Første klokkekjøp!

Medlem
15. aug. 2011
Hei.

Nytt medlem her, har tidvis vært inne å "smuglest" tidligere. Har alltid vært fasinert av pene klokker, men har aldri tatt steget å kjøpt en. Nå har jeg derimot bestemt meg for å investere i en klokke, og trenger deres erfaring for å finne riktig modell!

Prisklasse = Maks 20 000

På grunn av at dette blir min første klokke må den være allsidig. Det vil si at den må kunne være med på jobb, fest, ferie og på turer i skog og mark. Det må være mulig å skifte mellom ulike typer remmer. Jeg kan godt kjøpe brukt.

Etter en del søking og lesing på dette forumet har jeg kommet frem til følgende alternativer:

- Rolex Submariner 14060 (denne er vel i grenseland ift budsjett)
- Longiness Legend Diver
- Tag Heuer Carrera Calibre S
- Omega Speedmaster Proffesional

Det føles som å navigere i en skikkelig jungel for å finne riktig klokke, nesten for mye å velge i bland.

Hvilken skal av disse skal jeg kjøpe? Evt. hvilke andre burde tas opp til vurdering?

Kjør debatt!

14060 er jo perfekt. Den passer til alle settinger. Kan dresses opp og ned. Legg til et par høvdinger så er du i mål.

Speedmaster er en annen klassiker. Passer også til det meste, men ikke til vannaktiviteter. Derimot kan du kjøpe en pent brukt Speedmaster + en billig diver for budsjettet ditt.

Omega Seamaster Professional bør ofres en tanke. Ikke på høyde med 14060 mtp historie, teknologi og kvalitet, men er vel den mest populære dagligklokken i Norge. Kommer i mange varianter.

TAG Heuer Monaco er en annen klassiker som du nok kan få kjøpt brukt innenfor budsjettet ditt. Litt distinkt med den firkantede kassen, men er jo kjekt å ha noe som ikke alle andre har. Passer bra på mange forskjellige remmer.

Omega Aqua Terra. Stilren no bullshit klokke som tåler en støyt og to. Alternativt kan du se på Railmasteren som nå er sluttsolgt. Denne er helt nydelig, og har fin historie bak seg. Alltid kjekt å kunne fortelle en historie om klokken om en venn spør.

Gode alternativer det der:) Men Skal du ha Tag Heuer Carrera, så velg en som ikke har Caliber S!! Et kaliber som ikke er helt ryddig, og det er ikke et hel- mekanisk urverk, noe du skal ha når du er i den prisklassen imo:) Men det er flere lekre Tag Heuer Carrera der ute! Alle er gode valg vil jeg nok tro, og jeg kunne lett hatt alle selv, sett at du velger en annen Carrera utgave.. Men ville nok trolig valgt Longines Legend Diver eller Omega Speedy Pro selv! Resten som svarer på tråden kommer vel til å anbefale deg no-date Rolexen;)

Velkommen :)

Enig med alle forslagene her inne, bortsett fra Caliber S.

Jeg vil også slenge inn Omega Seamaster Planet Ocean. Disse får du brukt til rundt 15k :) Kjempeklokke, i mine øyne!

Her har du strengt tatt valgt selv allerede; 14060 er den klokken som vil passe til alt og alle anledninger.
Jeg bruker subben min til alt og kommer alltid tilbake til den. Den fungerer over alt, til alt, med alt, hvor som helst, når som helst, varer evig, vil aldri bli moderne eller umoderne og er "the real deal".

Ingenting i veien med de andre klokkene du lister opp, har en Omega SMP selv og siklet litt på både monaco og LLD, men det er helt andre klokker som gir deg helt andre følelser.

Skal du først gå banans og hoppe ut i denne sprø hobbyen, hopp skikkelig og plukk med deg 14060. Da kan du for så vidt si deg ferdig med "må ha" og alt annet du evt. skaffer senere er morsome tilskudd til en ellers solid grunnstamme.

14060 er i mine øyne det beste alternativet av de du lister opp, men du står veldig i fare for å sprenge budsjettet ditt. En 14060 med boks og papirer havner nok fort på 25k. Jeg hadde en 14060 for salg fra 1991 uten boks og papirer, denne fikk jeg bud på 22k for, men fant ut at ikke ville selge en så "universal" klokke. Klokken blir i all hovedsak brukt på lenke, men nå om dagen har jeg slengt den på nato.

15082011219-2.jpg

Her er min på TS-nato og aftermarket bezel insert.

Et tips er å få prøvd de på hånda, da vil du med en gang se hvem du liker og ikke liker. Slik får du heller ikke en dyr overraskelse hvis du bestiller en klokke du ikke har prøvd før kjøp! Bruker du en halvtime i Oslo Sentrum gate bør du kunne få prøvd alle alternativene du har listet opp, og kanskje noen outsidere :)

Kvalitetsmessig tror jeg ikke du går feil med noen av alternativene. Jeg går og sikler på Speedy Pro om dagen, og stemmer derfor på den, så får du heller ta den av deg hvis du skal bade ;)

Takk for tilbakemeldinger folkens :cool:

Jeg var innom en Tag Heuer forhandler nå og har ekskludert dsse. Meget flotte klokker, men av en eller annen grunn var ikke godfølelsen helt der.

Magefølelsen sier Submariner og lommeboken Seamaster planet ocean.

Dette er sikkert et dumt spørsmål, men jeg er ny i gamet. Kan man ha skinnrem på submariner eller seamaster po?
Hvis ja, post gjerne bilder hvis dere har!

Kom over denne på finn:
http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=29981917
hvor risikabelt er det å kjøpe uten papirer?

TKan man ha skinnrem på submariner eller seamaster po?
Hvis ja, post gjerne bilder hvis dere har!

Ja, det går helt fint :)

Er ikke noe tilhenger av lær på Sub selv, men det er fullt mulig. Frode postet noen bilder av sin 14060 på lærreim :)

Alternativt kan du kjøre lenke med jakke :D

Flightjacket01a.JPG

Flightjacket02a.JPG

Flightjacket03a.JPG

Bilder hentet fra Ted Su.

Rent fysisk kan du ha hva du vil på hvilken som helst klokke når det gjelder remmer; hva som blir levert standard eller fra produsenten av klokken er en helt annen sak. Har sett noen bilder av både PO og Sub på skinn; har litt sansen men samtidig er jeg litt skeptisk.

Har både sub og PO og ingen av dem er på lær... og jeg har hatt andre divere på det før (synes konseptet er litt sjarmerende).

Både sub og PO er fantastiske klokker med en meget god byggekvalitet.

Ang papirer; fra Briljantwatches er ikke det noe problem overhodet. Han er 100% seriøs. Du kan også forsøke å diskutere litt pris med ham om du er genuint interessert :). Full service er dog verdifullt, byttet skive er muligens noe som trekker ned litt igjen, alt avhengig av perspektiv.

Personlig hadde jeg nok ikke hatt noen problemer med akkurat den der da den ser ut som et ryddig og godt eksemplar fra en en godt kjent og 100% pålitelig selger.

Hei

Jonny på Briljantwatches er stø som fjell så du får bra (men litt dyre) klokker fra ham. Litt usikker på skivebytte og det er vanskeligere å selge klokka for en god pris uten boks og dokumenter. Ellers er jo en sub et kjedelig men trygt valg, 90% av de som kjøper dyre klokker velger en sånn.

Hva med en IWC aquatimer? dukker opp fra tid til annen til en pris godt innenfor det du kan gi.

Hei

Jonny på Briljantwatches er stø som fjell så du får bra (men litt dyre) klokker fra ham. Litt usikker på skivebytte og det er vanskeligere å selge klokka for en god pris uten boks og dokumenter. Ellers er jo en sub et kjedelig men trygt valg, 90% av de som kjøper dyre klokker velger en sånn.

Hva med en IWC aquatimer? dukker opp fra tid til annen til en pris godt innenfor det du kan gi.

Ligger vel en på finn.no nå også til akkurat 20k. Selger kjøpte nylig en vintage aquatimer av meg. Sub er nok for mange litt kjedelig, men et sikkert valg som skjeldent trår feil.

Takk for tilbakemelding på Briljantwatches og for bilder.

Noen som vet hvor man får kjøpt slike "jakker"?

Jeg er enig i at en Submariner kan fremstå som noe kjedelig sammenlignet med de andre alternativene her. Alikevel føler jeg at det mest sannsynlig er det riktige valget for meg. Den vil kunne være en god og solid start også kan jeg utvide med litt mer spenstige ur med tiden.

Når jeg først skal kjøpe en vil jeg gjerne ha en med alt av papirer og eske, så jeg skal følge med på annonser fremover :cool:

For å døyve kjøpslysten så lenge så kjøper jeg en Seiko SKX009 :p

Ang. papirer og eske; jeg har to Rolexer. En Submariner 16610 og en Explorer II. Førstnevnte er komplett og sistnevnte kom kun i eske (feil som sådan så vidt jeg vet :p).

Jeg må ærlig medgi at ingen papirene og esken ikke har så fryktelig mye å si for meg uansett da dette bare tar opp plass i skapet nå...

Når det er sagt, jeg tenkte som deg når jeg skulle ha min første jeg også og det ble derfor en sub med alt av papirer og bokser og hurramegrundt.

Feil blir det ikke uansett i hvert fall :).