"FÅTT SVAR" Hjelp til Fysikk lekser, jeg får ikke sove om ingen svarer meg!!!

G

Guest571

Guest
HJELP!!! Jeg får ikke sove om jeg ikke får svar på dette spørsmålet, som jeg mistenker har et farlig lett svar, oppgaven er som følger;

To biler, A og B, kjører forbi det samme punktet P på en veistrekning.
Bil A passerer først med den konstante farten 65km/h. 10 sekunder senere passerer bil B med den konstante farten 70 km/h.

Regn ut hvor lang tid det tar før bil B tar igjen bil A.

(svaret er 130s, stod i fasiten)

Om jeg får kjapp hjelp vanker det en lekker GEOR klokke på nerden som kan gi meg nattesøvnen tilbake:)

-mathfjeld
 
Jeg tenker sånn:

Finn først ut hvor langt bil A kjører på 10 sekunder. 65 km/t er ca lik 18 m/s, dvs at bil A kjører 180 m på 10 sekunder. Dette er avstanden mellom bil A og bil B idét B passerer punkt P.

Den relative hastigheten mellom bil A og B er 5 km/t, du kan med andre ord se på dette som om bil A står stille og bil B kjører mot bil A bakfra i 5 km/t.

5 km/t tilsvarer ca 1,4 m/s. I denne hastigheten tar det ca 130 sekunder å kjøre 180 meter (180/1,4).

Hjalp det? :)
 
Supert! Natta :p

Send meg pm med adressen din om du vil ha verdens styggeste billigste møkkaklokke i posten:)

Regnestykket var nesten fullført men når jeg kom så langt som at differensialen var 1,4ms stoppet hjernen, så takker meget for hjelpen!
 
Etter 3 øl og to glass vin skal jeg gi det et forsøk.

S1 = S2

S=v*t
t2 = t1 + 10sec.

v1 = 65km/t = 18,056m/s
v2 = 70km/t = 19,444m/s

18,056*(t1 + 10sec) = 19,444* t2

Tror du har den der...

Oops, noen kom meg i forkjøpet.
 
Hehe, bare behold "klokka" du :) Gøy å få trimmet de små grå bittelitt, blir ikke mye ligninger og regnestykker på meg lenger...

Sov godt.
 
ikke egen formel i excel...

vel, siden dere husker formlene enda, så spør jeg:

om jeg setter en flaske farris inn i kjøleskpet, når er den kald?

fra romtemperatur, 25 grader, og ned til 4 grader...

???

;)
 
vel, siden dere husker formlene enda, så spør jeg:

om jeg setter en flaske farris inn i kjøleskpet, når er den kald?

fra romtemperatur, 25 grader, og ned til 4 grader...

???

;)

Farris (celsius 4) = 25x - bobleeffekten
.................glemt å lukke kjøleskapsdøra..............
...................................0.17.....................................

Om du så regner kvadratroten av kjernetemperaturen på leverposteien før du åpna kjøleskapet bør du havne på rundt 21,5 timer og 34 sekunder.

Kom gjerne med flere nøtter, denne ble litt lett.
 
Ikke noe problem, jeg skal ha fysikk resten av året, så "nøtter"/leksene mine skal du få masse glede ac.
 
Foreslår at denne tråden stenges da den gir meg iskalde grøss ned langs ryggn og ekle flashbacks til fjordårets fysikk oppgaver på skolen... :eek::eek::eek:
 
vel, siden dere husker formlene enda, så spør jeg:

om jeg setter en flaske farris inn i kjøleskpet, når er den kald?

fra romtemperatur, 25 grader, og ned til 4 grader...

???

;)

He he...:D
Du må bare finne forholdet vann / CO2 i farrisen og effekten på kjøleskapet.:p
Deretter er det jo bare å kjøre på med spesifik varmekapasitet for vann = 4,18 kJ/(kg * K) + CO2 = 0,84 kJ/(kg * K)
Jeez, skjønner at jeg ikke bare er en klokkegeek ;)
 
uhg,ikke rart jeg var nedkjølt, februar 2008 kjørte klokka 5 om morgenen til kautokeino fra en småbygd i troms ca 30 mil og 12 timer ute,ingen naken hud og vindskjerm. men friskt læll.

Takker får svar.
 
He he...:D
Du må bare finne forholdet vann / CO2 i farrisen og effekten på kjøleskapet.:p
Deretter er det jo bare å kjøre på med spesifik varmekapasitet for vann = 4,18 kJ/(kg * K) + CO2 = 0,84 kJ/(kg * K)
Jeez, skjønner at jeg ikke bare er en klokkegeek ;)
Jeg vil tro en tilnærming med bare vann vil være mer enn godt nok. Det er ikke så fryktelig mange gram gass i en slik flaske. Og siden varmekapasitetene med hensyn på volum og trykk varierer lite for væsker, kan du helt fint klare deg med en vanlig flaske vann.
Det du derimot mangler er en fornuftig k (varmestrømkoeffisient) for flasken (og luften?) og en enkel beskrivelse av konveksjonen rundt flasken.