Solgt Excelsior Park chronograf ca 1940 talet

Medlem
16. feb. 2011
Innlegg
5
Sted
Oslo
Denna klockan har varit i Svenska Kungliga Flottans tjänst sedan 1940 talet fram till för ca 20år sedan.
För historien bak märket Excelsior Park samt när den införskaffades till Flottan hänvisar jag till linken nedan;
http://www.tidssonen.no/forum/vintageklokker-26/excelsior-park-med-tre-kronor-15124/

Klockan fick full överhalning hos en duktig urmakare i juni 2013 med bl a nya verkhållare och nytt plexiglas till en kostnad av 5920SEK. Garanti t o m juni 2014 på arbetet. Fungerar nu utmärkt och håller tiden bra. Mekanisk uppdragning. Mäter 37,5mm utan krona.

Till skillnad från den förra, som jag sålt, så har denna en bättre kvalité på urverket, cal 40-68, med Breguetspiral och viktskruvar på balansen. Märkligt nog så är det ingen logo på denna vilket jag inte kan förklara med annat än att det möjligen kan röra sig om en special beställning till Flottan. Den är märkt på baksidan med Tre Kronor samt siffran 6. Det sitter en ny brun Cordovan skinnrem på.
Klockan har under sina år fått små fuktskador på urtavlan vilket har gjort den mer beige än silver och även på visarna vilket framgår av bilderna. Den har aldrig blivit polerad så här pratar vi om original med patina.

Jag säljer denna rariteten för 15000NOK Svar på PM och inga skambud tack.








Tack för titten