FAQ For Nybegynnere?

Medlem
10. des. 2010
Innlegg
38
Sted
Buskerud
Hallo folkens!

Jeg er ny på forumet samt en nybegynner i klokkemanien. Derfor lurer jeg på om det finnes en god FAQ (Frequently asked questions) om klokker/typer/mekanismer etcetc.

Det er et hav av begreper jeg tydeligvis må lære meg, og antar det er flere som kunne dratt nytte av noe slikt. Kanskje noen ivrige klokkesjeler her på forumet er villige til og bruke 15 min av sin tid på en liten ordliste for oss som lurer?

Vil gjerne lære litt mer om klokker før jeg kjøper "katta i sekken"..
 
Hei!

Velkommen til forumet :)

Oppe til høyre er det en søkefunksjon. Her vil du kunne finne svar på det meste du lurer på om klokker :) Ellers er det bare å anbefale å følge med i diskusjonene her inne. Det er slik man lærer best. Det finnes også et utall bøker man kan lese, samt at mange urmakere setter pris på at interesserte personer slår av en prat og har ikke noe imot spørsmål, hvor "dumme" de enn måtte være.

Lykke til! :)
 
Har lest store deler av forumet før jeg postet. Det har jeg lært en del av, men er litt på utkikk etter enten en god ekstern kilde som jeg kan lese eller at noen tar seg bryet med skrive litt her. Denne tråden burde nesten være essensiell i et slikt forum. Ser i alle andre forumer jeg er med i har en tråd dedikert til "basis kunnskaper" rundt forumets tema.
 
Hei!

Velkommen til forumet :)

Oppe til høyre er det en søkefunksjon. Her vil du kunne finne svar på det meste du lurer på om klokker :) Ellers er det bare å anbefale å følge med i diskusjonene her inne. Det er slik man lærer best. Det finnes også et utall bøker man kan lese, samt at mange urmakere setter pris på at interesserte personer slår av en prat og har ikke noe imot spørsmål, hvor "dumme" de enn måtte være.

Lykke til! :)

+1
Vil underbygge at søkefunksjonen, som jayeff viser til, er ganske så god, legger du til Google search, vil du kunne få svar på det aller meste.
Har du et konkret sp.mål kan du selvsagt poste det her og du får nesten garantert svar.

Lykke til og velkommen til TS!
 
Det tyske klokkemagasinet http://www.zeitgefuehl.de har en rangering av klokkemerker basert på kvalitet og merkevarerenommé som er interessant med mange interessante linker. Rangeringen er kankje litt overraskende for noen, og nok litt biased mot det tyske, men likevel... Noen av de kjente tyske merkene havner på plassene #2 A.Lange&Söhne, #29 Glashütte, #42 Nomos, #75 Junghans, #81 Sinn.

Slenger inn denne fra en annen post i dag, fra Bilanz.

Om alle vil skrive under på denne rangeringen tror jeg kanskje ikke, men det er allikevel en ganske grundig jobb som er gjort...