Et spørsmål om stil

Medlem
20. okt. 2010
Sted
Asker
Jubileumsmøtet i stortingssalen er Stortingets høytidelige markering av 200 års jubileet for Grunnloven.
Da velger kronprins Hakon, vår kommende monark denne redselsfulle saken på håndleddet som ....
80f35d78d87f4cfec6e3195972541348.jpg

. ja hva mener dere? Burde han ikke få en bedre rådgiver når det gjelder stil?

Helt klart! Overrasket over at han ikke møtte opp i joggesko også.

Dette er vel tradisjonen tro med denne karen. Armbånd og litt av hvert til dress. Mangler bare en polar til smokingen.
En skredder er visst ikke noe man ønsker seg i kongehuset; Haralds dresser ser jo ut som de hører hjemme på dn annen kropp, som regel.
Nei, se på prins Charles. Han har skjønt det.

Du får ingen motsigelser fra meg, hva den klokken angår. Han arver iallefall en veldig flott gmt, når den tid kommer!

Ser man bort i fra klokken, vil jeg påstå at det er helt feil det som blir sagt om hans klesstil. Han er ofte avbildet i flotte dresser fra henholdsvis Corneliani, Zegna og Tagliatore. Både uttrykk og snitt er av den italienske stilen og det passer seg helt utmerket med "Armbånd og litt av hvert" til de antrekkene han ofte velger.

Der var ikke den yngstes dresser jeg påpekte, men heller hvordan alle regler tydeligvis er til for å tolke på eget vis. Han representerer det norske kongehus, ikke en klesbutikk.
Farens dresser ser lite italienske ut.

En i familien mottok en pris hos kongen litt tilbake. Kongefamilien sto der alle under utdelingen.
Under denne offisielle representasjonen presterte yngstemann å stå med brune, myke sko til sort dress.
Det manglet bare at han viste t-skjorten i halsen, som han så ofte liker.
Dette blir på Jørgen Kosmo-nivå i klesveien. Hele verden klarer å forholde seg til en kleskode, men neimen ikke så lett her på berget.

Redigert:
Er det verre å bruke myke, brune sko til sort dress eller digitalt sportsur til dress, enn å omtale regjerende monark ved fornavn, eller kronprinsen som 'denne karen' og 'yngstemann'?

Er kronprinsens manglende overholdelse av kleskoden, verre enn din manglende overholdelse av skikk og bruk (som i prinsippet er samme sak)?

Eller er begge deler et resultat av et mindre formelt samfunn på godt og vondt?

Redigert:
Jeg får ikke kle meg fritt på min jobb, hvorfor skal en kronarving få kle seg fritt (fritt tolket til upresentabel) i sin jobb?

Hva kongefamilien ikler seg privat er ikke tema. Dette handler om hvordan de ivaretar sine oppgaver, der det må sies at presentasjon er en del av oppgaven.

Det sagt, for alt vi vet så var det viktig å kommunisere puls i Stortinget her forleden.

Ja. De har en annen rolle enn meg. Jeg er sivil uten representasjon
for mitt land. I tillegg er jeg republikaner så jeg har ikke noe hellig forhold til se og hørs favorittfamilie.
Hvorfor spør du? Er det et forsøk på hersketeknikk? Du vet jo svaret

Er det verre å bruke myke, brune sko til sort dress eller digitalt sportsur til dress, enn å omtale regjerende monark ved fornavn, eller kronprinsen som 'denne karen' og 'yngstemann'?

Er kronprinsens manglende overholdelse av kleskoden, verre enn din manglende overholdelse av skikk og bruk (som i prinsippet er samme sak)?

Eller er begge deler et resultat av et mindre formelt samfunn på godt og vondt?

Det var ikke noe bevisst forsøk på hersketeknikk, og uansett var det åpenbart ikke vellykket. Hensikten var heller ikke dreie debatten til om du sier hans majestet eller Harald, eller om du er republikaner eller royalist. Snarere var poenget å påpeke at de formelle kodeksene i samfunnet endres og/eller svekkes, og at dette reflekteres både i tidligere Drammensveien 1, og forøvrig. Utfra det mener jeg at man ikke ensidig kan si at klokkevalget var formelt feil, eller at det faktisk påvirker hvordan 'kronprinsgjerningen' løses.

Så er det tilfeldigvis slik at jeg ikke synes at Rolex GMT-Master er et passende dressur. Innebærer det at kongen ikke ivaretar sin gjerning tilfredsstillende?

Så er jeg selvfølgelig enig i at kongefamilien har andre krav til fremtoning og fremferd enn de aller fleste av oss. Jeg synes også kronprinsen med fordel kunne valgt noe annet på håndleddet til anledningen, men jeg klarer ikke med min beste vilje å se at det påvirker hvordan jobben utføres?

Får beklage hvis jeg reagerte litt mer enn hva som var strengt nødvendig.
Han gjør nok samme jobben, akkurat som Erna ville gjort samme jobb i t-skjorte og jeans.
Parallellen til Kosmo var det famøse bildet hvor han møter i utenriks-sammenheng i hvit lindress og alle andre har sort dress, eller arbeidsantrekk, om du vil.

Poenget mitt var altså at det er noen kjøreregler som resten av verden klarer å forholde seg til, uavhengig av tidsalder.
Da bør man følge det, det finnes i mine øyne ikke grunnlag for personlig tolkning.
Hva er da det neste? Valgfrihet i Forsvaret? Caps i garden siden sjefen selv ikke er så nøye på det?
Satt på spissen, men du ser sikkert poenget :)

Det var ikke noe bevisst forsøk på hersketeknikk, og uansett var det åpenbart ikke vellykket. Hensikten var heller ikke dreie debatten til om du sier hans majestet eller Harald, eller om du er republikaner eller royalist. Snarere var poenget å påpeke at de formelle kodeksene i samfunnet endres og/eller svekkes, og at dette reflekteres både i tidligere Drammensveien 1, og forøvrig. Utfra det mener jeg at man ikke ensidig kan si at klokkevalget var formelt feil, eller at det faktisk påvirker hvordan 'kronprinsgjerningen' løses.

Så er det tilfeldigvis slik at jeg ikke synes at Rolex GMT-Master er et passende dressur. Innebærer det at kongen ikke ivaretar sin gjerning tilfredsstillende?

Så er jeg selvfølgelig enig i at kongefamilien har andre krav til fremtoning og fremferd enn de aller fleste av oss. Jeg synes også kronprinsen med fordel kunne valgt noe annet på håndleddet til anledningen, men jeg klarer ikke med min beste vilje å se at det påvirker hvordan jobben utføres?