Få ut knekt opptrekksaksel ?

Medlem
29. mars 2015
Sted
Tranby
Hvordan skal jeg få ut denne på fornuftig og enkelt vis?

IMG_2950.JPG

https://goo.gl/photos/kn9UscgHNErnLmV96

Redigert:
tror opptrekksakselen er 0.9 i diameter - så det er jo relativt smått å få tak i dette her...

Jeg ser ikke bildet ditt, men det er en liten skrue der som du løsner. Da kan du trekke vellen / The stem ut.

8

Hmm... merkelig. Jeg bruker bilder i photos.google.com, men har hatt problemer med deling tidligere også..

Jeg har oppdatert opprinnelig innlegg med nytt bilde, nå linket til onedrive.live.com, men også en link til photos.google.com

Håper bildet kan sees nå...

Nå vet jeg ikke hvor stort bildet ditt er forstørret. Men er ett mulig å få tak i den
knekte delen med en vicegrip tang?

Er nok forstørret en del ja... Akselen som stikker ut er omtrent 0.9 mm diameter, og det ser ut som det er omtrent 0.9 mm som stikker ut også...

Måtte være en vise-grip eller annen tang med en lynende rett avslutning på kanten i så fall. Så fort det er snakk om avrundede kanter, så får jeg ikke tak.

Jeg ser ikke bildet ditt, men det er en liten skrue der som du løsner. Da kan du trekke vellen / The stem ut.

8

Er nok forstørret en del ja... Akselen som stikker ut er omtrent 0.9 mm diameter, og det ser ut som det er omtrent 0.9 mm som stikker ut også...

Måtte være en vise-grip eller annen tang med en lynende rett avslutning på kanten i så fall. Så fort det er snakk om avrundede kanter, så får jeg ikke tak.

Denne skruen løsner du med noen omdreininger - den skal ikke helt ut og bør heller ikke løsnes for mye, da det ellers kan være vanskelig å få det sammen igjen uten å måtte ta av skiven. På noen urverk er skruen byttet ut med en "trykker".
3571f6b1-9210-48fc-a4c7-be28b74f6480_zps0wu7ps5n.jpg

• Liker
Reaksjoner: Grendel
For de som ikke får opp bildet så sitter den knekte delen igjen i krona.

Tror en skarpslipt vicegrip vil gjøre susen.

For å løsne den da, så setter du fortennene forsiktig i tappen som stikker ut, og dreier kronen mot urviseren.

(Nei. ikke gjør det, jeg bare måtte si det siden det er fredag!)

8

Problemet ble løst!

Jeg hadde ikke vise-grip, men en annen tang med skarpe kanter. Fikk ut den lille delen. Klokka er nå reparert, opptrekksakseslen er skjøtet og tilpasset lengde og montert. Klokke og eier er gjenforent til stor glede. :)

• Liker
Reaksjoner: Grendel