Første klokke

Medlem
17. juni 2022
Sted
Oslo
Hei.
Trenger sårt litt hjelp. Jeg skal kjøpe klokke i morgengave til mannen min. Han er til nå ikke en klokkebruker, men har sagt at han kunne tenkt seg å være det.
Han er veldig åpen, og jeg har egentlig ikke hørt han nevne noe klokkemerke, utenom patek philippe, og det skjer ikke
32.png

Jeg er egentlig helt blank, men har lurt litt på Oris Divers Sixty-five 40mm med blå skive. Kun fordi jeg syns den er fin, og har forhørt med med et par kompiser som ga tommel opp. Han ene sa dog at han heller kanskje ville gått for et mer anerkjent merke som Tag Heuer. Men jeg sliter med å finne en jeg liker rent utseendemessig.

Har dere noe input? Absolutt max er 25.000, føler allerede jeg strekker strikken.

Av en eller annen grunn liker jeg ikke at klokken har for store tall (typ når 12,3,6,9 er uthevet), og syns blå urskive er veldig fint. MEN er åpen, så send gjerne alle forslag om du har, gjerne med en liten begrunnelse :) Åpen for skinnreim, syns det er veldig fint.

Er også usikker på om han kommer til å bytte ut apple watch i hverdagen
32.png
Men det får vi ta senere.
Om det har noe å si for hvilken klokke han bør ha i forhold til str osv, så er han en ganske stor mann. 190 høy og rundt 95kg.

HJELP!!

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Klokke er en flott morgengave!

Kommer jo an på litt hva slags type han er og hva han driver med da. Litt forskjell på om den skal brukes daglig til dress eller arbeidsklær. Men i den prisklassen er det vanskelig å komme utenom en Seiko Diver. Utvalget er enormt, og prisene fra 5-50k.

Her er et par forslag: (Seiko kan kjøpes mange steder, linket til Christensen for at det skal være enkelt å se)
15k: https://urmakerchristensen.no/produkt/spb143j1/
10k: https://urmakerchristensen.no/produkt/seiko-prospex-spb101j1/
7.5k: https://urmakerchristensen.no/produkt/srpe33k1-samurai/

Og på forhånd gratulerer med dagen! :)

• Liker
Reaksjoner: sydvester og Sendhelp
Han er veldig åpen, og jeg har egentlig ikke hørt han nevne noe klokkemerke, utenom patek philippe, og det skjer ikke
32.png

Jeg er egentlig helt blank, men har lurt litt på Oris Divers Sixty-five 40mm med blå skive. Kun fordi jeg syns den er fin, og har forhørt med med et par kompiser som ga tommel opp. Han ene sa dog at han heller kanskje ville gått for et mer anerkjent merke som Tag Heuer. Men jeg sliter med å finne en jeg liker rent utseendemessig.

Jeg syns hele Oris Divers serien er veldig kul, og vil påstå at det er en veldig god gave og første "ordentlige" klokke. Utover det holder jeg veldig med han som anbefaler Tudor, men skal du ha det til under 25 000 må du nok kjøpe brukt - og det er kanskje ikke så interessant (?)

Siden du allerede har funnet en god allrounder i Oris tenker jeg det er et spor du bør følge. Alternativer innen samme prisklasse kan imidlertid være Rado eller Mariuce Lacroix:

1655460472311.png

1655460554818.png

• Liker
Reaksjoner: UJU og lahey
Mange gode forslag her, og jeg tror jeg vil ekkoe forslaget om Longines spirit. Det er en klassisk klokke fra et merke med veldig mye historie, samtidig som den har et moderne urverk med lang gangreserve og veldig høy byggekvalitet. En klokke man fint kan gå med hver dag. Hvis du ser på modeller som både kommer med lenke og rem vil jeg anbefale å alltid kjøpe den på lenke. Det er som regel mye dyrere å kjøpe lenke i etterkant hvis man ombestemmer seg enn det er å kjøpe en rem i etterkant.

1655462710974.png

Her er mitt forslag. Ok størrelse for en stor mann. Enkel å kle både opp og ned, klassisk utseende fra en anerkjent produsent med høy kvalitet.
Bitteliten budsjettsprekk men ganske nærme :)

Her har det kommet mange gode forslag allerede, men jeg vil gjerne komme med noen fler.
Det jeg synes du skal tenke på er hva han ska/du tror han skal/du synes han skal bruke den til. Det er mye viktigere enn hvilket merke det er.

Synes du har begrenset det ned til to gode valg. Tror ikke noen her inne vil si at noen av dem er dårlige kvalitetsmessig, snarere tvert i mot.
Forskjellen på dem, slik jeg ser det, er hvor anvendelige de er. Orisen er mer sporty, og gjør seg best i svært uformelle anledninger. Longinesen passer til langt mer. Det er neppe noen som rynker på nesen om han bruker den til dressen, og den passer like godt til badebukse.

Jeg tenker at Oris Aquis er et dårligere valg enn de du har på blokka, med mindre til utkårede skal bruke den til å dykke med. Den er enda mer sporty enn Divers sixty-five og mindre anvendelig til forskjellige anledninger. Liker den veldig godt (har den på armen nå), men bruker den nesten bare om sommeren når jeg går i shorts.
Tudor BB41 er også en kjempefin klokke (har den også), og hvis du er villig til å kjøpe brukt kan jo den være aktuell. Mistenker at du ikke har så lyst til det, og det forstår jeg godt når det er morgengave. Longinesen tenker jeg er det gode alternativet her.

Ellers vil jeg følge opp forslaget til @SGG om Nomos. Der synes jeg det er veldig mye både lekkert og anvendelig. Mange av Clubene fungerer til mye, og de har også ofte 10bar vanntetthet, så det er ok å bade med dem.
Hvis til tilkommende feks kler seg ganske pent på jobb er denne en sikker vinner:
1655494548012.png

Hvis du vil ha noe mer sporty kan jo denne være noe:
1655494643212.png

Som nevnt over her er det lurt å kjøpe dem på lenke der det er mulig. Remmer kan man fylle opp med av alle mulig slag på et senere tidspunkt, mens lenke i de aller fleste tilfeller må være originale.

Støtter Oris selv, det synes jeg gir veldig mye valuta for pengene, i tillegg till Tudor.
Har hatt sixty five, og har Aquis date. Sistnevnte i 43mm ville jeg gått for om han kan like en shiny diver som gjør litt ut av seg.
Mange modeller velge blant i Aquis serien, må ikke ha siste variant med inhouse verk som har blitt mye dyrere.
Sixty five er mer diskret og slankere kasse..

Brukt er også å anbefale, mange brukte har knapt nok riper da folk har mange klokker og bytter hyppig...
Lykke til.

Jeg vil foreslå en Seiko Alpinist. Lett, pen, passe sporty.
SPB121J1.png

Om budsjettet skal tynes, skal det godt gjøres å toppe en Longines Legend Diver:
L3.674.4.50.6.jpg

...selv om framhevede tall kanskje gjør at den ryker.
Ellers må vel anledningen være perfekt til å få gravert noe inn på baklokket?