Første skikkelige klokke - hvilken?

Medlem
11. aug. 2009
Klokkesamlingen min består nå av:

- 2 stk vekkerur fra IKEA..
- 1 stk prosjektorklokke, ukjent opprinnelse..
- x stk mobiltelefoner, TV, mikro og stekeovn med innebygget klokke..

Topic sier alt, jeg skal kjøpe min første skikkelige klokke :oops:

Kriterier:
- Kjent kvalitetsmerke
- Mekanisk urverk
- små-sporty design
- Kronograf
- Flere visere / skiver inni
- Stor, men ikke for tung
- Ripefritt glass
- Pris < 7 000,- NOK, (ikke € nei!)

Jeg er ute etter et ur som jeg kan bruke både på jobb, hjemme og ute. Et litt småsporty design, men ikke røffere at akkurat den stikker seg bittelitt litt ut når jeg er i på jobbreise med svartdressen. Jeg kan lite om klokker, men er interessert og skal ta en godt overveid kjøpsavgjørelse.

Hvilke merker er OK i denne prisklassen? Urverk? Materialkvalitet? Batteri, opptrekk eller fancy løsning?

Noen ord som beskriver meg og mitt liv: 30 år, skru bil, familie, gå tur, kontorjobb, dykke, duppeditter.

De åpenbare spørsmålene er: HVILKEN KLOKKE? HVILKET MERKE? HVOR KJØPE?

Slå dere løs - men ikke diss meg eller andre mer enn nødvendig ;)

Liker design og spesifikasjoner på denne:

EQW-500DBE-1AVER.jpg

Casio EQW-500DBE-1AVER.

Jeg men er dog litt usikker på merket - forbinder det med kalkulatorklokken jeg hadde på barneskolen :D

Hei du og velkommen!

Så lenge man sjekker at papirer stemmer, kvitteringer og service hos forhandler kan vises er ikke brukt noe å være redd for.

I den prisklassen hadde jeg lagt til 1000kr og kjøpt en en slik http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=18224942
Man kan aldri gå feil med en Omega og man kan dykke med den, skru bil, vise den frem og leke james bond i fin dressen..
Ps. Chronograph har den ikke da...

Evt en Tag Heuer da.. http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=18056074

Men klokker er jo veldig en smaks sak da, man må nesten bare lete litt rundt..

Lykke til :mrgreen:

Jeg er ingen ekspert, så ikke stol blind på meg, men det blir vel vanskelig å finne en ny mekanisk klokke med chronograph til under 7k? Eller hva sier ekspertene?

Jeg tror du kan glemme Omega, Tag, Breitling og gutta i den klassen her. Du må nok gå for en av de i den litt lavere divisjonen, dvs f.eks Certina og Tissot. Certina vet jeg svært lite om, men det du kan se etter er Tissots rimelige chronoer med 7750-verk, PRC100, PRS200 og PRS516 og muligens et par stykker til (all disse finnes med/uten chrono og med både quartz og mek, tror jeg). De oppfyller vel alle kravene dine, mtp sporty, anerkjent, chrono, safirglass og mekanisk, velprøvd urverk (ETA Valjoux 7750). Tipper utsalg på disse med chrono ligger på 5-10000 kr.

Btw - både den Casioen du har bilde av (det første) og de to Certinaene er quartz.

Det blir nok noe vanskelig å finne en ny mekanisk krono til under 7 lapper. Merkene du må se på er Tissot, Certina og kanskje Seiko. Vet ikke om Seiko selger så mange mekaniske kronografer i Norge..

Tar du det opp en prisklasse kan du sjekke ut Oris, Tag og Longines.

Personlig hadde jeg lest litt om emne, hatt litt talmodighet og ventet på et pent brukt eksemplar på finn. spesielt i den prisklassen du beskriver.

JonasV skrev:
Vet ikke om Seiko selger så mange mekaniske kronografer i Norge..
Det selges i det hele tatt ikke spesielt mye Seiko mekanisk i Norge - noen få modeller i Premier- og Velatura-serien samt at enkelte urmakere har noen Spring drive-modeller. Velatura-serien har noen ganske hårete mekaniske chronoer, men det er noen stygge beist, spør du meg. De har et godt urverk, 8R28 med kolonnehjul, men jeg synes de ser hjelpeløst "overdone" ut.

Du skal spare opp noen lapper til og kjøpe deg en brukt Omega Speedmaster, ferdig snakka. Hør med rsvei her på forumet og sjekk Finn.no jevnlig. Ikke bekymre deg om ripefritt glass, plexi er sexy. Diskusjon ferdig ;)

DSC04999.jpg

Her er en automatisk Speedmaster som er litt mindre enn "Moonwatch"-modellen, men overkommerlig i pris. Jeg solgte en slik for 6.500 (uten boks/papirer) for noen måneder siden, på denne burde det være prutemuligheter:
http://www.expeditionexchange.com/omega/DSC04999.jpg
(Nyprisen er ikke 23.000 som det står, men vel 16.000 eller noe slikt.)

Anders skrev:
Du skal spare opp noen lapper til og kjøpe deg en brukt Omega Speedmaster, ferdig snakka. Hør med rsvei her på forumet og sjekk Finn.no jevnlig. Ikke bekymre deg om ripefritt glass, plexi er sexy. Diskusjon ferdig ;)

DSC04999.jpg

Her er en automatisk Speedmaster som er litt mindre enn "Moonwatch"-modellen, men overkommerlig i pris. Jeg solgte en slik for 6.500 (uten boks/papirer) for noen måneder siden, på denne burde det være prutemuligheter:

Uten tvil det riktige valget! Fikk tilsendt en reduced på rem til under 6000 i vinter, så det er utvilsomt et godt kjøp.
Eventuelt vet jeg Dag Braanaas i Nurk lenge hadde til salgs et über-sexy Universal Geneve til 8 lapper. Finner ikke annonsen nå, så er jo mulig han har solgt.

Hvis du holder fast i, at du vil have en chronograf, så må du købe brugt for det budget du har, eller spare mere sammen, for at kunne købe nyt.

Mens du sparer op til en ny chrono, så kan du jo købe en Seiko diver med automatic værk - de er billige, og til at sælge igen, og så skal man da have et mekanisk ur på armen at glæde sig over, imens man ser frem til den store dag ;)

LnkeMonsterValue.jpg

Anders skrev:
en automatisk Speedmaster som er litt mindre enn "Moonwatch"-modellen, men overkommerlig i pris. Jeg solgte en slik for 6.500 (uten boks/papirer) for noen måneder siden, på denne burde det være prutemuligheter:
Enig i at Speedmaster er et godt køb - men vælg helt klart en proff - manuel og ikke en automatic reduced. Det bliver noget dyrere - men gensalg er meget nemmere og uret er mere interessant end reduced med sin lagkage modul opbyggede kronograf.
Jeg har selv en reduced ud over de andre, og der er ikke noget galt med den på armen, men jeg tror de fleste vil fortryde.
Og Ja plexi er sexi og varmt
vh

Frik skrev:
Her har du også en brukanes klokkke. Litt over 7K men... et flott stykke. :)
http://www.finn.no/finn/misc/object?finnkode=18301062

Merk deg bare at akkurat denne klokken er litt liten.... tror nesten 39 er å ta i nå rman snakker kassemål (den er liiiiiiten), men om den passer ditt håndledd, så hvorfor ikke?! Ellers er det verdt å merke at nyprisen på 23.000,- ikke er reell for fem øre. I 2002 kostet den 11.900,- (sitter med prislisten foran meg). Ellers en stilig klokke! Just my 2 cents :D

Lykke til på jakten, No time!

Folkens, tusen takk for varm velkomst og god input!

Har tittet gjennom tråden og slått opp på de tipsene, her er noen kommentarer:

Erik N skrev:
I den prisklassen hadde jeg lagt til 1000kr og kjøpt en en slik http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=18224942
For enkel og anonym.

Erik N skrev:
Pen klokke! Har lest en del negativt om TAG. Er de bra eller ikke?

krille skrev:
Btw - både den Casioen du har bilde av (det første) og de to Certinaene er quartz.
Dumt spørsmål.. men er Quartz et Fy-ord blant dere som har peiling?

krille skrev:
Tissots rimelige chronoer med 7750-verk, PRC100, PRS200 og PRS516 og muligens et par stykker til (all disse finnes med/uten chrono og med både quartz og mek, tror jeg). De oppfyller vel alle kravene dine, mtp sporty, anerkjent, chrono, safirglass og mekanisk, velprøvd urverk (ETA Valjoux 7750).
Tissot har en del fint, liker godt dette, Le Locle Chrono:

T41.1.387.51s.jpg

Santos-Dumont skrev:
Hamilton har noen fine ur, ja.!

Anders skrev:
Du skal spare opp noen lapper til og kjøpe deg en brukt Omega Speedmaster, ferdig snakka.
Digger denne - noe å spare til! Hvor kan jeg lese mer om denne? Noen som vet hvor jeg kan gjøre et sikkert kjøp på en slik en?
shamal skrev:
Det er sikkert noen som liker den også :)

rolf s skrev:
Pen, men litt liten skive med mye rundt.

Joepete skrev:
Seiko diver med automatic værk - de er billige, og til at sælge igen, og så skal man da have et mekanisk ur på armen at glæde sig over
Fin, men ser litt for enkel ut. Vil ha flere skiver inni.

hannover_dk skrev:
Enig i at Speedmaster er et godt køb - men vælg helt klart en proff - manuel og ikke en automatic reduced. Det bliver noget dyrere - men gensalg er meget nemmere og uret er mere interessant end reduced med sin lagkage modul opbyggede kronograf. Jeg har selv en reduced ud over de andre, og der er ikke noget galt med den på armen, men jeg tror de fleste vil fortryde.
Og Ja plexi er sexi og varmt
Takk, nettopp slikt jeg vil lære mer om. Har det vært diskutert her på forumet - evt. link?

Risti4life skrev:
Merk deg bare at akkurat denne klokken er litt liten.... tror nesten 39 er å ta i nå rman snakker kassemål (den er liiiiiiten), men om den passer ditt håndledd, så hvorfor ikke?! Ellers er det verdt å merke at nyprisen på 23.000,- ikke er reell for fem øre. I 2002 kostet den 11.900,- (sitter med prislisten foran meg). Ellers en stilig klokke! Just my 2 cents :D

Lykke til på jakten, No time!
Hmm.. 39mm er muligens litt lite ja. Gjelder disse målene kun skiven, eller hele kassen?

Har jeg fått litt lysten på den Omega Speedmaster'en ja... :mrgreen: