Familiebilde - Hva har dere i boksen?

Får komme med et aldri så lite bidrag til denne tråden jeg også. Beklager dårlig bildekvalitet, men iPhone'n får gjøre jobben til en kort presentasjon. Pr. i dag ser klokkeboksen slik ut - etter enkelte rotasjoner i løpet av 2015:

Føler samlingen er relativt bra balansert - med ur til envher anledning. Solgte for litt siden min Rolex GMT-Master II 116710LN da denne ikke ble så mye brukt. Erstatningen var en Helson Shark Diver da jeg tenkte at en beater burde være på plass. Denne beveget seg ikke utenfor husets fire vegger, og den eneste beater-lignende aktiviteten den ble brukt til var vasking av bad. Derfor fikk den et særs kort opphold i boksen og kom raskt ut på K/S her på TS. Den siste plassen skal fylles opp - men akkurat hva det blir er pr. nå ubestemt. Er det ikke slik at jakten er halve moroa?

Dette er en uslåelig sommerklassiker. Rolex Explorer II 215670 "Polar". Blir ikke brukt så mye på vinterhalvåret, men til badeshortsen passer denne som hånd i hanske.

Noe mer allsidig enn dette får du bare ikke, spør du meg. Rolex Submariner 116610 LN. Har vært med på det meste og ser fremdeles svært pen ut. Merker at dette er "go-to"-klokken ved de fleste anledninger, der de andre ikke blir opplagte valg.

I mine øyne, et av de penere ur man kan kjøpe. IWC Portuguese 7-days Automatic. Bruken begrenser seg til de litt "finere" anledninger der pentøyet skal på, men der gjør den seg tilgjengjeld bedre enn de fleste andre!

En ordentlig tøffing! Panerai Luminor Marina GMT 3-days Automatic, eller PAM 320. Gjør seg både på skinnrem og på gummi, men brukes i hovedsak på gummi. Går bare aldri lei dette uret og en virkelig stayer i boksen.

En solid konkurrent til PAM'en hva "toughness" angår. Rolex Sea-Dweller Deepsea 116660. Uret har solid "wrist presence" og er en kraftig stålklump. Vanntett til 3900 meter holder mer enn nok for meg som kun har "PADI Open Water Diver".

Takk for oppmerksomheten - og gledelig jul! :)

Altfor få, men fornøyd med de jeg har :)

TypBqF2.jpg

- Rolex Daytona (2015): komplett, strøken, kjøpt hos Lervik - dagligklokken
- Rolex Submariner LV (2015): komplett, strøken, kjøpt ny av meg hos Lervik - kona har tatt beslag i denne
- Rolex Submariner TT (2013): komplett, strøken, kjøpt hos Bjerke - penklokken
- Rolex Date (2008): komplett, strøken, kjøpt ny av meg hos Mappin & Webb i London - bryllups-, og forlovelsesgave til kona
- Rolex Date (1997): komplett, godt brukt, kjøpt ny av meg hos Bjerke - 20årsgave til meg selv
- Tudor Sub (1994): nyservet, nydelig og ganske komplett - rockeklokka for røffe aktiviteter!
- To arvede dressklokker, Omega og Longines (1950-70'): arvet etter bestefar og oldefar, begge pusset opp og strøkne

Hmmm, tre ut og to inn på et par uker,
ut: stål Daytona, TT sub og blå 79090
inn: hvitt gull Daytona og SD

Syns disse tre utgjør en herlig trio ift farge og type klokker:)

Redigert:
Jeg kjøpte min første "skikkelige" klokke i 2007. Det var en Rolex submariner 16610. Etter det har jeg vært innom Rolex, Omega, Longines, Seiko, Certina, Breitling og først i fjor en Panerai. Det har vært gøy å prøve ulike merker og modeller. Variasjon er et stikkord, men likheten er likevel at det er klassikere som jeg faller for. Størrelsessmessig mellom 40-44mm. Samlingen min består nå av kun 4 ur: En Rolex Submariner 114060, en Panerai Base Zero (000), en Omega Speedmaster Professional fra 1968 og en Certina DS Action.

Hva blir så det neste? Jeg kunne tenke meg flere: Zenith el primero 36000 vph, Glashütte original sixties, Rolex Explorer 1 (39mm), Rolex Submariner 5513, Rolex GMT Master 1675 og Rolex Sea Dweller 1665. Så her er det bare å spare:)

image.jpeg

For tiden ser "familien" slik ut. Er nå ganske fornøyd, men lurer litt på om Daytona'n skal få hvit skive, dette for å bringe mer variasjon inn i "samlingen" - noen synspunkter?:
AADF8948-3843-496C-81D9-7F5DCF5655FD_zpsptbgxp8x.jpg

Ja, den skal ha hvit skive - du trenger en "sommerklokke" nå som det går mot lysere tider :cool:

• Liker
Reaksjoner: Gin
For tiden ser "familien" slik ut. Er nå ganske fornøyd, men lurer litt på om Daytona'n skal få hvit skive, dette for å bringe mer variasjon inn i "samlingen" - noen synspunkter?:
AADF8948-3843-496C-81D9-7F5DCF5655FD_zpsptbgxp8x.jpg
Jeg solgte nylig min Daytona, men hadde en stund tenkt til å kjøpe hvit skive og ha i tillegg, for så å be urmaker bytte omtrent en gang i året, slik at det ble litt variasjon. Ikke dumt det kanskje?

Det eneste problemet jeg hadde med dette for min egen del, var det at jeg ikke holder ut tanken på ting som ikke er originalt. Daytona med svart skive er Daytona med svart skive. Om en bytter skive er det en Daytona med byttet skive. Dette er selvsagt bare et problem i mitt hode....