Jeg er enig i prinsippet om at Swatch bør få velge hvem de vil selge verk til, og således er det jo pussig at en hel industri har gjort seg "avhengig" av en leverandør på denne måten.
Men jeg synes det er pussig at de fleste ETA- og inhousediskusjonene mangler meninger rundt hvor vanvittig mye ETA-verk har betydd og betyr for oss som "forbrukere" og klokkeentusiaster.
For det første leverer ETA utrolig gode verk. De er robuste, pålitelige og nøyaktige. De er billige å serve og alle urmakere gjør jobben. I tillegg er distribusjonen på deler god. Hvis Swatch begynner å stramme inn på deleleveranser (så har vi jo alle de andre som kopierer verkene) får man fort de utfordringene vi begynner å se på Rolex og Omega (og mange andre merker).
ETA har gjort eksklusive klokker tilgjengelig for svært mange når Breitling, Omega og IWC (og flere...) har kunnet levere klokker rundt 20k, med samme finish på kasser, skiver, lenker osv som på de dyrere modellene. Se på prisene på de samme merkers klokker med inhouse... I tillegg er inhouseverk generelt langt (!)mer upålitelige (min påstand som jeg mener å ha god dekning for
), langt mindre tilgjengelig distribusjon på deler og kyndige urmakere, og lange servicetider. Dette gjelder, så godt som, alle merker!
Jeg skal ikke henge ut verken historier på forumet eller klokkemerker generelt, men å klage over høy regning og lang servicetid på et inhouseverk blir som å klage over at det koster mer å serve en Ferrari enn den forrige bilen som var en Golf (ber om unnskyldning for bilmetaforen.) Her er Rolex unntaket, men så er det ingen Ferrari heller
At mange produsenter med fordel kunne hevet servicegraden er en annen diskusjon...
ETA er i en særstilling når det gjelder tilgjengelighet på deler og service, men poengene kan overføres til mange andre verk/produsenter som deles av flere merker og klokker.
Så er spørsmålet da; hva gjør de nå? De små uavhengige produsentene slipper nok unna med "kopi-verkene", men gjør de store det? Det er helt umulig for de å produsere inhouseverk til alle modeller. Da vil kostnadene, problemene og misfornøyde kunder stå i kø herfra til Sveits.