Et vinglehodes dilemma

Medlem
29. mai 2010
Sted
Bærum
Klokker er besettende. Higen holder et fast balletak i deg helt til du har anskaffet den klokken du har sett deg ut.
Nå har jeg en slik periode igjen :confused:
Irritasjonsmomentet heter jlc master control eight days. Den har jeg ønsket meg tidligere, tilnærmet siden moore la ut sin for salg, og nå har en slik ligget på Finn en stund. Jeg har klart å holde meg i stroppen lenge, men til slutt måtte jeg bare ta kontakt med selger. Jeg har riktignok ikke sett klokken live, men selger sier selv en polering av hairlines hos urmaker må til.

Bilde fra annonsen:
89_988339370.jpg

Om jeg skulle tatt steget og kjøpt denne må noe annet ut. Statsministeren er ikke nådlig lenger. Dermed står jeg med fire valg:

1. Selge DJII
2. Selge AP RO
3. Selge 16610 LV
4. Gi f og være fornøyd med det man har

Å selge DJII er ikke enkelt. Synes den er flott med sin blå skive, og for meg, riktig størrelse. De klassiske linjene gjør den fin og avbalansert. Samtidig har den en del likhetstrekk med AP RO, skivemessig. Timeindikatorer som streker, dato kl tre, ingen andre komplikasjoner.
Et alternativ - gud forby - er å kvitte seg med AP-en. For prisen jeg får for denne kan jeg kjøpe både JLC og noe annet snacks, f.eks. lagt til en del tusen, uten at kona legger merke til det selvfølgelig, og kjøpt en Iwc portuguese chrono. Men det sitter langt inne og selge slikt et smykke av en klokke.
Kermiten har fulgt meg siden 2007. Sporty, kul og en klokke jeg mang en gang har sagt at jeg ikke skal kvitte meg med. Vil angre på å selge den, tror jeg.

Noen ville kanskje sagt at selg daytonaen, det skjer ikke! Sorry reidar ;)
Et moment til - jeg har hele tiden sagt at jeg er en lenkemann, men jeg må innrømme at GO-en som nylig forsvant ut, den hadde skinnrem, var særdeles behagelig på hånden. Per nå har jeg kun skinnrem til Daytonaen.

Hva gjør jeg? Det sitter langt inne og selge noen av klokkene mine. Samtidig er det jo morsomt å variere på modeller, komplikasjoner, utseende, osv. Skal jeg bare si meg fornøyd og la JLC-en seile sin egen sjø?

Hm, selg meg AP`en, kjøp deg IWC port og selg også den til meg. Legg til noen kroner så skaffer du deg en ny AP igjen :D

Jeg hadde solgt DJ i dine sko. Ikke at det er en dårlig klokke, men Rolex er godt representert i samlingen din og de andre hadde jeg ikke solgt. JLC er fin til dress og representerer litt variasjon i samlingen sammen med AP.

Ellers må jeg få berømme deg for god smak, alle klokkene dine hadde lett fått plass oppi boksen min, inkludert JLC og DJ.

Edit: Er enig med MM, dette blir fryktelig subjektivt. Follow your heart :)

Alternativ 5: Vent til nok oppsparte midler er tilgjengelig på konto. Kjøp så tilsvarende klokke, uten å selge unna noen av barna :)

Jeg synes du skal beholde de klokkene du allerede har!

Ikke noe alternativ 5? Beholde klokke du har og vente noen månedere for så å kjøpe JLCen i tillegg?
Ole Brum style :cool:

Du må iallefall beholde DJII.
Om du liker den JLC'en henimot like godt som en av de andre er det vel greit å flippe til fordel for den.

Nei, dette blir bare tull - en slags refleksjon rundt mitt "smag og behag" er neppe det mest geniale rådet for deg å følge i en sådan situasjon :)

Syns jeg leste om en eller annen her som er i besittelse av tålmodighetskrem... Få tilsendt en tube, bruk den og vent til du kan ta deg råd uten å måtte selge noe som helst :D

Jeg hadde i alle fall ikke solgt AP´n. Enten solgt en av dine Rolex eller innsett at man ikke kan få alt.:(

Den der ikke lett! Jeg tror det riktige må være å la DJII gå, fra et "horologisk" ståsted, men om det er riktig? Aner ikke! Hva sier magefølelsen din?

Du har noen utsøkte ur i samlingen din allerede, sjuli_123!
Men når det er sagt; - en Jaeger-LeCoultre Master Control Eight Days vil heve den ytterligere. Og den er vel egentlig også en "logisk" tilvekst hos deg.

Som du riktig nevner; - jeg hadde en for en stund siden, men den er nå i eie hos annet TS-medlem.
Master Control Eight Days er den ene av mine solgte ur jeg faktisk gjerne skulle sett ikke var solgt.
Den har "alt" i all sin understated eleganse og utsøkte urverk. Derfor er jeg også på leting etter en mulig JLC fra Master Control-linjen igjen (men ikke en tilsvarende jeg har hatt tidligere, så jeg ligger unna den på finn);)
Men, jeg skjønner godt du er fascinert av den.
Den er forøvrig vakrere i virkeligheten enn på bilder.

Jeg har også tilfeldigvis lenge hatt en "crush" for DJII (men noe har hele tiden holdt igjen ift å kjøpe, og andre ur har fått forrang. Og som deg; - jeg har et par Rolex allerede).
Jeg blir derfor litt ambivalent ift å anbefale deg å la den gå.
Men ift de du allerede har, blir det relativt naturlig, da Rolex-linjen din er godt representert av klassikere, og din AP er et ikon du bare må beholde.

Når det er sagt; - det optimale ville nok være å beholde alt du har, og vente til fundingen var på plass til å "cashe" ut en JLC.
Men jeg vet; - det er NUH den er til salgs.
Det er NUH du gjerne ville "hatt den i går". Etc etc etc....

Et tricky case av et dilemma. Balletaket blir bare mer smertefullt jo lengre man venter.
Jeg ville absolutt sterkt vurdert å kjøpe en JLC Master Control Eight Days. Det er en meget fin pris på den du lukter på.

Fri deg fra smerten!:cool:

Jeg ville solgt LV'en. Du må jo alltid ha en Genta i samlingen, og både DJ og Daytona er kulere enn LV IMHO. JLC'en er nydelig, en klassiker :)

Mitt tips er å ikke selge noen du er usikre på om du vil selge og heller vente til pengene er på plass. Det kommer flere muligheter på en 8days JLC. Ville ikke solgt noen av de du har..

Jeg ville nok vært fornøyd med samlingen slik den er nå. Å nøye seg med det man har er jo en (glemt) kunst i seg selv...;)
Alternativt ville jeg solgt DJII. Det er den minst spesielle av dem IMO.

Klokker er besettende. Higen holder et fast balletak i deg helt til du har anskaffet den klokken du har sett deg ut.
Nå har jeg en slik periode igjen :confused:
Irritasjonsmomentet heter jlc master control eight days. Den har jeg ønsket meg tidligere, tilnærmet siden moore la ut sin for salg, og nå har en slik ligget på Finn en stund. Jeg har klart å holde meg i stroppen lenge, men til slutt måtte jeg bare ta kontakt med selger. Jeg har riktignok ikke sett klokken live, men selger sier selv en polering av hairlines hos urmaker må til.

Bilde fra annonsen:
89_988339370.jpg

Om jeg skulle tatt steget og kjøpt denne må noe annet ut. Statsministeren er ikke nådlig lenger. Dermed står jeg med fire valg:

1. Selge DJII
2. Selge AP RO
3. Selge 16610 LV
4. Gi f og være fornøyd med det man har

Å selge DJII er ikke enkelt. Synes den er flott med sin blå skive, og for meg, riktig størrelse. De klassiske linjene gjør den fin og avbalansert. Samtidig har den en del likhetstrekk med AP RO, skivemessig. Timeindikatorer som streker, dato kl tre, ingen andre komplikasjoner.
Et alternativ - gud forby - er å kvitte seg med AP-en. For prisen jeg får for denne kan jeg kjøpe både JLC og noe annet snacks, f.eks. lagt til en del tusen, uten at kona legger merke til det selvfølgelig, og kjøpt en Iwc portuguese chrono. Men det sitter langt inne og selge slikt et smykke av en klokke.
Kermiten har fulgt meg siden 2007. Sporty, kul og en klokke jeg mang en gang har sagt at jeg ikke skal kvitte meg med. Vil angre på å selge den, tror jeg.

Noen ville kanskje sagt at selg daytonaen, det skjer ikke! Sorry reidar ;)
Et moment til - jeg har hele tiden sagt at jeg er en lenkemann, men jeg må innrømme at GO-en som nylig forsvant ut, den hadde skinnrem, var særdeles behagelig på hånden. Per nå har jeg kun skinnrem til Daytonaen.

Hva gjør jeg? Det sitter langt inne og selge noen av klokkene mine. Samtidig er det jo morsomt å variere på modeller, komplikasjoner, utseende, osv. Skal jeg bare si meg fornøyd og la JLC-en seile sin egen sjø?

Hei.

Syns den virket relativt slitt og trur du må ned et par my i kassen før du blir fornøyd. Ellers syns jeg denne klokken kunne kledd en Crown Guard......men nå er det jo manuelt opptrekk slik at funksjonalitet trumfer estetikk.

Mvh
Timebandit

Hvis du bare "må" ha jaeger akkurat nå, så er vel datejust den klokken som er minst "klassiker" og som du vil kunne kjøpe tilbake til samme/bedre pris en god stund fremover. Jeg klarer ikke å gi deg bedre råd, har nok med mine egne :oops: er så til de grader kjøpelysten nå, at jeg til og med har vurdert om jeg trenger motorsykkel... Er sååå mye lekkert til salgs nå. Rotfylling anyone?

Klokkevenner! Takk for alle velmenende råd :)
Om det gjorde meg noe klokere, tja, jeg lider fortsatt av sterk beslutningsvegring. Men det synes vel å være konsensus om å beholde dj ii, og jeg tror det er det jeg vil gjøre. Som UJU så fint sier det; å nøye seg med det man allerede har er en kunst i seg selv!

Men i min "frustrasjon" gjorde jeg derimot noe jeg aldri i verden trodde jeg kom til å gjøre, jeg kjøpte meg en homage. WTF?? Jepp, overrasket meg selv big time, men det ble en homage av JLCs Polaris.
For puristene er denne handlingen trolig tung å svelge, og jeg slet litt selv skal jeg si deg, men nå er det gjort. Klokken er kjøpt og betalt, en billig erstatning for the real thing, men jeg hevder sinnsykdom om noen prøver å ta meg for det :D
Her er den:

01.jpg

Har også sett litt på Kemmners modeller idag. Blir vel en sånn en også, tenker jeg :p
Ha en strålende søndag kveld!

Klokkevenner! Takk for alle velmenende råd :)
Om det gjorde meg noe klokere, tja, jeg lider fortsatt av sterk beslutningsvegring. Men det synes vel å være konsensus om å beholde dj ii, og jeg tror det er det jeg vil gjøre. Som UJU så fint sier det; å nøye seg med det man allerede har er en kunst i seg selv!

Men i min "frustrasjon" gjorde jeg derimot noe jeg aldri i verden trodde jeg kom til å gjøre, jeg kjøpte meg en homage. WTF?? Jepp, overrasket meg selv big time, men det ble en homage av JLCs Polaris.
For puristene er denne handlingen trolig tung å svelge, og jeg slet litt selv skal jeg si deg, men nå er det gjort. Klokken er kjøpt og betalt, en billig erstatning for the real thing, men jeg hevder sinnsykdom om noen prøver å ta meg for det :D
Her er den:

01.jpg

Har også sett litt på Kemmners modeller idag. Blir vel en sånn en også, tenker jeg :p

Hehe, ikke dumt, ikke dumt! Du sparte noen tusen der (+ at du fikk beholde DJII) ;)

...Men i min "frustrasjon" gjorde jeg derimot noe jeg aldri i verden trodde jeg kom til å gjøre, jeg kjøpte meg en homage. WTF?? Jepp, overrasket meg selv big time, men det ble en homage av JLCs Polaris.
Her er den:

01.jpg

Flink gutt, som beholder DJ II :)

Når det gjelder den andre klokken, så kalles det (i slike situasjoner) ikke en "homage", men "metadon" ;) Grattis!

homage av JLCs Polaris.

Grattis :D

En hommage til alle Super Compressor klokkene, tenker jeg vi sier. Patentet tilhørte Ervin Piquerez S.A, og JLC var bare en av mange produsenter som laget slike klokker. Til å være hommage synes jeg det er det mest renhårige kjøpet du kan gjøre, og jeg har en selv :D

Dette er min, skrudd sammen av Magnus fra TTT:

Klokkebilder753.jpg

Her er litt mer å lese om Super Compressor klokkene, for de som ikke har fått med seg historien :)

http://scubawatch.org/EPSA_SC_FAQ.html

http://www.mwrforum.net/forums/showthread.php?t=11915

Mange produsenter som har satt navnet sitt på slike, lenge før JLC og Longines lagde sine egne moderne "hommager" ;)

Photo038.jpg

JLCPolaris2.jpg

10989_007b2-795x638.jpg

10981_260-800x644.jpg

2009_1116Image0035a-435x345.jpg

IMG_7734.jpg

Ingen dum avgjørelse sjuli:D

Hvor bestillte du din homage fra?
Er det noen nettbutikker som har disse?