Fake eller real vintage PAM

Watches & Such

Støttemedlem
Medlem
8. des. 2010
Sted
Bodeux
Godtfolk! Traff en kar på lørdag med denne herligheten. Syns umiddelbart at den ser fake ut, men har lite peil på vintage og PAMs fire-sifret modellnr. Må bare være sikker i min sak...

IMG_8150.JPG

Tror du har rett, uten å påberope meg tung kompetanse på dette.
I mine øyne er det følgende forhold som tilsier at denne ikke er ekte:
-Innfestning av glasset.
-"Pinnen" som holder låse armen til kronen er ikke polert, det samme gjelder for senteret for viserene.
-Proporsjonene på tallene stemmer ikke.
-Fargen på tallene stemmer ikke med en pre-v.
-Pre-v uten noe som helst patina, neppe.
-Nyere Pre-v "militare" var PVD.

Sønnen min på 17 har en lignende han har kjøpt på nett :eek:

Redigert:
Jeg null peiling på PAM, jeg gjentar, null (0) peiling.
Men jeg synes umiddelbart at det er noe fishy. Jeg ser at sekund- og minuttviserne har en slags gylden tone, noe ikke timeviseren har og så synes jeg crown guarden ikke virker helt intergrert i kassen, ligger liksom litt utenpå. Ikke vet jeg om det skal være sånn, men...
Synes også fonten og plasseringene på skiven ser rare ut og at kassen er polert, men ikke crown guarden. Men slik skal det kanskje være? Reimen ser også litt vel "standard" ut:p
Men for de som ikke fikk det med seg, jeg har null peiling på PAM og dette var vel kun ment som ett kritisk øye.

Har du null så har jeg minus-peiling @Wangensten - men en kjapp googling, viser at de (jeg finner) med MARINA MILITARE på skiven har det oppe og LUMINOR PANERAI nede på dial :)

(REG. TM står det vel, som regel, på crown guard med)

"viktig" her @iveland er vel om brukeren oppgav den for å være kosher eller ikke.

Redigert av en moderator:
Har du null så har jeg minus-peiling @Wangensten - men en kjapp googling, viser at de (jeg finner) med MARINA MILITARE på skiven har det oppe og LUMINOR PANERAI nede på dial :)

(REG. TM står det vel, som regel, på crown guard med)

"viktig" her @iveland er vel om brukeren oppgav den for å være kosher eller ikke.

Det var var ekte vare , i følge han selv.

Redigert av en moderator:
Nå er jeg helt novice på det meste, men ifølge mr Google ser det ut som viserne "typisk" får en litt annen patina:
Rahmen_Bild_VP2_28.jpg

Nå er jeg helt novice på det meste, men ifølge mr Google ser det ut som viserne "typisk" får en litt annen patina:
Rahmen_Bild_VP2_28.jpg

... og her bekrefter jeg min minus-pejl med at MM her står nede og uten REG. TM
Tilbake til snikk-snakk og asiatiske-ur tråden med meg :)

Låsepinnen til krona er stående for langt ut.
Kan dere ikke åpne kassen og se på verket? Siden du er veldig interessert i urverk og sånn...

Ekte eller ikke, vintage er den iallefall ikke! poleringen er jo som om den ble gjort i går, null patina noen plass...

Litt interessant og sjå at ingen kan sei 100% sikkert at denne er falsk.
At sjansen for å treffe ein tilfeldig på gata med ein vintage PAM er nok svært liten, men sikkert større enn sjansen for å finne ein Seadweller double red på loftet hos ein slektning - men det hender visstnok :)
Vil vel kanskje tru at dersom den er ekte så bør eigaren være godt over snittet interessert og minst 100% sikker på at den er ekte.

Eg har ikkje peiling...

Ha ha - jeg har nylig vært i Beijing og der så jeg en haug med akkurat denne modellen. Noen hadde glass på baksiden og da var det fryktelig enkelt å se at det ikke var snakk om orginale verk. Noen hadde metall lokk på baksiden med en eller annen gravering. Så ikke så nøye på det som stod der.

Så i mine øyne er dette en fake intil det motsatte er bevist, men så er nå jeg utrolig skeptisk til det meste på denne jord :)

Frode.