Eta 2824-2 urverk stanser opp!

Medlem
20. juli 2009
Jeg blir litt skrullete...

Forrige torsdag fikk jeg en ny leke og den gir meg flere grå hår.

Pakket den opp etter jobb og tok den på med en gang, den ble stilt og så virket den bra - helt til lørdags morgen hvor jeg så at klokka bare var 7 men det var sol inn på soverommet som om klokken var 9. Den hadde stanset.

Jeg stilte den og vips så gikk den igjen - helt til i dag tidlig. Ved halv syv tiden tok jeg den av for å ta en dusj, når jeg skulle ta den på igjen var den stanset på ny.

Trakk ut krona og stilte den, la da merke til at sekundviseren igjen gikk - og siden har den gått som normalt.

Siste gangen, i dag tidlig, var den presis helt frem til den stanset - ikke noe "saktegåing" eller hva fagordet er...

Er ikke med i olympiatoppen men har aldri opplevd dette før.

Noen med kjennskap til urverket (eller klokker) som kan kaste lys over dette?

Arthur

Fullt opptrukket skal dette urverket ha ca 38-42 timers gangreserve. Jeg ville prøvd og trukket det for hånd (ca 40 omdreininger, el til du hører en svak "klikkelyd" fra verket) da skal uret være omtrent fullt trukket og ha full kraftreserve. Deretter ville jeg stilt den riktig og lagt den til observasjon. Hvis den da stopper ganske raskt enten du lar den ligge el du har den på hånden, så tyder det på at det er noe feil ved urverket.

Vegard

Hm.

Det er et automatisk ur og jeg trekker det ikke opp.

Er det noe jeg kan prøve eller er det defekt og that's it?

Hadde ett lignende problem på en klokke tidligere, der uret ikke ville holde seg oppladet på hånden, mens opptrekket via kronen fungerte, der måtte hele verket byttes. Annet enn det fikk jeg ingen videre informasjon, men ditt problem tyder mye på det samme.

Vegard

Første gangen du tar i bruk et automatisk ur, eller hvis det har ligget så lenge at urverket stopper, er du nødt til å trekke det opp manuelt. Tar du det rett på hånda får du som regel ikke nok gangreserve til at det holder mer enn et halvt døgn (medmindre du driver med særdeles intensive håndbevegelser).

Jeg trekker opp mine automatur manuelt i alle fall én gang i måneden, for å unngå at sola skinner midt på natta...

Prøv å trekke opp manuelt et par minutter før du går mer drastisk til verks. Jeg tror nok det vil løse problemet.

OK, da gjør jeg som "forrige taler" anbefaler og trekker opp i 2 minutter - og om klokka stanser igjen så reklamerer jeg!

8)

Nå har den gått helt fint siden 30. september så jeg friksmelder den.

En full opptrekk gjorde altså susen.

;)