ETA innskrenker verkleveransene, hva skjer?

krille

Støttemedlem
Medlem
29. des. 2008
Sted
Oslo
Dette er en ganske interessant artikkel som beskriver problemene Prometheus Watch Company møter når tilgjengeligheten på ETA-verk går ned samtidig som prisene stiger kraftig. Tabellene i bunnen som beskriver hvilke alternativ som eksisterer synes jeg er veldig informativ og interessant:

CompanyModelCountryAvailabilityClone Based in
SellitaSW200SwitzerlandScarceETA 2824-2
SellitaSW220SwitzerlandScarceETA 2836-2
SoprodA10SwitzerlandYes with 12 months lead timeETA 2892 (same size but different constructionand improved design)
ValanvronVAL24SwitzerlandYes with 3 months lead timeETA 2824-2
ValanvronVAL36SwitzerlandYes with 3 months lead timeETA 2836-2
ValanvronVAL92SwitzerlandYes with 6 months lead timeETA 2892
Hangzhou6300ChinaYes with 3 months lead timeETA 2824-2
Hangzhou6311ChinaYes with 3 months lead timeETA 2836-2
Hangzhou6460ChinaYes with 3 months lead timeETA 2836-2 GMT
Hangzhou9011ChinaYes with 3 months lead timeUnitas 6497
Hangzhou9310ChinaYes with 3 months lead timeUnitas 6498
Miyota8215JapanYes with 3 months lead time
Miyota8205JapanYes with 3 months lead time
Miyota9015JapanScarce
SeagullST2130ChinaYes with 3 months lead timeETA 2824-2
SeagullST2100ChinaYes with 3 months lead timeETA 2836-2
SeagullST1812ChinaYes with 6 months lead timeETA 2892
SeagullST3600ChinaYes with 3 months lead timeUnitas 6497
SeagullST3621ChinaYes with 3 months lead timeUnitas 6498
Shanghai3LZF2ChinaYes with 3 months lead timeValjoux 7750
Time ModuleSeikoNE15JapanScarce
Time ModuleSeikoNH35JapanScarce
Time ModuleSeikoNH36JapanScarce

Flott tabell og lesverd artikel.
Men jeg skjønte ikke vinklingen - er det i dette kjernen ligger:
Although a few years ago questions would arise when using China Made movements such issues no longer exist in our opinion
De vil, eller har allerede fått, kunder og markedet dithen at asiatiske ETA-kloner blir akseptert som fullverdige alternativer?
If that's the case så er vel dette win-win for alle unntatt Swatch-group?

Jeg leser det absolutt slik at de mener at kinesisk-produserte ETA-kloner begynner å komme opp på et akseptabelt nivå. Jeg tror dog ikke akkurat det er selve poenget i artikkelen, det er mer en oversikt over hvilke alternativ som eksisterer for et firma som Prometheus. Dette kan nok overføres til veldig mange andre leverandører som er populære blant TS-brukere, deriblant Steinhart, Sinn, Doxa, Helson, MKII osv.

Dette er interessant! Takk for delingen!

Lurer på hvor mye dette vil ha å si fremover for prisingen for (spesielt) boutique-brands, har ihvertfall sett at noen som tilbyr deg å kjøpe enten (for eksempel) eta 2824 eller miyota 8215, justerer ned prisen med ~100 dollar.
For hvis jeg har forstått dette riktig, så vil det bli veldig vanskelig (nærmest umulig?) for uavhengige produsenter å benytte verk fra Swatch Group? Korrigér meg gjerne.

Synes dette i prinsippet er en god ting jeg... hvorfor skal en produsent lovmessig tvinges til å levere en grunnkomponent til sine konkurrenter ?

Dette grepet vil, på sikt, føre til mer innovasjon og har allerede, mener i hvert fall jeg, bidratt til at såpass mange flere har begynt med inhouse produksjon av urverk.

ETA verkene har i mange år blitt en sovepute for resten av bransjen.

Synes dette i prinsippet er en god ting jeg... hvorfor skal en produsent lovmessig tvinges til å levere en grunnkomponent til sine konkurrenter ?

Dette grepet vil, på sikt, føre til mer innovasjon og har allerede, mener i hvert fall jeg, bidratt til at såpass mange flere har begynt med inhouse produksjon av urverk.

ETA verkene har i mange år blitt en sovepute for resten av bransjen.

Enig. Det vil får jeg håpe også øke anseelsen til ETA blandt dem som måtte synes at det ikke er stort å skryte av selv om de "spyr" ut ene arbeidshesten etter den andre.

Jeg er enig i prinsippet om at Swatch bør få velge hvem de vil selge verk til, og således er det jo pussig at en hel industri har gjort seg "avhengig" av en leverandør på denne måten.

Men jeg synes det er pussig at de fleste ETA- og inhousediskusjonene mangler meninger rundt hvor vanvittig mye ETA-verk har betydd og betyr for oss som "forbrukere" og klokkeentusiaster.

For det første leverer ETA utrolig gode verk. De er robuste, pålitelige og nøyaktige. De er billige å serve og alle urmakere gjør jobben. I tillegg er distribusjonen på deler god. Hvis Swatch begynner å stramme inn på deleleveranser (så har vi jo alle de andre som kopierer verkene) får man fort de utfordringene vi begynner å se på Rolex og Omega (og mange andre merker).

ETA har gjort eksklusive klokker tilgjengelig for svært mange når Breitling, Omega og IWC (og flere...) har kunnet levere klokker rundt 20k, med samme finish på kasser, skiver, lenker osv som på de dyrere modellene. Se på prisene på de samme merkers klokker med inhouse... I tillegg er inhouseverk generelt langt (!)mer upålitelige (min påstand som jeg mener å ha god dekning for:)), langt mindre tilgjengelig distribusjon på deler og kyndige urmakere, og lange servicetider. Dette gjelder, så godt som, alle merker!

Jeg skal ikke henge ut verken historier på forumet eller klokkemerker generelt, men å klage over høy regning og lang servicetid på et inhouseverk blir som å klage over at det koster mer å serve en Ferrari enn den forrige bilen som var en Golf (ber om unnskyldning for bilmetaforen.) Her er Rolex unntaket, men så er det ingen Ferrari heller;)
At mange produsenter med fordel kunne hevet servicegraden er en annen diskusjon...

ETA er i en særstilling når det gjelder tilgjengelighet på deler og service, men poengene kan overføres til mange andre verk/produsenter som deles av flere merker og klokker.

Så er spørsmålet da; hva gjør de nå? De små uavhengige produsentene slipper nok unna med "kopi-verkene", men gjør de store det? Det er helt umulig for de å produsere inhouseverk til alle modeller. Da vil kostnadene, problemene og misfornøyde kunder stå i kø herfra til Sveits.

Jeg er enig i prinsippet om at Swatch bør få velge hvem de vil selge verk til, og således er det jo pussig at en hel industri har gjort seg "avhengig" av en leverandør på denne måten.

Men jeg synes det er pussig at de fleste ETA- og inhousediskusjonene mangler meninger rundt hvor vanvittig mye ETA-verk har betydd og betyr for oss som "forbrukere" og klokkeentusiaster.

For det første leverer ETA utrolig gode verk. De er robuste, pålitelige og nøyaktige. De er billige å serve og alle urmakere gjør jobben. I tillegg er distribusjonen på deler god. Hvis Swatch begynner å stramme inn på deleleveranser (så har vi jo alle de andre som kopierer verkene) får man fort de utfordringene vi begynner å se på Rolex og Omega (og mange andre merker).

ETA har gjort eksklusive klokker tilgjengelig for svært mange når Breitling, Omega og IWC (og flere...) har kunnet levere klokker rundt 20k, med samme finish på kasser, skiver, lenker osv som på de dyrere modellene. Se på prisene på de samme merkers klokker med inhouse... I tillegg er inhouseverk generelt langt (!)mer upålitelige (min påstand som jeg mener å ha god dekning for:)), langt mindre tilgjengelig distribusjon på deler og kyndige urmakere, og lange servicetider. Dette gjelder, så godt som, alle merker!

Jeg skal ikke henge ut verken historier på forumet eller klokkemerker generelt, men å klage over høy regning og lang servicetid på et inhouseverk blir som å klage over at det koster mer å serve en Ferrari enn den forrige bilen som var en Golf (ber om unnskyldning for bilmetaforen.) Her er Rolex unntaket, men så er det ingen Ferrari heller;)
At mange produsenter med fordel kunne hevet servicegraden er en annen diskusjon...

ETA er i en særstilling når det gjelder tilgjengelighet på deler og service, men poengene kan overføres til mange andre verk/produsenter som deles av flere merker og klokker.

Så er spørsmålet da; hva gjør de nå? De små uavhengige produsentene slipper nok unna med "kopi-verkene", men gjør de store det? Det er helt umulig for de å produsere inhouseverk til alle modeller. Da vil kostnadene, problemene og misfornøyde kunder stå i kø herfra til Sveits.

Det er sjeldent jeg ser en post med så mange ord og være så enig i hvert eneste en av dem.

Poenget ditt med at vi undervurderer verdien ETA har hatt er ekstremt godt, er nok bortimot umulig å se for seg den populæritetsøkningen mekaniske ur har hatt de siste årene om det ikke var mulig å kjøpe en kvalitetsklokke med et "kjipt" urverk inni.

Ved økt produksjon av in-house verk burde vel enhetsprisen synke?
I et marked med stadig større etterspørsel etter mekaniske klokker vil vel kostnad pr produserte enhet bli mindre?
Det er jo ikke som om det er noen mangel på råvarer til dette.
Dette er vel en vinn-vinn situasjon slik jeg ser det.;)

Antitrustlovgivning?
Jeg er ikke veldig inne i historien her, men var ikke dette et vilkår Swatch-gruppen måtte godta for å få sveitsiske myndigheters tillatelse til å overta ETA?

Antitrustlovgivning?
Jeg er ikke veldig inne i historien her, men var ikke dette et vilkår Swatch-gruppen måtte godta for å få sveitsiske myndigheters tillatelse til å overta ETA?

Det er helt sikkert riktig, høres korrekt ut.

Men resultatet av slikt er bare det samme som vi har sett i Norge med bredbåndsutbygging og Telenor som må selge kapasitet til hvem som vil. Dette igjen har jo ført til en rekke leverandører som bare skummer fløten og bygger ikke ut noe eget.

Nuhvel, jeg tror i hvert fall det er en god ting, om vi ser på listen over leverandører i Krille sin post ser vi jo allerede nå at nye produsenter dukker opp, nye arbeidsplasser skapes og ny kunnskap lages i fabrikker verden over.

Ja man kan jo dra problemstillingen til bilverdnen,der det florerer med "ETA" motorer, og ikke minst tekniske komponenter på kryss og tvers av "Brands"..men som er knakende gode....-Mens såkalte Inhouse motorer fra en f.eks.... Britiske/Italienske levrandører, er jo som Mogens sier.......Mindre pålitlige,dyre og serve,parts med lang levringstid,og ikke hvilken som helst "urmaker" kan skru på disse. Ergo ,lange produksjonserier med kun fokus på få varelinjer= suksess:)

Mvh
Timebandit

Men resultatet av slikt er bare det samme som vi har sett i Norge med bredbåndsutbygging og Telenor som må selge kapasitet til hvem som vil. Dette igjen har jo ført til en rekke leverandører som bare skummer fløten og bygger ikke ut noe eget.
Lurer på hvordan det hadde sett ut med Telenor som eneste bredbåndsleverandør? Maksimum 5 megabitslinjer til 500,- i måneden og med "tellerskritt" slik Telenor prøvde seg på på ADSL tidlig på 2000-tallet? :)

Ad saken: ser at Stowa skal begynne å putte Soprod A10 i en av sine modeller. Kjenner at den frister en del mer enn en 2824.

Ad saken: ser at Stowa skal begynne å putte Soprod A10 i en av sine modeller. Kjenner at den frister en del mer enn en 2824.

Dette har vært flagget lenge, uten at det har blitt en realitet.
Håper jo selvsagt at de skal få dette i orden, men det ser ut til å trekke ut.:(

Dette er ikke det gamle ryktet om Marine Auto, heldigvis. Stowa meldte i dag at Antea 365 skal leveres med Soprod fra mars 2013.

Lurer på hvordan det hadde sett ut med Telenor som eneste bredbåndsleverandør? Maksimum 5 megabitslinjer til 500,- i måneden og med "tellerskritt" slik Telenor prøvde seg på på ADSL tidlig på 2000-tallet? :)

Se til .se for alternativet på godt og vondt. Masse fiber i sentrale strøk og helt krise utenfor.

I denne sammenheng; jeg tror der er bra at ETA har måttet selge lenge for å få opp bransjen og markeder og jeg tror det er enda bedre at de nå vil kutte :).

Moro med a10 i Stowa.