Første klokke - er Longines/Rado gode valg?

gkk

Medlem
10. des. 2016
Innlegg
26
Sted
oslo
Hei!

Dere er sikkert lei av denne typen tråder her inne...

Fikk en moteklokke til jul for et par år siden som jeg er veldig happy med, men tenkte at det var på tide med en skikkelig klokke nå. Fant denne siden og det ser ut som nivået på posterne her generelt er høyt! For ordens skyld kan jeg så og si ingen ting om klokker. Tenker i utgangspunktet noe til mellom 10 og 20 k.

Var innom en forhandler i Oslo og hadde en veldig opplysende samtale der og så på et par klokker. Synes både et par fra Longines og Rado var fine. Noen som kan si noe om disse merkene? Slik jeg forsto det var Rado et nyere merke, men muligens av bedre kvalitet? Vil tippe at det meste masseproduseres nå, men er jo litt artig at produsenten har en rik og lang historie. Er det noe spesielt å merke seg med disse produsentene, eller er det greie valg? Likte Longines Flagship Heritage, og kommer jo til det som for meg virker som en hyggelig pris (her kan jeg naturligvis ta feil).

Er det andre merker jeg burde se på i samme stil? Og til sist: det er mange fine klokker på salgsdelen av forumet her. Er det uklokt av en totalt nybegynner å kjøpe noe brukt? Da åpner kanskje mulighetene seg litt.

Takker for alle svar!
 
Gå for Longines, de har mange fine modeller. Det lille jeg har sett av Rado fenger meg ikke så mye, men du må velge det du selv liker:)

At Rado skal være av bedre kvalitet enn Longines har jeg ingen formening om, men synes det høres litt rart uto_O
 
  • Liker
Reaksjoner: fredskijj og Newbie
Min personlige mening er at Longines Flagship Heritage er en veldig fin klokke innenfor ditt budsjett.
Du kan sjekke ut Nomos. De har klokker innenfor budsjett i samme stil som Flagship. Kommer ikke på flere i farten.
 
Dere er sikkert lei av denne typen tråder her inne...

Nei. Aldri.

Rado er vel ikke det mest interessante merket for klokkenerder da det havner litt i sjiktet mellom horologi og mote.
Kvaliteten er det vel ikke noe galt med, men "wis-status" er nok langt høyere med en Longines.
For 10-20k har du jo et hav å velge mellom.
Maurice Lacroix. Oris. Baume & Mercier. Stowa. Nomos.
Kanskje brukte Omega, IWC og Tudor.
 
  • Liker
Reaksjoner: fredskijj
Supert. Takker for svar.
Liker IWC og Zenith, men da må man vel gjerne over i bruktmarkedet.
 
Som jeg ofte gjør så foreslår jeg denne gangen også Tudor Black Bay. En førstegenerasjons Tudor Black Bay skal være mulig å få tak på brukt til rett rundt 20k. Kommer i variantene rød, blå og svart. Anbefales. Hvis det ikke frister så ta en titt på Nomos.

20160914_091737.jpg
 
OK - har orientert meg litt. Hvis ny klokke synes jeg i hovedsak Longines og Frederique Constant er mest aktuelt, men også at Maurice Lacroix, Baume & Mercier, Stührling, Tissot og Raymond Weil har fine klokker i min prisklasse.
Noen av disse merkene man bør unngå av en eller annen grunn?

Tenkte også å sjekke ut kjøp og salg-seksjonen her på TS.

En annen ting, hvor tett korrelasjon er det mellom pris og kvalitet innen klokker? Vil en Longines til 16K nødvendigvis være bedre enn en til 11K (at materialet f.eks er "alltid" bedre i dyrere klokker osv), eller kan man like gjerne kjøpe den billigste hvis man liker den best?
 
I all hovedsak kjøper man den man selv liker best, da det er den man vil få mest glede av.

Det er vel ingen av merkene nevnt ovenfor man bør unngå av noen spesiell grunn. Selv holder jeg en knapp på de fire første du nevner. Det smarteste er å dra å prøve ulike modeller hos urmakeren.

Når det gjelder forskjellen på en klokke til 11K og 16K er vel ikke forskjellene så store, men prisen avhenger av urverk, komplikasjoner og materialer. En Longines med litt gull er ikke spesielt mye bedre enn en til 11K i stål.

Håper du har sjekket ut denne fra Longines. En av de kuleste i heritage serien i følge meg.

jmynbgrvfc.jpg
 
OK - har orientert meg litt. Hvis ny klokke synes jeg i hovedsak Longines og Frederique Constant er mest aktuelt, men også at Maurice Lacroix, Baume & Mercier, Stührling, Tissot og Raymond Weil har fine klokker i min prisklasse.
Noen av disse merkene man bør unngå av en eller annen grunn?

Litt smak og behag. Av de du nevner liker jeg personlig best Longines og FC. Så må det vel kanskje sies at Stuhrling ikke er i samme klasse som de andre du nevner;)
Har ikke egen erfaring med nevnte merke men dette er vel billige kinaklokker. (Refs meg gjerne hvis jeg tar feil:rolleyes:)
 
Hehe, ja, så det nå. Mye negativ omtale. Blir nok en longines - hvis ikke jeg plukker opp noe brukt her i stedet, da ;)
 
Du finner lett tilsvarende Omega her hjemme på berget til samme pris. De dukker opp med jevne mellomrom. Det er fine klokker, men du må tenke på bruken. De gjør seg fint til dress, men til hverdags synes jeg de blir litt skjøre. Dessuten må du tenke på størrelsen. 35 mm er ganske så smått sammenlignet med moderne klokker.
 
Der er så mange å velge i at først ville eg ha bestemt meg for ka type klokke, deretter er det lettere å sikte seg inn på merker. Longines er flotte klokker, og legend diver er en som eg hadde lenge. retro design er litt i vinden om dagen så det vil du finne igjen hos mange merker. oris 65 er også eksempel på det.
 
Lyst på dressklokke, og tenker litt på vintage... En original Omega i god stand kanskje :) Ingen av de nye Longines som fenget meg helt, kanskje med unntak av Flagship Heritage.
 
Lite du finner i den priskaterogien som matcher flagship heritage. Eg har veldig sansen for Christopher Ward c9 moonphase også.
 
Den fra TH var meget fin Rolf! Liker Rado og - men savner "historien"....
CW var kul Blodstrupmoen, aldri sett en så "stor" månefase før :)