Første klokke -

Medlem
9. jan. 2014
Innlegg
65
Sted
Gjøvik
Hei hei, da har jeg beveget meg inn her, både på Tidssonen og i klokkenes verden. Etter en økende interesse for dette i hele høst tenker jeg det nå er på tide å skaffe min første skikkelige klokke. I tillegg til at den skal se bra ut og kunne brukes hver dag vil jeg gjerne ha en klokke fra et merke med litt historie. Har lest litt rundt på forumet og har nå Seiko sarb017 alpinist og Hamilton Khaki Field 40mm som "favoritter". Har også tidligere sett litt på Certina DS1. Med studentøkonomien min vil jeg helst ikke over 6000,- hva anbefaler dere? Kom gjerne med flere forslag:)
 
Seiko SARB023, eller 021 som er samme klokke med svart skive... :)

SARB023_LRG.jpg
 
DSC_2215.jpg


Hamilton Mechanical. En legende, klokken som ble produsert til de amerikanske soldatene under andre verdenskrig. Selv om det gamle inhouseverket ikke tikker der lenger, men er erstattet med ETA 2804, så er dette fremdeles en ekte Hamilton. Ingen homeage, men the real deal, for 250$. Ø 38mm, 8mm tykk, safirglass, manuell opptrekk, en av markedets flotteste canvasreimer.

Om du vil ha automatikk er Seikoen over og Hamilton Khaki Field 42mm min anbefaling.

HamiltonH70555533foto2.jpg
 
Hei

Jeg er også helt ny her og meldte meg inn 23 desember, og er ganske grønn på dette med klokker. Har lest litt rundt og bestemte meg for å bestille meg en Seiko SARB017 Alpinist.

Bestilte den på creationswatces.com og betalte via paypal. Klokken ble etterhvert sendt fra Japan og kom til mitt postkontor i dag, og betalte moms når jeg hentet ut klokken.

Pris inkl klokke og norsk mva ble ca 3775,-

Klokken var bra innpakket og det er en lekker klokke om jeg må få skryte litt :p .

mvh

Tom






DSC_2215.jpg


Hamilton Mechanical. En legende, klokken som ble produsert til de amerikanske soldatene under andre verdenskrig. Selv om det gamle inhouseverket ikke tikker der lenger, men er erstattet med ETA 2804, så er dette fremdeles en ekte Hamilton. Ingen homeage, men the real deal, for 250$. Ø 38mm, 8mm tykk, safirglass, manuell opptrekk, en av markedets flotteste canvasreimer.

Om du vil ha automatikk er Seikoen over og Hamilton Khaki Field 42mm min anbefaling.

HamiltonH70555533foto2.jpg
 
Jeg heller nok mot Hamilton, liker historien veldig godt! Det er vel bare å sjekke rundt på nettet:)
Ser creationwatches blir brukt av mange her, så virker som det er et ganske bekymringsfritt nettsted å bestille fra?
 
.. Det som jeg er litt "redd" for er størrelsen. Jeg tror fort 38mm kan bli litt lite, noen som har erfaringer? Eneste jeg kan si er at jeg vet 40mm passer håndleddet mitt veldig bra, men det er det eneste jeg har prøvd som jeg vet størrelsen på.
 
Du kan aldri bare se på diameteren. Lengden på lugs spiller inn. Bredde på bezel spiller stor rolle. F.eks en dykkerklokke med vridbar bezel ser liten ut ved siden av en klokke med minimal bezel selv om diameteren er lik. Det er diameteren på selve urskiven som ofte er det avgjørende for om klokken føles for stor eller liten. Høyde spiller inn. Bredde på reim spiller inn, blir reimen for smal ser klokken større ut enn om reimen er bredere. Hadde den Hamilton Mechanical hatt 10 ATM børstet finnish og glass i baklokket hadde jeg klart meg med den som eneste klokke, den er bare helt RÅ.