Førstegangskjøp av Omega Seamaster

Medlem
27. des. 2013
Sted
Larvik
Er fersk på klokker og ønsker å kjøpe en Omega Seamaster. Etter å ha forhørt meg litt blir jeg anbefalt å ikke kjøpe en batteridrevet klokke. For meg personlig betyr det ikke så mye, men er det en uskreven regel er det kansje greit å følge denne?

Har sett på denne klokken på finn.no: FINN.no - Mulighetenes marked
Siden jeg er veldig fersk, er jeg usikker på det meste når det kommer til kjøp.

Er fersk på klokker og ønsker å kjøpe en Omega Seamaster. Etter å ha forhørt meg litt blir jeg anbefalt å ikke kjøpe en batteridrevet klokke. For meg personlig betyr det ikke så mye, men er det en uskreven regel er det kansje greit å følge denne?

Har sett på denne klokken på finn.no: FINN.no - Mulighetenes marked
Siden jeg er veldig fersk, er jeg usikker på det meste når det kommer til kjøp.

Hei, og velkommen:)

Hvis du leser litt rundt på forumet her vil du nok fort se at mekanisk(automatisk) drivverk på en klokke er det som er mer eller mindre normen for medlemmene her. Når det er sagt, har du ingen interesse for hva som driver tiden på klokken din kan du spare noen kroner på å kjøpe quartz. Det skal også nevnes at de fleste quartz-verk også holder tiden bedre enn en automatisk klokke i svært mange tilfeller.
Det som trekker meg mot det automatiske uret er estetikken med å se på en glidende sekundviser, fremfor den hakkete bevegelsen til en batteriklokke, og samtidig vite at det er en fjær i bevegelse som får det hele til å gå rundt.

Klokken du linker til er batteridrevet, så den har ikke mekanisk urverk. Seamaster proffesional kommer også med mekanisk urverk, og du kan komme unna med en klokke til 13-15k for en slik, hvis du følger litt med på bruktmarkedet. Ved kjøp av mekanisk ur vil jeg anbefale at du sjekker når siste service på klokken var, ettersom det er viktig å utføre ved jevne mellomrom. Se litt på det som service på en bil: du vil ikke kjøpe en bil hvor servicelampa lyser.

Håper dette hjelper deg litt på vei:)

Redigert:
Jeg kjøpte samme klokke som du linket til som min første klokke. Jeg tenkte også som du tenker nå, at det ikke var så farlig for meg om den var Quartz eller mekanisk.

Jeg solgte den etter et år og kjøpte meg mekanisk klokke. Det var ikke til å unngå. Nå tenker jeg ikke på Quartz som noe alternativ, selv ikke til min samboer.

Når det gjelder prisen synes jeg den er høyt priset. Denne har veil pris på 14700,-. Det er vanlig med 10% rabatt :)

Jeg kjøpte samme klokke som du linket til som min første klokke. Jeg tenkte også som du tenker nå, at det ikke var så farlig for meg om den var Quartz eller mekanisk.

Jeg solgte den etter et år og kjøpte meg mekanisk klokke. Det var ikke til å unngå. Nå tenker jeg ikke på Quartz som noe alternativ, selv ikke til min samboer.

Når det gjelder prisen synes jeg den er høyt priset. Denne har veil pris på 14700,-. Det er vanlig med 10% rabatt :)

Takk for oppklaringen. Noen tips til Seamaster som er mekanisk jeg kan kjøpe?

Den klokken som er linket til på Finn.no er det jeg som selger. Den ligger her på sonen til salgs til 500,- lavere enn finn prisen :)