Fant en Zenith på loftet.

Medlem
1. mai 2016
Innlegg
6
Sted
Saltnes
Heisann!

Har lusket rundt her inne en stund nå, så det var på tide at jeg opprettet en brukerkonto:)

I går når jeg holdt på med å rydde på loftet, kom jeg over noen esker med ting etter min grand onkel. Dypt nede i den ene esken, fant jeg hans gamle herreur. Klokken er av typen Zenith, et merke som jeg ikke kan noe spesielt om selv, men jeg hadde et håp om at noen her inne med kunnskap, kunne hjulpet meg litt på veien.

Klokken er godt brukt og slitt, men har en utrolig artig karakter og patina. Den mangler sekund viseren, og den ligger heller ikke inne i klokken, så jeg regner med at denne har blitt fjernet med vilje. Jeg har forsøkt å finne ut hvilken model dette kan være, det begrenser seg fort hva en amatør med medium gode Google ferdigheter, kan finne ut på egenhånd..

Det nærmeste jeg finner er modelen Zenith Gold Star, men jeg er som sagt ikke sikker. Jeg er ganske sikker på at urverket er av typen 2511, men rett meg gjerne om jeg tar feil. Jeg har åpnet baksiden, samt kjent litt på hvordan den beveger seg, den virket å være i en ok stand, så jeg har trekt den opp. Den har nå gått ca et døgn uten noen feilslag:)

Mål av klokken er: Hus Ø34,5mm(36mm med kronen), 8mm tykk, 19mm mellom lugsene, 40mm total lenge.

Jeg legger ved noen bilder av klokken. Jeg setter utrolig stor pris på all hjelp jeg kan få!

uE9ugO.jpg

xolSeK.jpg

MYcVPD.jpg


På forhånd takk!

Ole
 
Det står et nummer på selve urverket også, gjør det ikke? Det er det enkleste måten til å avgjøre omtrent i hvilket år uret ble produsert?

Zenith produserte en rekke ur med ulike urverk uten at de var en spesiell modell, mens andre igjen har navn på skiven. Litt forvirrende, men alle Zenith-ur fra denne perioden (sent 50-tall) har altså ikke eget navn.

Men 2511-urverket har en spesiell historie: http://forums.watchuseek.com/f27/zenith-cal-2511-18-jewels-60s-319228.html
 
Det står et nummer på selve urverket også, gjør det ikke? Det er det enkleste måten til å avgjøre omtrent i hvilket år uret ble produsert?

Zenith produserte en rekke ur med ulike urverk uten at de var en spesiell modell, mens andre igjen har navn på skiven. Litt forvirrende, men alle Zenith-ur fra denne perioden (sent 50-tall) har altså ikke eget navn.

Men 2511-urverket har en spesiell historie: http://forums.watchuseek.com/f27/zenith-cal-2511-18-jewels-60s-319228.html

Det gjør det, 5023120, altså tidlig 5M. Slik jeg tolket han som skrev på forumet i linken,er det fra 1958-1963.

Tusen takk for hjelpen Santos-Dumont! Skulle likt å fått noen til å se over klokken for meg, slik at jeg kan ta den i bruk.
 
Fant denne som ble solgt på Omegaforums tidligere i år. Der kan man også se litt mer om hvordan den så ut før patinering, selv om det nok har blitt utført ganske omfattende restaureringsarbeide på denne også:

https://omegaforums.net/threads/zenith-cal-2511.36953/

Nesten samme serienummer på urverket, som faktisk ser hakket mer slitt ut enn i din.

Håper du får restaurert den. Det vil nok koste litt å få erstattet sekundviseren osv, men her er det andre medlemmer enn meg som vet hvilke urmakere som bør anbefales.
 
  • Liker
Reaksjoner: olekjoleogstoff
Det gjør det, 5023120, altså tidlig 5M. Slik jeg tolket han som skrev på forumet i linken,er det fra 1958-1963.

Tusen takk for hjelpen Santos-Dumont! Skulle likt å fått noen til å se over klokken for meg, slik at jeg kan ta den i bruk.

Ser at du fikk gode svar fra @Santos-Dumont :) Anbefaler @SS. eller @Arcticboy på Bjølsen for service og fix. Holder til i Oslo, men hvis du bor utenbys, kan du sikkert sende klokka til dem.

Husk: Det er viktig å gå til riktige urmakere for å få service på vintage. I de aller fleste tilfeller bør man holde seg unna AD-ene, dvs. de som selger nye klokker og som er autoriserte forhandlere av Zenith.
 
Ser at du fikk gode svar fra @Santos-Dumont :) Anbefaler @SS. eller @Arcticboy på Bjølsen for service og fix. Holder til i Oslo, men hvis du bor utenbys, kan du sikkert sende klokka til dem.

Husk: Det er viktig å gå til riktige urmakere for å få service på vintage. I de aller fleste tilfeller bør man holde seg unna AD-ene, dvs. de som selger nye klokker og som er autoriserte forhandlere av Zenith.

Det gjorde jeg:)

Tusen takk for tips og gode råd!
 
Fant denne som ble solgt på Omegaforums tidligere i år. Der kan man også se litt mer om hvordan den så ut før patinering, selv om det nok har blitt utført ganske omfattende restaureringsarbeide på denne også:

https://omegaforums.net/threads/zenith-cal-2511.36953/

Nesten samme serienummer på urverket, som faktisk ser hakket mer slitt ut enn i din.

Håper du får restaurert den. Det vil nok koste litt å få erstattet sekundviseren osv, men her er det andre medlemmer enn meg som vet hvilke urmakere som bør anbefales.

Utrolig artig å se den i slik forfatning! Skal forhøre meg litt rundt, om muligheten til å få den i bedre stand. Håper det vil la seg gjøre å få på plass sekundviseren:)

Takk for linken, og all hjelp!