F300 Constellation mister ca 9 sek per døgn

Medlem
28. juli 2010
Hei, jeg har kommet over en F300 Constellation i ganske fin stand, men den mister omtrent 9 sekunder per døgn.

Er det da sannsynligvis bare snakk om å justere den (og er det i tilfelle noen i Norge som gjør dette til en overkommelig pris), eller kan dette skyldes noe mer dramatisk mekanisk feil?

Summinga høres fin ut, men fra gamle dager mente jeg å huske at lyden skulle være helt "ren", summingen fra denne er ispedd en slags vibrerende lyd (som når du holder en stemmegaffel litt for løst mot et bord)...

Beklager om svarene på dette er opplagt, men jeg har ikke særlig peiling på urinnmat.

Takk!

Hei, jeg har kommet over en F300 Constellation i ganske fin stand, men den mister omtrent 9 sekunder per døgn.

Er det da sannsynligvis bare snakk om å justere den (og er det i tilfelle noen i Norge som gjør dette til en overkommelig pris), eller kan dette skyldes noe mer dramatisk mekanisk feil?

Summinga høres fin ut, men fra gamle dager mente jeg å huske at lyden skulle være helt "ren", summingen fra denne er ispedd en slags vibrerende lyd (som når du holder en stemmegaffel litt for løst mot et bord)...

Beklager om svarene på dette er opplagt, men jeg har ikke særlig peiling på urinnmat.

SVAR FRA ZENITH: Høres ut som om at verket bør renses og smøres opp. Det er gangeverket i et urverk som sliter mest på olja. Ankerstenene har olje på anleggsflatene og gangehjulet har olje på flatene. Når en tenker på hvor mange ganger disse flatene møtes i løpet av 4-5 år, vil nok tikkelyden endre karakter da olja blir tykkere med årene.
Regner med at denne klokka ikke har CO-AXIAL. Om den ikke har det, vil renseintervallene være ca hvert 4 år.
Med Co-AXIAL vil en kunne bruke klokka i 9-10 år før rens da anker og gangehjul er laget på en sånn måte at friksjonen er nesten eliminert. Men også dette systemet skal smøres opp.. De lærde strides om dette,selvfølgelig.
Priser hos en urmaker kan koste litt,men det er verdt det og du vil få garanti på jobben som blir gjort.Klokka blir selvfølgelig også regulert til de respektive verdiene også. Gull verdt ved videresalg av klokka.

Tusen takk for svar.

Jeg vil bare presisere en sak, som kanskje kom litt dårlig fram (siden jeg snakker om summing, og du tikking :) ).

Urverket i klokka er av stemmegaffeltypen, og antallet mekaniske deler er vel derfor langt mindre enn i et tradisjonelt urverk. Det var derfor jeg var usikker på hvor grunnen til "feilen" mest sannsynlig lå i manglende justering av stemmegafflene, eller i det mekaniske.

Det er ikke sikkert alle her kjenner til stemmegaffelurverk, et tidlig elektronisk urverk som gjorde vibrasjoner i en "stemmegaffel" om til bevegelse i et ellers mekanisk urverk. Gjort overflødig av quartzurene.

http://www.electric-watches.co.uk/type/tuning_fork/tuning_fork.php

Stemmegaffel-uret ble oppfunnet av Bulova. Dette yret gikk meget nøyaktig så lenge det lå stille,men gangen forandret seg med posisjonen uret til en hver tid hadde.

Stemmegaffel-systemet ble forandret av Ebauche Elektonic og deres nye verk fikk navnet MOSABA. Et verk som hadde stor gangnøyaktighet.
Idag finner vi gjerne slike verk i klokker hvor kassen er laget i gull.

Kommer litt ann på. Regulatoren, hvis den er sentrert, kan justeres med +/-8 sek. pr. døgn. Så det kan hende du kan justere opp litt. Mest sannsynlig trenger den service. Vanskelig å få gjort her til lands. Prøv Paul på http://www.electric-watches.co.uk/.

Alle mine har en litt "hard" summing, så jeg tror det skal være sånn.

Ketil

Kommer litt ann på. Regulatoren, hvis den er sentrert, kan justeres med +/-8 sek. pr. døgn. Så det kan hende du kan justere opp litt. Mest sannsynlig trenger den service. Vanskelig å få gjort her til lands. Prøv Paul på http://www.electric-watches.co.uk/.

Alle mine har en litt "hard" summing, så jeg tror det skal være sånn.

Ketil

Takk, det tryggeste er kanskje å leve med unøyaktigheten. Her en natt stoppa plutselig klokka, og var ute av drift (summing, men den beveget seg kun et sekund eller to om jeg dunket på den). Jeg hadde et vagt håp om at det var batteriet, og tok den med til en urmaker for å sjekke, og når jeg kom fram fungerte den på magisk vis igjen når jeg dytta inn krona.

Så, det virker som om jeg bør la den være mest mulig i fred utover normal bruk, og håpe at den fungerer så lenge som mulig.