Ett lite dilemma, hva ville dere gjort?

Medlem
19. juli 2013
Sted
Hamar
Som sagt i andre tråder før her inne er jeg ute etter å kjøpe en Rolex Exp II.
Jeg vet at jeg kommer til å kjøpe klokken, det jeg er usikker på er tidspunktet. I utgangspunktet var planen å la kjøpet vente, og gi meg selv en fin 20 års gave i Mai. Men nå har kjøpe lysten blitt så stor at jeg ikke er helt sikker lenger.

Her er problemet. Jeg jobber deltid/vikar i matbutikk og har ikke veldig mange vakter iløpet av en måned, men sånn det er nå har jeg råd til uret. Velger jeg å kjøpe nå står det ikke fryktelig mye penger igjen på konto, men jeg er fremdels sikret om noe på bilen etc skulle ryke. Med andre ord kan jeg være lykkelig eier av ett fantastisk ur om ikke så lenge og fremdeles ikke være redd for å komme i noen økonomisk krise.

Eller så venter jeg til 20 års dagen min og gir meg en perfekt gave jeg har planer om å ha livet ut og kan minnes at jeg ga meg selv i 20 års gave. Kontoen rekker også å vokse i noen måneder til.

Håper å kunne få noen innspill på dette! :)

Som sagt i andre tråder før her inne er jeg ute etter å kjøpe en Rolex Exp II.
Jeg vet at jeg kommer til å kjøpe klokken, det jeg er usikker på er tidspunktet. I utgangspunktet var planen å la kjøpet vente, og gi meg selv en fin 20 års gave i Mai. Men nå har kjøpe lysten blitt så stor at jeg ikke er helt sikker lenger.

Her er problemet. Jeg jobber deltid/vikar i matbutikk og har ikke veldig mange vakter iløpet av en måned, men sånn det er nå har jeg råd til uret. Velger jeg å kjøpe nå står det ikke fryktelig mye penger igjen på konto, men jeg er fremdels sikret om noe på bilen etc skulle ryke. Med andre ord kan jeg være lykkelig eier av ett fantastisk ur om ikke så lenge og fremdeles ikke være redd for å komme i noen økonomisk krise.

Eller så venter jeg til 20 års dagen min og gir meg en perfekt gave jeg har planer om å ha livet ut og kan minnes at jeg ga meg selv i 20 års gave. Kontoen rekker også å vokse i noen måneder til.

Håper å kunne få noen innspill på dette! :)

Det du beskriver her er en perfekt mulighet til å kjøpe 2 ur! Vet ikke hvordan finansene er, men hva med å kjøpe en brukt Submariner nå, og en exp2 til bursdagsgave? Da blir du blakk, lykkelig og eieren av 2 klassikere hvorav en av de er 20 års-gave!

Høres jo her ut som om du kommer ut med mest godfølelse av å vente inn selve bursdagen.
Den som venter på noe godt og så videre .... @Tutto

Det sagt, hvis pengene står på konto og du er trygget mot andre uforutsette utgifter som kan skje og kommer over en god deal, gjerne her på sonen så er det vel strengt tatt bare å handle i vei.
Erfaring viser jo, særlig på Rolex, at prisene ikke akkurat synker.

Redigert av en moderator:
Tja, jeg har litt av det samme problemet selv, faktisk.

Rent logisk er det jo best å vente. Er jo litt årleit å kunne tenke på at man kjøpte denne til seg selv i 20årsgave i stedet for at det bare var en tilfeldig dato. Det får jo være litt opp til deg hvor mye det betyr.

Alternativt kan du jo kjøpe deg noe litt billigere nå som du kan bruke som ventepølse og selge senere? Selv vurderer jeg det alternativet sterkt.

Siden du "må" søke råd regner jeg med at om du går til innkjøp nå så står økonomien til å "skrante" om alt skulle ha gått galt. I såtilfelle ville jeg gått for en ventepølse(seiko eller lignende?) til å slukke tørsten først å så slå til når du føler det er rett tidspunkt :) Man vet aldri når murphys lov slår inn :cool:

Husk at ingen noen sinne egentlig "trenger" en klokke så her mener jeg du fint kan vente litt og få deg en klokke med historie som 20 årsgave og ha det godt økonomisk i mellomtiden.

Kjøp nå, prisene gikk ganske kraftig opp i oktober. Siden den gang har EUR styrket seg ytterligere, slik at innen mai må du nok regne med 1 kanskje 2 prisoppganger til. Sannsynligvis utgjør disse flere kr., enn det du får i rente inntekt, ved å holde pengene i banken frem til mai.
De fleste innen handel, også Rolex AD'r, strekker seg gjerne litt ekstra med rabatter for å toppe års omsetningen mot slutten av året.
Send en e-post til aktuelle AD'r med ditt ønske.
Du kan jo gjemme uret frem til mai, hvis det er viktig for deg.

Kjøp Expl II nå og spar deg opp til ny buffer/klokkekonto, så ser du om du går all inn i et eller annet på 20 årsdagen, eller nøyer deg med Expl II (de fleste av oss her har klart å døyve kjøpe-trangen fint før ...;)).
Og registrerer at det tok sånn ca kun kort tid før det første "Kjøp en Sub! og så en Expl II" -Innspillet kom, i sann TS ånd, hehe.

Generelt synes jeg man skal være moderat forsiktig med å anbefale en 19 åring å tømme bufferen for å kjøpe klokke.

Just saying.

Det kommer jo helt an på det.

Vil nesten påstå at det er bedre å bruke pengene på klokke enn ny bil, anlegg, øl, jenter eller annet man bruker penger på som ungdom. Klokken taper seg jo ikke så ekstremt mye i verdi ;) Spesielt ikke hvis den kjøpes brukt.

Så kan man jo også være fornuftig og slenge inn pengene i BSU.

Jeg er relativt sikker på at jeg får den beste følelsen av å vente til 20 års dagen min med kjøpet. Noen "ventepølse" blir det ikke, har nå en seamaster diver som jeg heller kommer til å selge før Rolex kjøpet.

Om Prisene vil øke mer som @Gin forteller vil det vel egentlig lønne seg å kjøpe nå før 2014 og spare den til Mai. Vil det evt være mulig å dra kortet nå, og bestille en Exp II til Mai og da få en med full garanti fra da den leveres? Hvor stor økning i pris kan man forvente?

Sub er en veldig fin klokke det også ja, men nå er det Explorer II med hvit skive jeg virkelig har falt for :)

Generelt synes jeg man skal være moderat forsiktig med å anbefale en 19 åring å tømme bufferen for å kjøpe klokke.

Just saying.

Mye klokt fra denne karen idag!
I min verden styrer du unna pengegalopp, multiflipping og utakknemlighet. Kjøp deg det ene du har lyst på, nå eller i mai.

Og gled deg over det, om du kjøper uret nå eller om du venter.

Jeg ville ventet...

Alltid greit å ha pengene klare på konto, og når det dukker opp en pent brukt (som det garantert kommer til å gjøre i løpet av den neste 6 månedene) klipper du til! :)

Kjøp så raskt det kommer opp et pent eksemplar til en fornuftig pris, og legg den i bankboks frem til bursdagen din:)

Svaret er selvfølgelig submariner :cool:

On topic: vent til du er 20 - da får du en bedre historie.

Jeg ville ha ventet til bursdagen din i mai @Tutto. Da kan du forhåpentligvis få samme dato på sertifikatet som bursdagen din og du vil få en bedre historie og tilknytning til uret. Du burde også benyttet det neste halve året til å forsikre deg om det virkelig er det uret du ønsker deg eller om det er noe annet som frister mer om 6 måneder. Jeg vet ihvertfall med meg selv at jeg skifter mening fra uke til uke, og fra time til time noen ganger også:eek:
Lykke til.

Just saying.

Jeg gjør en helomvendig her rett og slett:D What he ( @ChristianN ) said ...

Er SELVSAGT mest fornuftig å vente litt her, og er strengt tatt utelukkende pluss med det. Du har noe ekstra og glede deg til, du tømmer ikke noen kontoer, du får en skikkelig "bursdagsklokke".
Og som Wangensten her påpeker, du ville ikke vært den første her inne som var 100% sikker på fire-fem forskjellige klokker er DEN rette ila en seks mnd periode.

Men kjøp for all del Explorer 2 i stedet for Sub. Sub er kjedelig og Explorer er himmelsk...

Takker for alle synspunktene her. Kommer til å vente til 20 års dagen min da det blir en fin ting å tenke tilbake til og gir klokken litt historie. Samtidig hadde det vært veldig morsomt å fått bursdagen min i sertifikatet som blir nevnt her:)

Som noen skriver her så kommer klokker etter mye annet, og det er strengt tatt ikke noe jeg behøver. Uansett om en er ung og etterhvert skal flytte inn i sitt eget synes jeg man kan unne seg noe til 20 årsdagen, mener dette er ett tall som har litt mening mtp alder.

Skal inn til Oslo før jul å snakke med Bjerke, kanskje det allerede nå kan avtales å få en klokke presist på den datoen. Litt usikker med å gjøre ett kjøp der, har lest veldig mye negativt om dem, men blir veldig langt å reise andre steder.