Fantastisk søndag, to "nye" til meg

Medlem
15. feb. 2013
Innlegg
87
Sted
Bergen
Hei folkens!

Ved flere anledninger den siste tiden har den ene godbiten etter den andre tilsalgs på forumet blitt snappet opp rett foran meg. Noe som selvsagt har "gnagd" en del, vil tro dette er et kjent fenomen blant dere andre også:D

Heldigvis fikk jeg en hyggelig opptur idag under søndagskaffen hos foreldre, da min mor tryllet fram to gamle skjønnheter fra et smykkeskrin. I lanken fikk jeg en Certina DS2 + en Tissot SEASTAR, og i tillegg begge urs historie!

Certina'en husker jeg min far brukte da jeg var en alen lang, og at jeg var veldig fascinert av skilpadden på baksiden. Denne fikk han i gave av sine foreldre en gang på tidlig 70-tall. Originallenken var ikke like solid som kassen, slik at denne var beyond reparasjon etter noen år. Han fikk montert en (den gang) tidsriktig dobbelkjettinglenke, og da denne tok kveld, satt han på denne lite pene saken som straks skal av. Uret ble forøvrig kjøpt hos Urmaker Iversen i Bergen.
Jeg vil spørre dere om forslag til lenke/rem, og eventuelt hva jeg bør gjøre service-messig? Jeg liker preget den har fått med tidens tann, men alle forslag mottas med takk og bilder underveis!
Uret har vært på service en gang, men han husket ikke årstall for denne.

Nummer to er en Tissot SEASTAR, kjøpt av min bestefar til seg selv på sent 60 eller tidlig 70 tall mente man.
Jeg husker han hadde plenty med klokker, denne deriblant, vil tro denne var en slags finere hverdagsbeater. Flexilenke var tingen for den generasjonen, aner ikke om den er original. Den var nok ganske normal størrelse den gang, men på mine syltelabber er den nokså petit. Igjen spør jeg om råd til hva jeg kan, eller bør gjøre/ikke gjøre med den.

Det hører med til historien at begge ur begynte å gå ved første touch, og at de har ligget ubrukt i 20 + år.

Bildetid: (ingen fotograf...)




















Takk for titten!
 
Fin søndag for deg dette! Artig historie og kult med mange bilder:)

Ang service kommer det litt an på hvor i landet du holder til. Men gode urmakeren finnes i de fleste områder:)

Ta vare på dem:)
 
Takk for hyggelige tilbakemeldinger!
Disse skal tas godt vare på, jeg liker både nostalgi og gammel kvalitet:)
Jeg bor i bergen, og tenkte på om herr tusen tikk kunne vært mannen for disse.
Ellers er jo urmaker Iversen i drift enda... Andre idèer?
 
eg skal ikke ta noe fra deg med dette,min gamle far e pensjonert sjøoffiser, han har da selfølgelig litt fra eksotiske strøk, 70 tallet, kan ikke hjelpe, men han har en skjikkelig gull klokke kjøpt i arabia ,han tenker ikke så mye på det, men det en sånn tung greie,om den ikke e fylt av bly så e det ekte gull. sånn kan tankene strømme,,, av og til. eg bare undrer.
 
Artig vintage funn, de her kan jo bli riktig så bra med litt pleie og stell. Helt sikker på sin plass med rens og olje av urverk, om ikke du har gjort det før, så bør det overlates til fagkyndig. Men om du er litt hendig er det helt sikkert en del du kan gjøre selv også. Her er det jeg ville gjort, på mitt amatørmessige vis:

1. Målt bredde på lenke, og lett litt rundt på nettet etter noen som passer bedre. Tror jeg hadde gått for machende reim i skinn.
2. Åpnet baklokk, plukket ut krone og stem (eller hva det heter på norsk), løsnet og vippet ut urverket forsiktig. Plassert urverket et støvfritt sted.
3. Poppet av glasset med et lett trykk fra innsiden, evt med verktøy av denne typen: Watch Crystal Remover and Inserter - Watch Hand Tools | Esslinger & Co Deretter gitt kassen en skikkelig god vask med myk børste og varmt såpevann. Polert kassen lett.
4. Polert glasset med Polywatch. Ved dype riper så bruker jeg fint sandpapir først. Grad 600, deretter 1200, deretter Polywatch, klut og litt tålmodighet.
5. Montert glass i kassen, da med vertøy som vist over.
6. Montert urverk, stem og krone, og på med baklokk.
7. Tatt service hos urmaker, dvs rens og olje.

:)
 
Artig vintage funn, de her kan jo bli riktig så bra med litt pleie og stell. Helt sikker på sin plass med rens og olje av urverk, om ikke du har gjort det før, så bør det overlates til fagkyndig. Men om du er litt hendig er det helt sikkert en del du kan gjøre selv også. Her er det jeg ville gjort, på mitt amatørmessige vis:

1. Målt bredde på lenke, og lett litt rundt på nettet etter noen som passer bedre. Tror jeg hadde gått for machende reim i skinn.
2. Åpnet baklokk, plukket ut krone og stem (eller hva det heter på norsk), løsnet og vippet ut urverket forsiktig. Plassert urverket et støvfritt sted.
3. Poppet av glasset med et lett trykk fra innsiden, evt med verktøy av denne typen: Watch Crystal Remover and Inserter - Watch Hand Tools | Esslinger & Co Deretter gitt kassen en skikkelig god vask med myk børste og varmt såpevann. Polert kassen lett.
4. Polert glasset med Polywatch. Ved dype riper så bruker jeg fint sandpapir først. Grad 600, deretter 1200, deretter Polywatch, klut og litt tålmodighet.
5. Montert glass i kassen, da med vertøy som vist over.
6. Montert urverk, stem og krone, og på med baklokk.
7. Tatt service hos urmaker, dvs rens og olje.

Tusen takk for tips, skal følges opp! Viktig at noen tar vare på slikt "gammalt ræl" og