C driven.

Fornuftig bruk av D: til alle private dokumenter, bilder, filmer, private programmer og ekstratilbehør.

På den måten kan man når PC`n dør av alder eller skal byttes ut, overføre alle data fra
D: partisjonen og til den nye PC`n sin D:drive.

Alle personlige data følger da brukeren fra maskin til maskin gjennom livet.....

Det som ligger igjen på C driven kan man se bort ifra ettersom det "oftest" er programvare som må innstalleres på nytt ved PC skifte.

Regelen bør altså være å lagre alt privat og extras i egne mapper på D: og kun lagre programkjøringen og programmer på C:
(Da er man ganske sikker på å få et problemfritt forhold til Bill Gates.)

mvh. Mr.Eriksen
 
Men da gifter man seg jo tydeligvis med Hr Jobs.
Han er litt strengere når det kommer til monogami en det Gates er ;) Dyrere i drift er han også..
 
Skal ikke gnåle mer om Mac nå, men jeg tror den eneste opsjonen for å få et problemfritt forhold til Hr Gates er - nettopp en Mac;);)

Mac-folk er jaggu verre enn Jehovas Vitner, pinsevennene og mormonerne til sammen. Kun én rett vei til frelsen ifølge dem selv - men det finnes selvsagt alternativer for å få et problemfritt forhold til Microsoft uten å havne i hr. Jobs klamme grep. Jeg bruker Ubuntu på en pc tilkoblet tv-en i stua og på min lille surfelaptop hjemme, og det fungerer helt utmerket. Nå er det nok noe terskel for å drive med slikt, men det kommer seg stadig mtp brukervennlighet og idiotsikkerhet.
 
En fornufig bruk av C: for windows, programpakker, og alt som Bill Gates måker innpå oss er fornuftig bruk av C driven.

Fornuftig bruk av D: til alle private dokumenter, bilder, filmer, private programmer og ekstratilbehør.

På den måten kan man når PC`n dør av alder eller skal byttes ut, overføre alle data fra
D: partisjonen og til den nye PC`n sin D:drive.

Alle personlige data følger da brukeren fra maskin til maskin gjennom livet.....

Det som ligger igjen på C driven kan man se bort ifra ettersom det "oftest" er programvare som må innstalleres på nytt ved PC skifte.

Regelen bør altså være å lagre alt privat og extras i egne mapper på D: og kun lagre programkjøringen og programmer på C:
(Da er man ganske sikker på å få et problemfritt forhold til Bill Gates.)

mvh. Mr.Eriksen

Private programmer på D:?
Fordelen med D: er vel å kunne reinstallere Windows uten å miste brukerdata. Programmer på D: vil dog uansett slutte å virke etter en reinstallasjon av windows. Så da faller vel litt av poenget vekk?
 
Mac-folk er jaggu verre enn Jehovas Vitner, pinsevennene og mormonerne til sammen. Kun én rett vei til frelsen ifølge dem selv - men det finnes selvsagt alternativer for å få et problemfritt forhold til Microsoft uten å havne i hr. Jobs klamme grep. Jeg bruker Ubuntu på en pc tilkoblet tv-en i stua og på min lille surfelaptop hjemme, og det fungerer helt utmerket. Nå er det nok noe terskel for å drive med slikt, men det kommer seg stadig mtp brukervennlighet og idiotsikkerhet.

Hehe..! Sjelden jeg blir sammenlignet med den gjengen:D:D:D Hadde tenkt å gi meg nå, men ok!;)

Jeg er ingen fanatiker og ser godt at andre plattformer kan ha mye godt for seg. Men etter jeg kjøpte min MacBook for 3 år siden har det blitt både en iMac, en iPad og flere iPhones. Og det er tomt for pcer...
Etter at jeg hadde prøvd Fujitsu-Siemens, Acer, Packard Bell og Dell og konkludert med at alle var dritten skjønte jeg at det kanskje ikke bare var maskinvaren.
Selv om det har skjedd mye de siste tre årene opplever jeg fortsatt at enkelte sider, programmer o.l ikke er tilgjengelig med Mac. For meg er det verdt det.

Jeg har ikke hatt ett eneste problem knyttet til maskinvare eller software. Det bare funker hver gang. Ikke én gang har jeg måttet "boote" maskinen. Jeg har ikke ofret partisjoner (?) en tanke, og den eneste tilpasningen/innstillingen jeg trenger å tenke på er skjermsparer og bakgrunnsbilde.

Det har ikke bare med teknisk terskel å gjøre, nå trenger jeg ikke bruke tiden på noe annet enn jobb (eller tøv) når jeg benytter maskinen.

Det gjør heller ikke noe at det ser bra ut! At det er dyrt tror jeg er en sannhet med modifikasjoner; hvis tid er penger har jeg spart inn maskinene mange ganger allerede;);)