Etter polering fra AD

Jeg får svare meg selv da:
Spurte SG om jeg faktisk ville få tilbake klokkene med fabrikkspec på poleringen. Fikk da til svar at de måtte sendes til Sveits for nytt prisoverslag...
Litt pussig når de initielt sendte meg link til hvordan de skulle utføre service som presiserte at poleringen skulle være helt topp:
OMEGA Watches: Complete maintenance service

Når det gjelder service på omega vinner du jo for så vidt lotteriet om de må sendes til Sveits. Da får du faktisk en "som ny" klokke tilbake og ikke noe random drittpolish fra risløkka i Oslo.
 
Har ikke hatt noe polering på kasse/lenke enda, men har fått polert glasset på min Speedmaster 3570, da den kom med riper ny fra AD. Syns ikke poleringen de gjorde hos Lervik var spesielt imponerende, da den ikke fjernet riper i stor grad. Men hesalitten er kanskje VELDIG sensitiv? Ikke vet jeg
 
Har ikke hatt noe polering på kasse/lenke enda, men har fått polert glasset på min Speedmaster 3570, da den kom med riper ny fra AD. Syns ikke poleringen de gjorde hos Lervik var spesielt imponerende, da den ikke fjernet riper i stor grad. Men hesalitten er kanskje VELDIG sensitiv? Ikke vet jeg

Det blir nok fort riper i hesalite, men dette kan du jo fikse selv veldig enkelt: Polywatch ripefjerner - Tidssonen Webshop
 
Når det gjelder service på omega vinner du jo for så vidt lotteriet om de må sendes til Sveits. Da får du faktisk en "som ny" klokke tilbake og ikke noe random drittpolish fra risløkka i Oslo.

Jeg ringte Swatch Group Norge i forrige uke for å forhøre meg om service på en Aqua Terra. Damen sa at det utføres i Norge, men klokker som skal poleres sender de til Sveits. Damen sa også at de kan sende til Sveits uansett, om kunden ber om det. Anslått tid i Sveits 5 uker, pluss forsendelse begge veier.
Jeg vet ikke hva damen het, men hun hadde samme stemme som telefonsvareren...
 
Jeg ringte Swatch Group Norge i forrige uke for å forhøre meg om service på en Aqua Terra. Damen sa at det utføres i Norge, men klokker som skal poleres sender de til Sveits. Damen sa også at de kan sende til Sveits uansett, om kunden ber om det. Anslått tid i Sveits 5 uker, pluss forsendelse begge veier.
Jeg vet ikke hva damen het, men hun hadde samme stemme som telefonsvareren...

Åpenbart noen fordeler ved å gå rett på dem og ikke via Bjerke. Bra tips.
 
Jeg tenker det kommer veldig an på kompetansen på den som gjør det, og hvilken klokke som skal poleres opp. En submariner vil være vesentlig forskjellig fra en AP Royal Oak. Og hva ligger i polering? Kun freshe opp polerte flater? Eller fjerning av mer dype riper, og børste opp struktur osv. Demontering av deler? En polering er ikke en polering.

Hva ble gjort med din @r_inge? Og ble det bra? :)

Ang polering, så følger jeg Urmaker Gulbrandsen på facebook, han pleier å legge ut masse bilder av polering av forskjellige Omegaer, de blir polert ifb service og er i deler, fy så bra det blir.
 
Redigert av en moderator:
Jeg hadde bare en "vanlig polering" ikke noe høyglans i mitre ledd eller.lign.
Jeg regnet med det var en vanlig polering siden det ikke ble spesifisert at det var en spesiell klokke(spesiell polering)
 
Jeg hørte hos en lokal urmaker at Breitlings servicesenter i Stavanger, Ur-teknikk, hadde en dedikert person som var "kassemester" :)
 
Jeg hadde bare en "vanlig polering" ikke noe høyglans i mitre ledd eller.lign.
Jeg regnet med det var en vanlig polering siden det ikke ble spesifisert at det var en spesiell klokke(spesiell polering)

Nettopp, uret jeg sikter til en en Rolex Submariner 116610LN - ergo en ganske standard jobb vil jeg si. Har kun fått klassiske "deskdiver"-riper på lenke og noen mindre swirls på kassen, alt burde kunne poleres bort greit mener jeg.

Noen tips om hvem som kan gjøre dette i Oslo?
 
Det jeg vil sier til dere er at polering er et yrke.
De som drive med polering i Sveits eller Tyskland på høy kvalitets kasser er profesjonell: Det er en kunst som tar mange år før total mestring.
Og med respekt til disse folk og det de kan for onklig, skal jeg ikke si at det er bare å sende en dyrt klokke til hvem som helst i Norge eller ett annet land.
Kjør med Cape Cod for polering eller en full kit som dette: Ultimate Watch Care Refinishing Scratch Removal Kit - with Microfibers
BARE for de små overflater og små "retouch". Ingen risiko der hvis mann er forsiktig.
Klokker som har en del merker er klokker som har levd: Ikke noe skam der.
Dere må forstå at for en full ekte polering/børsting, klokken MÅ fullstendig bli demontert: Bezel, kristall, bakklok, og alt inn i kassen.
Alle kasser en bearbeidet når de er nakken på fabrikk: Sånn er det bare.
Vil du ha 100% pro arbeid, skal det sendes til varemerket som solgt klokken: Ikke en "autorized dealer"...
Og da klokken skal demonteres fullstendig.
Dere gjør som dere vil med hjemmelandets polering, men hvis en klokke kommer hjem med tynn lugs, dal og berg etc... You been warned.
 
Redigert:
Her støtter jeg Hammerfjord 100%. For rett polering er demontering, oppspenning og jigger halve jobben, resten ligger i hendene på en fagmann, da bør de tilbake til produsent.