ETA 6497

Medlem
22. nov. 2009
Sted
Oslo
Er det noen her inne som vet noe om ETA 6497 urverket? regnes dette for å være et godt/robust urverk? Har søkt litt rundt, men funnet lite info om dette urverket på nettet.

Unitas* 6497 er et 16 1/2 ligne lommeursverk som sammen med broren 6498 sitter i "alle" litt større mekaniske ur med håndopptrekk. Jeg har et lommeur med 6497 og har eid et par rimelige kinesere med en kinesisk 6497-klone (nesten helt identisk!). Panerai bruker for øvrig en versjon av dette verket i mange av sine modeller, som de da pynter på og døper om. Det er et robust, simpelt og godt verk som ikke har hack-funksjon, ikke dato og må trekkes manuelt.

Disse verkene finnes i to forskjellige versjoner også: 6497/8-1 og 6497/8-2, forskjellen er at den ene er 18000 bph mens den andre er 21600 bph (tror jeg.....).

* Det heter egentlig ETA 6497, men alle kaller det Unitas ennå, det var navnet på fabrikken som egentlig lagde dem

Nja, det kommer jo først og fremst an på hvordan du definerer high-, mid- og lowrange. Er det snakk om komplikasjoner, dekorasjon, antall deler, frekvens, gangtid, nøyaktighet eller kanskje pris? Men uansett går det vel kanskje ikke an å kalle dette et highrange-verk. Det er svært enkelt og robust, har ingen komplikasjoner, hacker ikke, og finnes kun som manuelt verk.

Men det er nok en del produsenter som kjøper 6497-ebaucher og pusser, dekorerer og staser det en hel del, samt at det muligens bygges inn ekstra funksjonalitet. Panerai bruker jo disse verkene som basis for en del av modellene sine (de har i tillegg noe inhouse og bruker en del Valjoux 7750), og hvis man kan snakke om at f.eks PAMs OP X er et highend-verk så.....

Er det noen spesiell grunn til at du lurer på disse verkene?

Disclaimer: Jeg har ikke noen annen fagkunnskap om disse tingene enn generell teknisk innsikt, stor interesse og mange timers fanatisk lesing om ur og urverk på nett og i bøker og blader. Jeg er ikke urmaker og kunne ikke reparert en mekanisk klokke om det sto om livet. Men jeg har åpnet alle urene mine og tilbragt noen fascinerte timer med å stirre på bevegelsene inni, og prøver stadig å tilegne meg større forståelse for hva som faktisk skjer på innsiden....

Ja ok, jeg tenkte bare på hvordan ETA selv har valgt å "ranke" det. Jeg lurer fordi jeg venter på en pam000 som bruker dette verket som basis i denne klokken og har døpt det om til op I. Så er det jo moro å vite litt om hva som sitter på innsiden.

Jeg har aldri hørt noe dårlig om Unitas verkene, og jeg er ganske sikker på at ETA kjøpte rettighetene til disse verkene nettopp fordi det var robuste og servcevennlige urverk.

Vanlig ETA rangering for et mekanisk urverk er :

standard
elabore
Chronometer

Mulig at også disse verkene finnes i alle versjoner, uten at jeg vet noe sikkert om det.

Aviator SS har dette urverket. Forøvrig et skikkelig "lyst på" ur :p