ETA & In-house. Tanker og konsekvenser

Medlem
15. juli 2009
For å ikke kapre Mont Blanc tråden til Ndure, så lager jeg heller en ny tråd. I nevnte tråd ble det nevnt at Mont Blanc har eget in-house verk, og at dette mulig kan være en konsekvens av at ETA har lenge planlagt å boikotte supplering av diverse urverk til 3.parts produsenter.

Vel, først og fremst så er det bra at produsenter begynner å lage egne urverk. Men at et urverk er in-house betyr ikke at det er bedre enn et ETA verk. Vi har flere eksempler på dette. Seiko`s 7S26 er et urverk som er utviklet og produsert innad i bedriften, men som er helt forferdelig ustabilt.

Idag så florerer det med overpriset jalla-klokker som er laget i den fjerne østen som bruker ETA-verk og kaller det dermed "Swiss Made". Herreminhatt! Betale $900 for en klokke som har elendig byggekvalitet og kopiert design med et ETA verk er ran. Hadde de brukt et billigt miyota-verk så hadde prisen gjerne vært respektabel og gjenspeilet byggekvaliteten på klokka :confused:

Misforstå meg ikke. Det er en munnfull klokkeprodusenter som er verdt å verne, og det er de som faktisk har fabrikkene sine i Europa. Etter egen erfaring så viser det seg at klokker som er laget i Europa holder høyere nivå enn de som er laget i asia under slavekår. Sinn lurer ikke kundene sine med å stemple "Swiss Made" på urskiva. Og de har etter min mening god byggekvalitet på både kasse, remmer/lenker, krone, finish etc. Stowa er også å regne med her, sammen med et dusin andre.

Ja, Seiko blir laget i Japan, og har modeller som holder vel så høy standard som enkelte high-end i Sveits, men de har også en pris som tilsvarer kvaliteten. Det er ikke den døra jeg åpner.

Oh well... Regner med mange føler de må forsvare sine klokkekjøp nå, og jeg må nok ta på meg en form for survival suit :p

Hva er deres tanker om at mange overpriset wannabe-produsenter, en del med mer eller mindre kopiert design kanskje går under når ETA slutter å supplere med urverk?

Kan du nevne noen navn?;)

Hadde håpet å unngå det, men du har jo en kjent som kopierer Omega ned til minste detalj som planter 1000m vanntetthet på urskiva uten å trykkteste kassen :eek:

Han mener selv at han nå trykktester klokkene til angitt trykk. Selv er jeg skeptisk.

Dette er bare toppen av isberget. Det er så mange av disse såkalte klokkeprodusentene. Har selv eid og/eller håndtert flere merker som er laget i asia, men som har ETA-verk. Sett bort fra urverket, så holder klokkene elendig kvalitet. Hvis disse hadde brukt Miyota o.l. så tror jeg hadde prisen blitt rettferdig. Folk hadde faktisk fått det de betalte for. Jeg hadde en gang en Citizen til en billig penge som holdt vel så god kvalitet på (sett bort fra urverket) som de fleste wannabe produsentene som skal ha premium kun for et ETA-verk.

Ikke alle av disse produsentene som kopierer designet fra andre, og de fortjener sådan litt ros for det. Men det hindrer ikke at det står "Swiss Made" på urskiva, og at kvaliteten er patetisk i forhold til prisen.

De som mister tilførselen av eta verk blir reddet av hhv Sellita og Miyota.
Sellita lager nesten identiske verk til eta's beste konstruksjoner (2824, 2892 og 7750) etter at patentbeskyttelsen på disse ble borte. Jeg registrerer at anerkjente merker som bl.a. Oris har gått over til Sellita.
Forøvrig synes jeg det er bra at mangfoldet økes med flere inhouse verk. Uten at de teknisk sett er bedre. Det blir bare litt morsommere alt sammen.
Selv digger jeg hele dritten; eta, Sellita, inhouse, you name it.
Bare det har gjennomført bra design og bra kvalitet.:D

Gi kineserne noen år nå, så skal du se at de også leverer verk som er konkurransedyktig på så vel pris som kvalitet. Registrerer at mikromerket Hager forsøker seg på en Milsub-homage med Sea-Gulls TY2806-verk (som vel er en variant av ST16).

Jeg har ikke sansen for produsenter som kopierer design. De må gjerne forsvinne. Men som Frodo sier så finner de vel alltid en utvei.

Det jeg ikke forstår er at klokkeinteresserte folk kjøper slikt. Hvorfor ikke spare litt lenger å kjøpe skikkelig vare. Får man virkelig glede av noe halvveis?

På den annen side er jeg blitt veldig sneversynt og det er snart bare Rolex som gjelder. Jeg trenger derfor ikke tenke så mye på slike problemstillinger.

"swiss made" betyr vel bare at halvparten klokken skal være produsert i Sveits. Fikk høre fra en kar i urbransjen i fjor at Eterna på brasjetreff åpent sa at kasser og glass ble produsert i Asia. Om det gjaldt alle modellene vet jeg ikke. Lurer på om andre veletablerte sveitsiske produsenter har lignende avtaler. Spesielt de siste årene med økonomiske nedgangstider er vel ikke det helt usannsynlig. Ser ut som utvekslingen går begge veier.

ble selv "litt" skuffet da doxa 1000t'en min kom. kronen skrudde ikke så alt for smooth(dårlige gjenger?), låsen på lenken var direkte ubehagelig å åpne, og bezelen var satt skeivt på, slik at den ikke kunne stilles til nøyaktig 12. At klokken stoppet etter 1 uke, og satt 19 dager på tollageret i østerike, hjalp ikke akkurat på helhetsinntrykket.

klasker jeg ca 10 lapper i bordet for en klokke forventer jeg en viss kvalitet. doxa'en levde ikke helt opp til forventingene desverre.

Jeg tror litt av problemet er forventningene mange har til et sveitsisk ur. Denne bransjen har vel like mange underleverandører som alle andre bransjer, og å tro at ikke mange av disse har produksjon av deler i Asia synes jeg er naivt.

En annen ting jeg stusser over er at det på verdensbasis skal være stor mangel på urmakere, samtidig som in-house verkene nå spretter frem som løvetann. Selv med mine begrensede kunnskaper vil jeg tro et team på mange dyktige urmakere bruker mange tusen timer på å konstruere et urverk fra bunn, før man begynner med nye produksjonslinjer, know-how osv, alt annet man trenger i tillegg. Usikker på hvor mye av det som kalles in-house som faktisk kvalifiserer til det de fleste ville kalle in-house. Jeg er fascinert hvis det faktisk er riktig, og kudos til alle ur-fabrikanter som klarer det, men synes dette i bunn og grunn lukter markedsføringsavdeling lang vei.

Dette er min synsing, morsomt å diskutere litt og ikke bare se på bilder her på TS :)