Fødselsårsklokke

Medlem
26. jan. 2009
Innlegg
1.943
Sted
Ålesund
Har et spørsmål angående når man skal kjøpe en klokke fra fødeåret sitt.

Hva er det folk legger vekt på da, produksjonsår eller dato som salgsdato i sertifikatet? Tenker da spesielt på Rolex.

Takk for svar:)
 
Dette må du da selv bestemme, om du er så sær at du skal ha en klokke fra ditt eget år må du da kun ta hensyn til dine egne følelser.

For min del skulle det vært produksjonsnummeret som hadde noe å si.
 
Jeg har mer eller mindre tilfeldig kjøpt en klokke fra mitt fødselsår, men da har jeg tatt utgangspunkt i den datoen Longines fakturerte forhandler - eller i dette tilfelle, agenten for det landet den ble solgt i. Dette bør samsvare greit med produksjonsåret, men kan selvsagt avvike med flere år i forhold til når den ble solgt til forbruker.
 
Her er det vel best å være Ole Brum, ja takk begge deler.
Hvis jeg måtte velge ville jeg gått for produksjons år.
Nå vet ikke jeg hvilket år det er snakk om, men det vil jo være vesentlig billigere å kjøpe en uten papirene hvis det gammelt.
 
Hei

Okey, jeg har alltid tenkt produksjonsår, men da jeg skulle selge 5513 min fra 1979 var det flere som reagerte på at den først var solgt hos Alf Lie i 1983 og at dette dermed ikke var aktuelt som fødselsdagsklokke. Derfor jeg lurte :)
 
Min 5513 kom på bakgrunn av stemplet år på innsiden av baklokket. Det vil jo aldri forsvinne!
 
Skulle jeg ha fødselsårklokke så ville året den ble produsert vært alt jeg brydde meg om. Salgsdato er jeg helt likegyldig til. Klokken starter jo ikke sin eksistens først når den bæres ut av butikken... Og det er vel dette, nemlig når den "ble til", som har noe å si her? :)