Ett lite dilemma, hva ville dere gjort?

Takker for alle synspunktene her. Kommer til å vente til 20 års dagen min da det blir en fin ting å tenke tilbake til og gir klokken litt historie. Samtidig hadde det vært veldig morsomt å fått bursdagen min i sertifikatet som blir nevnt her:)

Som noen skriver her så kommer klokker etter mye annet, og det er strengt tatt ikke noe jeg behøver. Uansett om en er ung og etterhvert skal flytte inn i sitt eget synes jeg man kan unne seg noe til 20 årsdagen, mener dette er ett tall som har litt mening mtp alder.

Skal inn til Oslo før jul å snakke med Bjerke, kanskje det allerede nå kan avtales å få en klokke presist på den datoen. Litt usikker med å gjøre ett kjøp der, har lest veldig mye negativt om dem, men blir veldig langt å reise andre steder.

Høres fornuftig ut.

Alt det posivite man kan si om Bjerke drukner fort i hverdagen, også min egen. Ta deg en tur til Oslo og snakk med dem, du blir sikkert godt mottatt og de kan nok hjelpe deg med det du ønsker.

Alternativt kan nok både Jørgensen i Tromsø og Lervik Ur i Haugesund være en god hjelp, eventuelt også Saastad i Porsgrunn.

Jeg ser forøvrig ikke noe negativt i å spare opp til noe "unyttig" som 20 åring i forhold til å blåse samme sum på bilstereo f.eks :).. Klokken varer mye lenger og gir mye mer glede per krone fordelt på tiden du kan ha den.

Jeg er enig, la "iveren/egoisten i deg" få vente på noe godt. 20 årsdagen er spesiell! Dog prøv klokken og fler slik at du er sikker. Og blir du det ville jeg pratet med Lervik på en ny til en god pris med datoen i sertifikatet. Ser du for deg at du skal flippe engang og vil ha likvide midler (ergo penger er plassert og absolutt ikke tapt) kjøp en pent brukt ila nyåret til rett pris og legg den unna til bursdagen. Husk at vi som samler kjøper ofte ur til rett pris og kan selge de igjen til samme pris eller kanskje til og med mer seinere. Dette er ikke sånn sett forbruksvarer i mine øyne:) lykke til!!

@Gin
Kjøp nå, prisene gikk ganske kraftig opp i oktober. Siden den gang har EUR styrket seg ytterligere, slik at innen mai må du nok regne med 1 kanskje 2 prisoppganger til. Sannsynligvis utgjør disse flere kr., enn det du får i rente inntekt, ved å holde pengene i banken frem til mai.
De fleste innen handel, også Rolex AD'r, strekker seg gjerne litt ekstra med rabatter for å toppe års omsetningen mot slutten av året.
Send en e-post til aktuelle AD'r med ditt ønske.
Du kan jo gjemme uret frem til mai, hvis det er viktig for deg.

Nå er det forøvrig ingen makroøkonomiske transaksjoner som gjør utsagnet ditt korrekt?

Kronen vil mest sannsynlig appresiere seg mot euroen mot neste år.

Dersom Rolex endrer prisene sine er selfølgelig noe helt annet, men euro mot kronen? Mest sannsynlig ikke. Korreksjonen som foregår nå skyldes rett og slett en minimal oppgang for hele eurosonen samlet 3 og 4 kvartal i år.

Jeg tror det er et godt valg å vente til du fyller 20.

Redigert av en moderator:
Hei!

Synes det høres ut som en super plan å vente til 20-årsdagen. Hadde en litt lignende plan ved kjøp av min første Rolex, en Submariner 16610, men der endte jeg opp med å kjøpe 1 måned før bursdagen som følge av tilgjengelighet og en ynkelig impulskontroll. Den ble flippet til en birthyear-Sea Dweller bare noen dager før attenårsdagen, og det var virkelig en fantastisk følelse. Ikke helt det samme, men det uret ble og er forsatt veldig spesielt for meg, og er det eneste i samlingen jeg kan garantere aldri blir flippet.

Ellers er det som de andre sier, svært likvide gjenstander vi samler på her inne. For min del er det mye enklere å spare til en gjenstand enn å sette penger i banken, selv om boligsparingen er første prioritet. Gjør man gode/kurrante kjøp er det vanskelig å tape så altfor mye penger, og bruksgleden av kvalitetsur overgår på langt bortsatte penger på en sparekonto, i hvert fall for meg.

Nei, kjøp drømmeuret på 20-årsdagen, og la det bli en keeper!:) Bli heller bitt av basillen og gjør spinnville prioriteringer senere:cool:

Lykke til!

Da blir det å vente til bursdagen med ett kjøp, og evt kikke litt rundt på alternativer for å se om det er riktig klokke. Begynner nå og undersøke med med forskjellige ADer om muligheten med bursdags datoen min i sertifikatet.

Om det er noen som er innom Bjerke i Oslo og legger merke til at dem har en exp II polar inne hadde jeg satt pris på å få beskjed så jeg får prøvd klokken en gang til :)