Ferieplanlegge-tråden.

Når valget er vanskelig, så er sub lett å velge!
Helt topp, savner litt gmt og dato innimellom, men har fått brukt bezel når dykkelisens ble tatt! :cool:

OI000349_1_zpsmt5t69lo.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Klokkesamler og Auto
I år ville det overrasket meg om jeg fikk mer enn 3-4 dager med ferie, så eneste utflukten som er planlagt er å ta båten til en kamerat over til Shetland. Noen som har svippet innom og har noen anbefalinger til ting man bør få med seg? :)

Seilte over for et par år siden:) Ta turen innom turistkontoret like ved havna. Vi leide guide med bil en dag, og fikk sett highlights vi ikke hadde funnet selv.

Nå var ikke vi på damejakt, men det er første gang jeg er i et land uten å se en eneste pen dame..

Herlig, takk for tipset (advarselen). Vi får holde oss i båten på kveldstid med andre ord.. ;)
@Lemen:

Jeg har jobbet en del på Shetland, men dessverre ikke fått sett alt for mye.

Scalloway er ikke store greiene, men vi har hatt noen gode dager i Lerwick. En pen, liten, sjarmerende by. Om du liker fish & chips kjenner jeg til Shetlands beste sjappe. En familiebedrift som bare benytter seg av fersk fisk. Tror det var gangavstand fra Lerwick sentrum, men dette finner jeg raskt ut av.

Angående damer på Shetland så sies det:

"Hva kaller man en pen dame på Shetland?"

- "Turist".

;)
 
Redigert av en moderator:
Jeg skal muligens til Shetland om noen uker på en jobbtur. Kommer med rapport om det blir noe av :)

Edit: Ser nå at Shetland og Færøyene ikke er samme øya, kommer altså ingen Shetlands-rapport fra meg :)
 
Redigert av en moderator:
Jeg prøver meg her jeg! Noen som har tips til hoteller i Bilbao og San Sebastian?

I Bilbao er det litt om å gjøre å komme sentralt, i San Sebastian er det viktigere å være nærme stranda! Mottar tips med takk! :cool:
 
Planlegger en sydenferie i slutten av juni sammen med samboeren. Akkurat nå, prøver vi å ha litt is magen, og venter med bestilling frem til slutten av mai/startet av juni. Er det noen som erfaringer med å vente så lenge med bestilling, så nære reise? Prisene er fortsatt litt stive, og hotellene vil vel senke de betraktelig når datoen nærmer seg?
Sikter mest mot 4/5 stjerners hoteller, enten til Hellas eller Spania:)
 
Jeg planlegger biltur til nord Italia i slutten av juni begynnelsen av juli. Skal dra med kjæresten ( første turen sammen) og mine to gutter på 8 og 10 år. Og vi skal kjøre i Fiat 500 ( fire seter og begrenset bagasjeplass ). Planen er og dra lørdag 27/6 og at vi har to overnattinger på veien nedover. Destinasjon 1 er Lido de Jesolo utenfor Venezia. Her tenker vi at vi skal være fra mandag til fredag, og er altså badeferien i år. Så på fredag går turen tvers over nord Italia til Garlenda som ligger en times tid fra franskegrensa i provinsen Savona. Her skal vi delta på Fiat 500 Club Italia sitt årlige møte for gamle 500'r( vi skal kjøre moderne 500). Hoteller både i Lido og Garlenda er bestilt og iorden, men lurer litt på overnattingene underveis! Hvordan er det og finne hoteller i Tyskland i byer nær autobahn på sparket. Har ikke våget og bestille noe ennå siden vi ikke vet hvor langt vi kommer pr dag. Håper og komme ett stykke nedover i Tyskland dag 1 og ett stykke inn i Østerrike på dag 2. Noen som har erfaringer med hoteller i disse områdene uten forhåndsbooking? Har kjørt nedover to ganger tidligere i tilsvarende bil men da kjørte jeg og ex kona nonstop Larkollen-Milano / Genova på ca 24 timer. Og det er ett dårlig alternativ med to unger i baksetet. Innspill og tips mottas med store takk :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Chalshus
Planlegger en sydenferie i slutten av juni sammen med samboeren. Akkurat nå, prøver vi å ha litt is magen, og venter med bestilling frem til slutten av mai/startet av juni. Er det noen som erfaringer med å vente så lenge med bestilling, så nære reise? Prisene er fortsatt litt stive, og hotellene vil vel senke de betraktelig når datoen nærmer seg?
Sikter mest mot 4/5 stjerners hoteller, enten til Hellas eller Spania:)

@Tobydobi Har dere funnet ut av ferien? :)

Er i samme situasjon selv og ferien er 5 uker unna.. Vanligvis har vi booket sommerferien i god tid, men i år tar vi det litt som det kommer (og det forholder jeg meg overraskende rolig til..o_O). De siste årene har vi reist til Bali, Singapore og Malaysia, men i år blir det Europa. Ønsker strand, sol og varme og er i utgangspunktet åpen for alt. Har vært endel i Hellas og Spania. Ser ikke bort i fra at turen går til en gresk øy i år. Vi får se..:D
 
@Tobydobi Har dere funnet ut av ferien? :)

Er i samme situasjon selv og ferien er 5 uker unna.. Vanligvis har vi booket sommerferien i god tid, men i år tar vi det litt som det kommer (og det forholder jeg meg overraskende rolig til..o_O). De siste årene har vi reist til Bali, Singapore og Malaysia, men i år blir det Europa. Ønsker strand, sol og varme og er i utgangspunktet åpen for alt. Har vært endel i Hellas og Spania. Ser ikke bort i fra at turen går til en gresk øy i år. Vi får se..:D

Ferie er fortsatt ikke bestillt, og de aktuelle hotellene begynner å forsvinne. Men satser fortsatt på å slå til på en tur når datoen nærmer seg;)
 
Vi seiler enten til sørlandet eller nordover vestlandskysten. Vi får se hva bekjente sommer på sjøen eller hvilken vei det blåser dagen vi drar. Satser på sommer som i fjor :)

Haugesund og Lervik er sikkert ikke feil. Tips til andre AD'er langs kysten?
 
@wreckmaster

Hvor kjører dere fra? Tar dere ferge mellom Norge og Danmark/Tyskland eller Danmark og Tyskland eller har dere tenkt til å kjøre hele veien?

Hotell/motell på vei nedover er generelt ikke et problem. Hver 20. mil eller så finnes det motell tilknyttet en rasteplass/bensinstasjon. Prisen er høyere enn i en landsby i nærheten, men det er spiselig. 60-70 euro for et dobbeltrom. Frokost er som regel ikke inkludert. I og med at dere ikke reiser i den værste tiden, tror jeg det går bra å finne hoteller med plass, men ikke drøy alt for lenge med å finne hotell for natten. Det blir fort mørkt.

Husk også at det ofte er mye trafikk nærme byene dere passerer i rushtidene. Ofte stillestående kø.



https://www.naf.no/tips-og-rad/bilferie-og-reise/reise-i-europa/fakta-og-kjoretips-for-tyskland/
 
@wreckmaster

Hvor kjører dere fra? Tar dere ferge mellom Norge og Danmark/Tyskland eller Danmark og Tyskland eller har dere tenkt til å kjøre hele veien?

Hotell/motell på vei nedover er generelt ikke et problem. Hver 20. mil eller så finnes det motell tilknyttet en rasteplass/bensinstasjon. Prisen er høyere enn i en landsby i nærheten, men det er spiselig. 60-70 euro for et dobbeltrom. Frokost er som regel ikke inkludert. I og med at dere ikke reiser i den værste tiden, tror jeg det går bra å finne hoteller med plass, men ikke drøy alt for lenge med å finne hotell for natten. Det blir fort mørkt.

Husk også at det ofte er mye trafikk nærme byene dere passerer i rushtidene. Ofte stillestående kø.



https://www.naf.no/tips-og-rad/bilferie-og-reise/reise-i-europa/fakta-og-kjoretips-for-tyskland/
@Chalshus Vi tar midnattsfergen fra Gøteborg til Fredrikshavn, så vi kjører i land i DK rundt kl 03 om natten. Har regnet litt på kjøreavstander og tider via Google Maps og har endt opp med og bestille hotell i Leipzig første natten. Mulig det er og strekke strikken litt langt for første dagen med kidsa i bilen. Men da får vi unnagjort ett godt stykke første dag :) Regner med og være i Leipzig rundt kl 15. Dag to er planen og kjøre Leipzig - Villach i Østerike som ikke er fullt så langt. Og da er vi nesten fremme i Italia så siste dag blir bare en sjarmør etappe. På veien hjem har vi bestemt oss for og ta det på sparket og se hva vi finner, siden det ikke er noe hast da :) Vi treffer vel Hamburg i morgenrushet tenker jeg på veien nedover, men det får bare stå sin prøve:) Tusen takk for svaret ditt @Chalshus :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Chalshus
Ved nærmere ettertanke så treffer vi jo Hamburg på lørdagsmorgen så forhåpentligvis er det noe mindre trafikk da enn i ukedagene :)
 
Barna kan sove i baksetet mens far og eller mor kjører. Danmark er unnagjort på omtrent fire timer og så er det vel nærmere tre timer ned til Hannover. Blir nok bra.
 
  • Liker
Reaksjoner: wreckmaster
Vurderer en tur til den franske rivieraen, var i Cannes ifjor, og synes det var helt fantastisk der. Har lyst til å prøve et annet sted i år, feks Antibes, evnt Saint-Tropez. Hvis jeg skal til et av disse stedene, hvor lønner det seg å bo? Og hva burde man gjøre der, spisesteder?
 
Noen som har noen reisetips for Cape Town og omliggende strøk? Blir der nede i 14 dager tips tas imot med takk!
 
Noen tips for 1uke i Kroatia?
Flyr til Rijeka i nordlige trakter, men har ikke booket hotell enda. Kjærestetur... :)