Førstegangskjøper av Rolex

Medlem
23. april 2014
Innlegg
9
Heisann!

Som tittelen sier er jeg på jakt etter min første Rolex etter et bilsalg som ga meg et fint overskudd. Jeg er nok fortsatt i nybegynnerfasen når det gjelder dypere kunnskap om klokkene, men jeg driver å kikker på submariner, Datejust II, Explorer 39mm og GMT-master. Ser for meg å bruke ca 50.000, men kan strekke meg til 65.000 om jeg finner noe som virkelig slår an. Kun brukt.

Har ikke helt begynt å forholde meg til referansenummer enda, men klokkene jeg snuser på er standard submariner i sort (gjerne uten dato), hulk syns jeg er veldig flott men dog litt over mitt budsjett kanskje?, Datejust II med sort skive og bezel i hvitt gull, og GMT-master i sort (syns denne kan virke litt mer spennende og uvanlig enn submariner, uten at jeg har noe som helst nytte av GMT-funksjonen). Har også siklet litt etter både submariner og gmt i two tone med sort skive, men er retdd det kanskje kan bli litt too much for daglig bruk.

Er det noen spesielle submariner-modeller som skiller seg ut fra andre feks? ser at en klokke fra 1992 kan koste oppimot det samme som en fra 2002. Har også lest at armbåndene på submarinerene har blitt bedre opp igjennom årene (mer solide osv). Noe å ta i betraktning?

Har kikket litt på finn, men utvalget der er jo ikke det store. Selger Bjerke, Lervik ur, Askeland osv brukte klokker f.eks. eller er nettsider som chrono24 alternativet mitt? Hva skjer dersom jeg f.eks. finner klokke på chrono24, drar for å hente den og ikke betaler toll på klokka kontra hvis jeg bestiller og betaler tollen? Kanskje noe rotete innlegg, uten at jeg helt vet hva jeg lurer på haha!
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Ruos
@eteled hei og grattis med bilsalg. Rolex-kjøp er ingen dum ide da.
Valget for egen del falt på 114060 - sort sub uten dato, brukt fra 2014.

Noen ting å merke seg - siste seriene av Rolex ur har "two enere først".
14060(/16610) - submariner (/dato) eldre enn 2012(/2010)
1140607(116610) - submariner med keramisk bezel, oppgradert lenke osv. fra 2012(/2010)

Et kjøpstips er å følge med på markedsdelen her på Tidssonen.no og eventuellt opprette en Ønskes Kjøpt-tråd (WTB)
Mener å ha sett Lervik m.fl. legger ut brukte ur noen ganger, men da på Finn også så følger du allerede med der så holder det. Briljant ur selger mye brukt, igjen da også gjennom Finn.

"Hva skjer dersom jeg f.eks. finner klokke på chrono24, drar for å hente den og ikke betaler toll på klokka kontra hvis jeg bestiller og betaler tollen?"​

Du betaler aldri toll på en klokke, uansett om du henter eller sender. Men hvis du her tenker på merverdiavgiftsunndragelse så bees innlegget endres til å ikke nevne/diskutere det, ref. forumregler her: http://tidssonen.no/forum/help/terms
 
Hei og grattis med bilsalget! :)

I prissjiktet ditt så anbefaler jeg det samme som @adamskater og gå for en 114060! (Sub uten dato) Denne har nypris på 66.600kr, men forhør deg med Askeland Ur eller Jørgensen Ur så gir de nok en litt bedre pris! Har selv hatt denne klokken og synes den er stilren og passer til alle anledninger! Utrolig flott klokke og ingenting er vel bedre med å anskaffe seg første klokken sin helt ny fra butikken. :rolleyes:

Rolex modeller solgt etter 01.07.15 i fjor leveres også med en grønn tag som øker garantitiden til 5år. Selvom en Rolex ikke er kjent for å ha store feil, så er det alltids greit å ha garantien om det skulle være noe. ;)

Lykke til med kjøpet og den klokken som faller best i smak for deg! Anbefaler deg dermed å prøve de fleste av modellene før du tar et endelig valg! :cool:
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Ruos
E9 med @Barry2812
Kjøp en 114060. Kjøp norsk (i hvert fall med mva-dok.). Kjøp gjerne nytt (kvalitet, finish og byggekvalitet er rå på nyere Rolex). Askeland og Jørgensen anbefales her også (har kjøpt av begge).
Jeg er 100% sikker på at jeg hadde blitt strålende fornøyd med en 114060. Derfor kan jeg vente med å kjøpe den... Foreløpig går jeg rundt grøten med en GMT-Master (blnr) og en Sea-Dweller (sd4k) i boksen... Og noe annet keramisk på ventelisten...
Ikke vent for lenge...

Lykke til!
 
  • Liker
Reaksjoner: Barry2812
Jeg var hellig overbevist om at Sub (u/ dato) var det jeg trengte.
Så fant jeg ut at dato var en absolutt nødvendighet.

Ikke at det gjør noe å ta feil, da et "feilkjøp" ikke trenger å koste deg noe når det gjelder Rolex.;)
 
Jeg hadde gått for en "vanlig" sort GMT-Master II, synes denne er noe undervurdert.

Ellers er Sub og Sea-Dweller - begge med dato, sikre vinnere. Liker du ikke cyclops (forstørrelse av datovinduet) går du for sistnevnte.

Lykke til med valget :)
 
Takk for god respons folkens! Blir nok en tur innom Askeland i løpet av de nærmeste dagene. Akkurat nå kjenner jeg at det er sort GMT-master II eller en sort sub som frister. Jeg er dog ikke så veldig begeistret for cyclops, men ønsker alikevel å ha datofunksjon, så må nok gå noen runder med meg selv for å finne ut hva jeg ønsker.

Ellers så jeg at Lervik ur visstnok hadde 114060 ny til 48k. Dette er vel en veldig ålreit pris?
 
Lervik selger nok ikke en ny 114060 til 48k, det er rimelig sikkert.

Du får ikke trådd feil med noen av klokkene du nevner her. Anbefaler deg å prøve både GMT Master og sub på hånda før du bestemmer deg. GMT Master har polerte midtledd på lenka, den blir fort seende godt brukt ut hvis det er ditt eneste ur. Jeg hadde ikke vært i tvil, jeg hadde gått for 114060, hvis du absolutt vil ha dato, kjøp 116610, men skiva på 114060 er vannvittig balansert og harmonisk, jeg bruker min 6 av 7 dager i uka tipper jeg;)
 
Lervik selger nok ikke en ny 114060 til 48k, det er rimelig sikkert.

Du får ikke trådd feil med noen av klokkene du nevner her. Anbefaler deg å prøve både GMT Master og sub på hånda før du bestemmer deg. GMT Master har polerte midtledd på lenka, den blir fort seende godt brukt ut hvis det er ditt eneste ur. Jeg hadde ikke vært i tvil, jeg hadde gått for 114060, hvis du absolutt vil ha dato, kjøp 116610, men skiva på 114060 er vannvittig balansert og harmonisk, jeg bruker min 6 av 7 dager i uka tipper jeg;)

"Modellen har fått betegnelsen 114060 og prisen er NOK 48950.- Du sparer altså mer enn NOK 6000.- sammenlignet med samme klokke med dato" - Fra lervikur.no. Men det er kanskje en skrivefeil, da med dato nok koster mer enn 55k ? Ja, jeg la merke til dette med polerte midtledd på GMT og tenkte også at dette kanskje ble fort slitt! Men skal absolutt sjekke ut begge to.
 
"Modellen har fått betegnelsen 114060 og prisen er NOK 48950.- Du sparer altså mer enn NOK 6000.- sammenlignet med samme klokke med dato" - Fra lervikur.no. Men det er kanskje en skrivefeil, da med dato nok koster mer enn 55k ?

Jeg tror det du har funnet på lervikur.no er skrevet ifbm lanseringen av modellen en gang rundt 2012... Dessverre..
 
  • Liker
Reaksjoner: UJU
Kjøp brukt er mitt tips. Kjøp gjerne eldre årgang av Submariner hvis du liker platina. Gjerne med tritium lume på skive og viser. Her er min slitne 16610 fra '93.
image.jpeg
 
Kjøp brukt er mitt tips. Kjøp gjerne eldre årgang av Submariner hvis du liker platina. Gjerne med tritium lume på skive og viser. Her er min slitne 16610 fra '93.
Vis vedlegg 12200


+ 1.
I mine øyne ser det ut som en brukt Seadweller 16600 er tingen for denne herremannen. 1 brukt seadweller er innenfor budsjettet ditt. Du slipper cyclops som du ikke liker, men du for allikevel dato som du ønsker.
 
Redigert:
Er enig i at eldre årganger er snadder, men som eneste klokke vil jeg si jo nyere, jo bedre. Nye lenka er et lysår foran skranglelenka.
 
Jeg gikk for en ny SD4K ettersom den virket perfekt uten cyclopsen, men med dato.

MEN, jeg syns den ble litt for stor og tung (ja faktisk), så byttet til Rolex Sub Date. Har aldri likt cyclopsen, men den "vokser på deg". Den er tross alt en Rolex "spesial" og klokka er den perfekte allrounder for mange mange mange år... Sub er Sub..
 
  • Liker
Reaksjoner: MrMstone og Bezel
Takk for super respons folkens!

Har kikka litt på Sea dwelleren også, men som herremannen over her sier så tror jeg den faktisk blir litt for stor og tung!

Akkurat nå er jeg så og si helt sikker på at det blir en nyere sort sub, forhåpentligvis 114060, da jeg syns den nye clasp'en virker veldig praktisk! Eventuelt tilsvarende med dato.. Har enda tilgode å få prøvd dem på armen, men det skal jeg få til iløpet av mandagen.

Hvilke fordeler får jeg dersom jeg kjøper en ny 114060 hos forhandler, kontra om jeg finner en brukt? Tenker også litt på verditapet osv.
 
Hvilke fordeler får jeg dersom jeg kjøper en ny 114060 hos forhandler, kontra om jeg finner en brukt? Tenker også litt på verditapet osv.

Kan komme med det jeg tenker, men vet at andre her inne har nok mer å bidra med, men jeg tenker først og fremst:
1 - Fordel å handle over disk. Du vet hva du får uten noen skjulte hemmeligheter.
2 - Garanti på 5 år fra dagen du kjøper klokka.
3 - Alltid smart å ha en viss kontakt/forbindelse med norsk AD. Dersom noe oppstår vet du hvor du kan henvende deg. I tillegg får du eksempelvis hos Bjerke 10 % avslag på service når du kjøper klokke hos de.

Men - ny er dyrere enn brukt. Blir en smakssans på hva du velger å vektlegge. :)
 
@eteled Ikke avskriv Sea Dwelleren uten å prøve. Fungerer overraskende bra på mitt spinkle håndledd. Riktignok 16600, altså pre ceramic modell.