Ferieplanlegge-tråden.

Medlem
3. feb. 2013
Innlegg
841
Sted
Lillestrøm
Som tittelen tilsier syntes jeg det var på tide at vi opprettet en tråd hvor vi kunne åpenlyst planlegge ferier slik at vi kan få innspill på ulike reisedestinasjoner, flyruter, aktiviteter ETC.


En stor del av ferien består jo nettopp i å planlegge i god tid, slik at man har en program for de dagene man ønsker å gjøre noe. Dette gjelder alt fra shopping, utflukter til alternative reisedestinasjoner.


Jeg og samboeren var nylig i Miami og på Bahamas. Turen var topp, men dessverre var det lite erfaring med disse reisemålene i min vennekrets. Det ble dermed ingen anbefalinger og råd. Dette resulterte i at vi følte vi fikk mindre ut av turen enn vi gjerne skulle ønsket.


Oppfordringen er da: skal du ut å reise, sleng ut destinasjonen her, så kan de som har erfaring svare deg :)
 
Redigert:
I god trådstarter-ånd starter jeg balladen. Zanzibar.

Etter årets ferie starter selvsagt lysten etter ny reise.

Vi er ikke typiske charter-reisende så for oss er det litt mer utradisjonelle reisemål som gjelder(for den typiske nordmann.)


Vi(jeg, da det som regel er jeg som må stå for bestilling av tur) har da kommet frem til to destinasjoner.

- Zanzibar, Tanzania

- Mauritsius, Mauritsius


Avreise på denne ferien vil være januar 2016.


Vi har foreløpig ikke kommet dit hen at vi har vurdert de ulike hotellene opp mot hverandre, men vi har kommet frem til ca. hvor på øyene vi ønsker å være.


Er det noen som erfaring, tips e.l.?
 
Turen var topp, men dessverre var det lite erfaring med disse reisemålene i min vennekrets. Dette resulterte i at vi følte vi fikk mindre ut av turen enn vi gjerne skulle

ehhhh ... her hengte jeg visst ikke helt med: turen var topp, men kunne vært bedre hvis vennene hadde vært i Miami før deg?

Zanzibar: min kone var der før vi giftet oss for 15 år siden - skryter stadig av menn... maten, hotellene var visst enkle uten at det gjorde noe.
 
Redigert:
Route 66

Hei, har dessverre ikke vært i Zanzibar eller Mauritius, så jeg har ingen gode tips å bidra med. Men jeg synes dette høres ut som en super tråd, og at gode tips kan øke gleden på en ellers fin ferie.

Jeg planlegger å kjøre Route 66 i 2016, og tips mottas med takk. Vurderer faktisk å kjøre "the mother road" fra Washington via New York deretter Chicago og dagens Route 66.
 
ehhhh ... her hengte jeg visst ikke helt med: turen var topp, men kunne vært bedre hvis vennene hadde vært i Miami før deg?
@Bilanz
Endret teksten noe, slik at mitt poeng kom bedre frem :)

Og med det jeg skriver så for meg erfaringsmessig er det min vennekrets og kolleger jeg henter erfaring, råd og tips når jeg skal ut å reise. Internett og guidebøker fungerer jo selvsagt også godt, men dette krever gjerne mer dypdykking en man(jeg) gjerne gidder.
 
Redigert av en moderator:
@ klokkesamler Jeg og kona har vært på Mauritius og kan anbefale. Øya er ikke din average syden øy og er dyrere men du får igjen i form av rik kultur og opplevelse. Nord vest er best å bo med tanke på været og nærhet til grand bay- sted med herlig strand og natt liv hvis det er av interesse. Hovedstad har en del historiske perler ellers det vanlige.
 
Zanzibar: min kone var der før vi giftet oss for 15 år siden - skryter stadig av menn...

Haha, leser jeg denne korrekt?

Tilbake on topic: vi vurderer å benytte anledningen med fødselspermisjon til å ha ca 3 uker sammen i utlandet med lillefrøken. Tenkte i første omgang Italia, Frankrike eller Spania og ikke i en stor by. Noen som har noen anbefalinger?
 
Etter årets ferie starter selvsagt lysten etter ny reise.

Vi er ikke typiske charter-reisende så for oss er det litt mer utradisjonelle reisemål som gjelder(for den typiske nordmann.)


Vi(jeg, da det som regel er jeg som må stå for bestilling av tur) har da kommet frem til to destinasjoner.

- Zanzibar, Tanzania

- Mauritsius, Mauritsius


Avreise på denne ferien vil være januar 2016.


Vi har foreløpig ikke kommet dit hen at vi har vurdert de ulike hotellene opp mot hverandre, men vi har kommet frem til ca. hvor på øyene vi ønsker å være.


Er det noen som erfaring, tips e.l.?

Var på Zanzibar i 2006 og ble egentlig litt skuffet. Vi var der 6 dager etter en safaritur og var på jakt etter sol og strand. Men vi dro i litt feil tidspunkt, hadde litt margin til når regnsesongen normalt skulle startet, men vi var litt uheldig med været. Vi var der midten / slutten av februar, januar skal vel være litt sikrere værmessig, men tidlig januar er det vel ikke helt sikkert at den lille regnsesongen er over?

Bodde på et hotell på østkysten. Veldig fint hotell, men det lå ganske alene.
http://www.zanzibarsafariclub.com/en/zanzibar-english-website.htm
Transport til Stone Town organisert av hotellet var svinedyrt, selv i norsk målestokk. Kom i kontakt med noen andre nordmenn som hadde blitt kjent med noen lokale helter som etter hvert fungerte som sjåfører og guider.

- Stone Town skuffet.
- Stusselig mat, bortsett fra frukt som var veldig bra
- Var på såkalt bading med delfiner. Det gikk ut på å feie etter noen delfiner i en rask båt og stupe uti før de rakk å rømme. Nedtur.
+ Var å så på en mangroveskog, det var ganske interessant
+ Var på kryddersafari, høres utrolig kjedelig ut, med det var faktisk veldig bra.
+ Var i et naturreservat å så på red colobus monkey, det var bra selv etter en ukes safari på fastlandet.

1024px-Red_Colobus_7.jpg
 
Haha, leser jeg denne korrekt?

Tilbake on topic: vi vurderer å benytte anledningen med fødselspermisjon til å ha ca 3 uker sammen i utlandet med lillefrøken. Tenkte i første omgang Italia, Frankrike eller Spania og ikke i en stor by. Noen som har noen anbefalinger?

Italia!

Vi har vært med en småtass ved Gardasjøen og synes det var helt topp.
Mange små og trivelige byer nært hverandre. Lett tilgjengelig med bil, buss eller båt. Skulle behovet for litt storby melde seg er det kort vei til Verona. Ikke bo i Sirmione, der er det overfylt. Vi bodde rett på utsiden av Desenzano.
http://www.villamaria.tv/en/appartamenti.html
Leilighetene her var veldig fine, med god plass, stort kjøkken og en egen liten spiseplass ute. OK basseng, men ikke eget barnebasseng. Litt langt å gå inn til sentrum. Vet ikke når dere skal dra, kan være veldig mye folk i høysesong og kanskje i kaldeste laget i hvis dere skal være der langt utenom.

Ryanair har flydd til både Bergamo og Pisa, litt usikker på hvordan det blir når de skal gå ned på antall basefly på Rygge.

Har også vært i Alghero på Sardinia. Veldig fin bystrand, dekket bak molo som gjør at det ikke er bølger på stranda. Trivelig middelaldersk borgby. Blir kanskje for kjedelig i 3 uker?
 
@Klokkesamler - var på Mauritius 2009 på treukers tur.
Vårt valg falt på sørvest men det var kun pga kitingen.
Opplevde øya som vakker, noe dyr og med fantastisk klima og mennesker men den føltes (på godt og vondt) som et opplagt honey moon-sted. Hotellene var stort sett all-inclusive men vi leide heller et hus gjennom et Norsk-mauritisk par. Hiv avgårde et pm hvis du vil ha kontaktinfo.
 
Redigert av en moderator:
Haha, leser jeg denne korrekt?

Tilbake on topic: vi vurderer å benytte anledningen med fødselspermisjon til å ha ca 3 uker sammen i utlandet med lillefrøken. Tenkte i første omgang Italia, Frankrike eller Spania og ikke i en stor by. Noen som har noen anbefalinger?

Italia som andre også skriver, er et flott sted for fødselspermisjon.
Jeg vil imidlertid slå et slag for området Cinque Terre (ta et internett søk), men litt avhengig av når på året dere har tenkt å reise. Dere bør unngå dette området f.eks. i juli-august.
 
Italia!

Vi har vært med en småtass ved Gardasjøen og synes det var helt topp.
Mange små og trivelige byer nært hverandre. Lett tilgjengelig med bil, buss eller båt. Skulle behovet for litt storby melde seg er det kort vei til Verona. Ikke bo i Sirmione, der er det overfylt. Vi bodde rett på utsiden av Desenzano.
http://www.villamaria.tv/en/appartamenti.html
Leilighetene her var veldig fine, med god plass, stort kjøkken og en egen liten spiseplass ute. OK basseng, men ikke eget barnebasseng. Litt langt å gå inn til sentrum. Vet ikke når dere skal dra, kan være veldig mye folk i høysesong og kanskje i kaldeste laget i hvis dere skal være der langt utenom.

Ryanair har flydd til både Bergamo og Pisa, litt usikker på hvordan det blir når de skal gå ned på antall basefly på Rygge.

Har også vært i Alghero på Sardinia. Veldig fin bystrand, dekket bak molo som gjør at det ikke er bølger på stranda. Trivelig middelaldersk borgby. Blir kanskje for kjedelig i 3 uker?

Selve Alghero kan bli kjedelig i tre uker, men med en leiebil kan man oppleve mye flott natur, fantastiske strender og mye god mat og drikke.
I nord finner du Stintino med fantastiske strender en hel dag uten å høre andre skandinaver, lenger inn på øya finner du vingården Sella & Moscas før fjellene tar form, og i sør finner du naturreservater og sanddyner som kan utforskes.

Jeg har ikke barn, men har vært mye i Italia og opplever de som særdeles vennlige til barn.

Edit:
Og vil dere oppleve noe mer rustikk forsøk Sicilia, gjerne i sør eller sørvest og begrens tiden i Palermo.
 
Redigert:
@<a href="http://www.tidssonen.no/forum/member.php?u=3292" target="_blank">dab</a>b - Takk for gode råd. Vestsiden av øya var faktisk der jeg tenkte å holde til. Ser jo ut som det er mer enn nok å ta seg til. Frøkna liker jo å ligge ved stranden, og oppleve ting. Jeg som elsker å oppleve ting, og veldig glad i å bade kan jo nyte godt av dette.


@<a href="http://www.tidssonen.no/forum/member.php?u=692" target="_blank">morpheus</a> - Takk for tips. Skal se hva søkemotorene klarer å finne om rådene dine.




Kan nevnes at jeg har funnet flere reisemål.

- Seychellene ; her ønsker jeg gjerne tips om hvilken øy man burde bo på

- Maldivene

- Cuba(litt mer tradisjonelt)


Slenger ved en inspirasjonsfilm om Seychellene, fy så vakkert.

[video=youtube;HdibaJMnuVs]https://www.youtube.com/watch?v=HdibaJMnuVs[/video]

[video=youtube;p-j6hGSaqb0]https://www.youtube.com/watch?v=p-j6hGSaqb0[/video]


Det kan se ut som om Maldivene pr. nå virker mest interessant. Her kan vel prisnivået til syvende og sist felle destinasjonen?
 
Redigert:
Italia!

Vi har vært med en småtass ved Gardasjøen og synes det var helt topp.
Mange små og trivelige byer nært hverandre. Lett tilgjengelig med bil, buss eller båt. Skulle behovet for litt storby melde seg er det kort vei til Verona. Ikke bo i Sirmione, der er det overfylt. Vi bodde rett på utsiden av Desenzano.
http://www.villamaria.tv/en/appartamenti.html
Leilighetene her var veldig fine, med god plass, stort kjøkken og en egen liten spiseplass ute. OK basseng, men ikke eget barnebasseng. Litt langt å gå inn til sentrum. Vet ikke når dere skal dra, kan være veldig mye folk i høysesong og kanskje i kaldeste laget i hvis dere skal være der langt utenom.

Ryanair har flydd til både Bergamo og Pisa, litt usikker på hvordan det blir når de skal gå ned på antall basefly på Rygge.

Har også vært i Alghero på Sardinia. Veldig fin bystrand, dekket bak molo som gjør at det ikke er bølger på stranda. Trivelig middelaldersk borgby. Blir kanskje for kjedelig i 3 uker?

@dab

Takk for tips! Jeg har vært ved Gardasjøen og syntes det var fantastisk. Men jeg tror vi tok tog fra Milano og at det var en særdelses selsom opplevelse og noe jeg absolutt ikke har tenkt til å gjøre med barn + fullt av bagasje. Hvordan er beste måte å komme seg dit uten å måtte ha leiebil i tre uker? Vi tenker enten i mai eller i begynnelsen av juni.

Hvis det går fly fra rygge er det et stort pluss :D

Italia som andre også skriver, er et flott sted for fødselspermisjon.
Jeg vil imidlertid slå et slag for området Cinque Terre (ta et internett søk), men litt avhengig av når på året dere har tenkt å reise. Dere bør unngå dette området f.eks. i juli-august.

@Gin Det så fantastisk fint ut, men hvordan er det å komme seg rundt med barnevogn?

Selve Alghero kan bli kjedelig i tre uker, men med en leiebil kan man oppleve mye flott natur, fantastiske strender og mye god mat og drikke.
I nord finner du Stintino med fantastiske strender en hel dag uten å høre andre skandinaver, lenger inn på øya finner du vingården Sella & Moscas før fjellene tar form, og i sør finner du naturreservater og sanddyner som kan utforskes.

Jeg har ikke barn, men har vært mye i Italia og opplever de som særdeles vennlige til barn.

Edit:
Og vil dere oppleve noe mer rustikk forsøk Sicilia, gjerne i sør eller sørvest og begrens tiden i Palermo.

@Trulle75

Takk, skal se på det!
 
Redigert av en moderator:
@<a href="http://www.tidssonen.no/forum/member.php?u=3292" target="_blank">dab</a>b - Takk for gode råd. Vestsiden av øya var faktisk der jeg tenkte å holde til. Ser jo ut som det er mer enn nok å ta seg til. Frøkna liker jo å ligge ved stranden, og oppleve ting. Jeg som elsker å oppleve ting, og veldig glad i å bade kan jo nyte godt av dette.


@<a href="http://www.tidssonen.no/forum/member.php?u=692" target="_blank">morpheus</a> - Takk for tips. Skal se hva søkemotorene klarer å finne om rådene dine.




Kan nevnes at jeg har funnet flere reisemål.

- Seychellene ; her ønsker jeg gjerne tips om hvilken øy man burde bo på

- Maldivene

- Cuba(litt mer tradisjonelt)


Det kan se ut som om Maldivene pr. nå virker mest interessant. Her kan vel prisnivået til syvende og sist felle destinasjonen?

Jeg var på Vilamendhoo på Maldivene i november -13 sammen med kone og datter på 8år. Det er den beste ferien jeg har vært på noensinne! Øya er kjent for "value for money", og for sitt fantastiske husrev som omkranser øya. Det er bare to ting som gjelder på Maldivene; sol og snorkling/dykking. Jeg hadde nærkontakt både med hvalhai og store Manta rokker, foruten skilpadder, hai, og tusenvis av andre fargerike fisker. Bare sjøflyturen fra Male er verdt turen:cool:

http://www.vilamendhooisland.com
 
Snakker vi om Maldivene må jeg tipse om http://www.gili-lankanfushi.com/

Vi var der på bryllupsreise i fjor, og ja, det er stort sett par på tur, men også familier og noen mindre grupper.
God mat, sol, strand, bading, dykking, spa for fruen, diverse kurs og utflukter.
Noe av det mest fantastiske var villaen ute på påler i sjøen - alle med hver sin Mr. Friday som følger deg opp så ofte du vil uten at det blir klamt.
 
@schmelck SITAT ::::: Det så fantastisk fint ut, men hvordan er det å komme seg rundt med barnevogn? :::::::

Litt av poenget med Cinque Terre er jo de flotte turer man kan gå langs kysten og de fleste av disse egner seg dessverre dårlig for barnevogn.
Det finnes imidlertid ett unntak og det er i tillegg etter min mening, den flotteste biten og går mellom Rio Maggiore og Manarola.

Vil ikke anbefale dere å bo i noen av disse byene med en barnevogn - stupbratt!

Bo heller i den litt større, men fantastiske flotte og barnevogn vennlige byen Porto Venere. Herfra går det båt til alle byene langs Cinque Terre.
Ønskes det å bo i en av "de fem byene" er nok Monterosso Al Mare, den som egner seg best med barnevogn. Herfra går det tog til alle de andre av "de fem byer".
 
Redigert av en moderator:
  • Liker
Reaksjoner: wreckmaster
Haha, leser jeg denne korrekt?

Tilbake on topic: vi vurderer å benytte anledningen med fødselspermisjon til å ha ca 3 uker sammen i utlandet med lillefrøken. Tenkte i første omgang Italia, Frankrike eller Spania og ikke i en stor by. Noen som har noen anbefalinger?

Vi planlegger akkurat det samme nå til våren. Ikke at jeg har så mye anbefalinger, men vi så for oss å leie leilighet via airbnb og flytte litt på oss. Tror leilighet kontra hotellrom er en fordel med en liten.
 
@fjk - bifalles, har med hell brukt AirBnB på leilighetsleie og foretrukket det som boform når vi vært ute med smått.
 
Redigert av en moderator: