Farfars/oldefars gamle lommeur

Medlem
1. aug. 2018
Sted
Oslo
Hei!

Jeg sitter i skrivende stund med et lommeur som har tilhørt farfaren og før det oldefaren min og er veldig nysgjerrig på mer informasjon om dette. Planen er å ta det med til en urmaker, men det har jeg først mulighet til å gjøre om et par uker på grunn av ferie, og som sagt er nysgjerrigheten for stor til at jeg kan vente med å gjøre litt research.

Uret er i 18K gull og det er den eneste informasjonen jeg finner på innsida av lokket i tillegg til et tall; 119. Urskiva røper ingenting om fabrikant, så litt optimistisk spør jeg om det er noen kjennetegn her som kan gi noen som helst informasjon om hva slags ur dette er. Jeg ser at det er to lokk og et slags fingergrep på baksida her som sikkert vil avsløre hva urverket er, men jeg tør ikke å prøve å åpne fordi jeg er redd for å ødelegge noe.

Håper noen her har et skarpt blikk for detaljer som kanskje røper noe om hva som skjuler seg inni, eventuelt hva noe som dette kan være verdt.

Vedlegg

• F6B113D1-3F65-461B-8BAF-6093A0AF12DE.jpeg
    F6B113D1-3F65-461B-8BAF-6093A0AF12DE.jpeg
    127,8 KB · Visninger: 0
Hei

Det er nok umulig å si noe mer uten å se urverket. Baklokket vipper du løs
med en skarp kniv.

Et lite tips er også alltid å trykke inn utløserknappen når du lokker «front lokket» Så du ikke sliter ut mothaken i lokket.

Uansett, et flott ur.

• Liker
Reaksjoner: mnaerum
Hei,

Og tusen takk for svar. Å trykke inn utløserknappen er faktisk det eneste jeg kan om disse urene. Men nå lærte jeg også hvordan baklokket åpnes. Så det er et metallokk innenfor, det står et nytt nummer på gullokket; 265119. Kanskje det bare er nummeret på lokket? Urverket ser ukjent ut, ingen informasjon annet enn Avance og Retard som jeg antar bare er retningen på urverket. Selve uret går fremdeles helt fint når det trekkes opp. Blir vi klokere på dette?

Vedlegg

• 6A0339FE-8323-4FFE-AEC6-8C43FD50003E.jpeg
    6A0339FE-8323-4FFE-AEC6-8C43FD50003E.jpeg
    112 KB · Visninger: 0
  • DE044D60-84A5-41D1-9D3A-055B405B7438.jpeg
    DE044D60-84A5-41D1-9D3A-055B405B7438.jpeg
    146,7 KB · Visninger: 0
  • Liker
Reaksjoner: MINUTE_REPEATER
Hei, fin klokke med et urverk i meget god kvalitet. Stenlagring i alle punkt og legg merke til stenen i senter. Det kan se ut som balansen har en brequet fjær ? (Vanskelig å se på bildet).
Kassen ser ut til å ha et sveitsisk hallmark for 18k gull (damehode), i så fall er klokken sveitsisk og basert på et standard verk, såkalt ebauche. Tipper 1900 +-

• Liker
Reaksjoner: mnaerum
Hei,

Tusen takk for flott svar. Jeg fikk vite i dag at uret har tilhørt min tippoldefar, så tidsrommet det er bygd stemmer nok ganske bra. Det var også gøy å høre at urverket er i god kvalitet. Har du en tanke om hva dette uret kan være verdt? Jeg tenker jeg vil høre med en urmaker om taksering. Det koster jo litt å få utført, men jeg tenker at det kan være lurt å få det forsikret.

Takst vet jeg ikke, men verdien ligger i affeksjonsverdien. Alternativt gullvekten. Vil tro at den er dekket av innboforsikringen