Fått tilbud på brukt Omega Speedmaster pro

Medlem
8. feb. 2011
Sted
Finnskogen
Hei,

Har i noe tid vurdert å kjøpe meg min første ordentlige klokke, og valget har falt på en Speedmaster Pro. Jeg har vurdert både nytt og brukt, men brukt har vært mest aktuelt pga pris (trodde jeg)

Har nå fått tilbud om en strøken 2002 mod ref 3570.50.00 (tror jeg) med alt av papirer til kr 22.000

Mulig jeg er snål, men synes denne prisen er vel stiv?

Grunnen til at jeg spør er at jeg ønsker å vite litt mer om det generelle prisnivået på brukte utgaver av denne klokken, og om det rett og slett er såpass lite å spare på å kjøpe brukt at jeg like greit kan gå for et nytt ur?

Sp vidt jeg vet et det vel ikke gjort store forandringer på denne modellen de siste årene som gjør denne årsmodellen spesielt mer ettertraktet?

Har også vurdert å gå for en eldre modell med cal 321, men føler liksom ikke at det blir det samme "bruksuret" en nyere modell vil være...

Håper noen har noen tanker rundt denne problemstillingen

Hehe uff, mange som tror de sitter på gull.

Du får den jo nesten til den prisen der i gråmarkedet, da snakker vi kliss ny:

http://www.urverket.no/omega-speedmaster-professional-first-man-on-moon-p-334.html

Er en flott klokke, men personlig ville jeg aldri betalt den prisen for den. Generelt tenker jeg omega med nypris rundt 25 burde koste rundt 15k brukt i ok stand med alle papirer, litt mer eller mindre avhengig av stand, alder osv.

Forøvrig er jeg ikke 100% overbevist om at jeg ville ha hatt en håndtrukket speedmaster som "bruksklokke", men det er vel kanskje bare min preferanse. Du får jo disse med automatisk urverk og mer eller mindre samme looken på klokken.

Men som sagt, det er en høyst personlig preferanse :).

Uansett, du må ikke finne på å kjøpe denne brukt for 22k.

Nå er det veldig lenge siden jeg har sett på priser på Speedmaster.. Men det der hørtes litt dyrt ut for mine øre..
Trodde de lå mer rundt 15-18 000 den modellen der.. :confused:

Edit: Ser vi er fler som er enige, tror nok at rett pris ligger mer rundt 15 000 for denne modellen. Avhengig av tilstand, om den trenger service etc. Service er en betydelig kostnad på en slik modell, så spør når sist den var inne.

Hei,

Takk for raske og gode tilbakemeldinger, da tror jeg nok jeg lar denne muligheten passere i denne omgang om det ikke er mulig å prute det ned ganske betydelig i pris...

Har også vært litt skeptisk til den manuelle utgaven som bruksur, noen som har erfaring med det? Har kontorjobb, så blir ikke akkurat de hardeste påkjenningene på uret=)

Har vurdert reduced-utgaven, men det gir ikke helt samme feelingen, mulig jeg er lettpåvirkelig og kjøper hele "moonwatch-gimmicken", men gidder ikke bruke 20.000+ på ei klokke hvis den ikke "føles" rett!

Hmmm, her må det nok planlegges en tur til forhandler skjønner jeg, slik at jeg får prøvd litt forskjellige utgaver av dette uret. Bor dessverre ikke i umiddelbar nærhet av en Omega-forhandler, og har bare prøvd 3570-modellen "live"...

Blir denne klokkeinteressen mer enn et forbigående blaff (noe jeg er redd det blir!), må jeg vurdere å flytte nærmere et sted med en skikkelig urmakerforretning=)

Får smooth-talke med kona, så kanskje det blir Oslo-tur til helgen, men hun vil vel lure på om jeg har gått fra sans og samling om jeg foreslår shoppingtur til Tigerstaden:D

Skyld på valentines day, sørg for å stikk innom en eller annen form for butikk hvor du kan kjøpe noe til henne.

Omega lager mange fine dameklokker, for ikke å nevne at mange kvinner kler herreklokker også ;).

Den er åpenbart for dyr. Sjekk salgssiden her inne så finner du bl.a denne:
http://www.tidssonen.no/showthread.php?4632-FS-Omega-Speedmaster-Professional

Når det gjelder sammenligninger mellom måneklokken og automatikk-speedmasterne har jeg skrevet noe om dette her: http://www.tidssonen.no/showthread.php?5308-Omega-Speedmaster-3210.50.00/page2

Automatikk-speedmasterene (bortsett fra Broad Arrow som har et strålende in-house verk uviklet sammen med Piguet) er sikkert gode klokker, men minner om hvilken som helst middels interessant kronograf med standardverk og kan ikke sammenlignes med en av klokkebransjens største klassikere.

Den daglige interaksjonen med mekanikken som trekkingen representerer, er en av grunnene til at jeg elsker mekaniske ur. Et ur med automatisk opptrekk blir man bare minnet på at er mekanisk når man sjekker hvor nøyaktig det går:)

Er litt den følelsen du nevner her jeg sitter med angående Reduced-utgaven, så jeg er nok bestemt på å gå for en manuell Pro. Har sendt deg PM Morini angående annonsen du linket til (Innlegget ditt fungerer forresten bra som salgspitch for annonsen din:))

100% enig i at en skikkelig speedmaster er manuell, men jeg snakker bare om hva som er praktisk ;).

Jeg har selv siklet på den annonsen det linkes til mange ganger, tror ikke du går feil med den akkurat!

Da var handelen gjennomført, og jeg er storfornøyd og stolt eier av en Speedmaster Pro. Så spørs det hvor lang tid det går før jeg må ha et ur til, blir jo tullete i hodet av å bla gjennom tråder og se alle fantastiske urene her inne!

Gratulerer! Får håpe du er litt som meg, jeg har en god del merker som jeg absolutt ikke kunne tenkt meg ur fra. Så jeg drømmer ikke SÅÅ mye, men når jeg derimot drømmer så blir det dyrt!

Til lykke med Speedmaster!

Da var handelen gjennomført, og jeg er storfornøyd og stolt eier av en Speedmaster Pro. Så spørs det hvor lang tid det går før jeg må ha et ur til, blir jo tullete i hodet av å bla gjennom tråder og se alle fantastiske urene her inne!

Konge! Ta noen bilder da? :)

Jeg, som er stor Omega-fan, liker egentlig ikke Speedmaster Reduced. Subdial-plasseringen ser helt feil ut spør du meg, og det er ikke skikkelig Speedy med automatisk urverk. Selv trekker jeg opp min Speedmaster, som er bruksklokken min, hver dag, og nyter å interagere med den. Det er en nydelig klokke som aldri vil gå av moten. Gratulerer med godt kjøp!

Får dessverre ikke lastet opp vedlegg, så ingen bilder i denne omgang. Herlig følelse og stå opp idag, trekke opp klokka og sette den på armen! Tar meg selv i å sitte å ta tiden på alle slags unødvendigheter, som f eks hvor lang tid jeg bruker på bleieskift, hehe...

Trodde muligens klokka ville bli for stor på min småpinglete arm, men etter en dags bruk ville jeg ikke hatt den mindre.

Kona er ikke like imponert, da hun syns klokken jeg hadde, en Certina DS Podium, var et penere ur, forstå det den som kan...

Strålende fornøyd med ny klokke, men Sitter å lurer på om jeg må kjøpe meg utstyr så jeg kan leke meg litt med å bytte reimer!

Årsjubileum

Nå har jeg hatt min Speedmaster i litt over året, og tenkte å gi en liten tilbakemelding på hvordan det har fungert så langt!

Alle mine "bekymringer" vedrørende denne klokken er gjort til skamme! Klokken er i daglig bruk, ingen problemer så langt, riper i hesalitglasset er ikke flere enn det bør være :D, og det gir fortsatt den gode følelsen og måtte trekke opp klokken manuelt hver morgen.

"Problemet" mitt nå er at uret sannsynligvis trenger en service, samt at jeg har oppdaget Rolex Submariner (i likhet med så mange andre her inne). Jeg var nå i helgen i Oslo, og hadde planlagt en tur innom Urmaker Bjerke i Karl Johan for å forhøre meg om service, samt prøve en 116610LN på håndleddet.

Når jeg vel sto utenfor døren til Bjerke, opplevde jeg noe jeg ikke kan se på som annet en "divine intervention": Jeg bestemte meg rett og slett for å IKKE gå inn... Hadde jeg gjort det, hadde jeg med 99% sannsynlighet sittet med en Submariner på armen nå, ei klokke på service, og en bankkonto bunnskrapet for cash, med tilhørende ramaskrik fra min bedre halvdel når jeg informerte om at den planlagte ferieturen til sommeren måtte utgå pga klokkekjøp.

Oppsumert kan jeg trygt gi en kjøpsanbefaling til alle som vurderer en Speedmaster Pro, men med en advarsel om at du sannsynligvis ikke blir fornøyd med kun ei klokke!
Om noen har adressetips til til postordreservice på Speedmasteren mottas dette med takk...

David Andersen på Egertorget.

Jeg ville sjekket ut David Andersen på Egertorget. De har en lidenskapelig urmaker som tidligre har samlet på Speedmastere, og som gjør en veldig god jobb.

Tipper det er mulig å sende klokken dit:)

Lykke til!